půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
9) Křemičitany, 10) Organolity
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
vnější geologické děje
C) Přeměněné horniny Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Půdy.
Transkript prezentace:

půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_19_Půdy Téma: Mineralogie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Ing. Lubor Dvořák Vytvořeno dne 25/10 2012 Odpilotováno dne 23/11 2012 ve třídě IX.A Vzdělávací oblast Přírodověda Vzdělávací obor Mineralogie a geologie Tematický okruh Půdy Téma Klíčová slova Geologie, hornina, půda, zvětrávání, humus

Půdoznalectví = pedologie Vznik půd Půdy tvoří pedosféru Vznikají zvětráváním + půdotvornými procesy + z organické hmoty Úrodnost = ? Vody, vzduchu, živin Půdoznalectví = pedologie

Ornice Půdní podloží Matečná hornina

Půdotvorní činitelé Matečná hornina = ? chem. prvků Podnebí (teplota, srážky, výpar) Povaha terénu (nadmořská výška, orientace svahů ke světovým stranám Podzemní voda – vysoká – kořeny nemohou dýchat Čas – 1 cm ornice = 100 – 150 let v našich podmínkách Organismy – rozkládají org. hmotu v humus Člověk – orba, hnojení, kácení stromů, osevní postupy, stavba komunikací

Složení a vlastnosti půd Půda obsahuje pevnou, kapalnou i plynou složku Pevná: organický + anorg. podíl Kapalná: voda s rozpuštěnými látkami Plynná: dusík, kyslík, CO2, čpavek, sirovodík, metan Anorganický podíl - ? Zrnitosti Organický podíl = organismy + humus Struktura, pórovitost, pH

Třídění půd Podle zrnitosti: Písčité – lehké – málo vody Hlinité – střední Jílovité – těžké – málo vzduchu Podle půdního horizontu (půdní profil): Černozemě - nejúrodnější Hnědé půdy – u nás nejrozšířenější Podzoly – kyselé horniny Rendziny – vápenaté + dolomitové substráty Nivní půdy – různé mladé půdy, většinou naplavené

Písčitá, hlinitá, jílovitá

Rýžová pole

Zdroje: Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 mineralogie a geologie se základy ekologie: pro žáky základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha SPN 1998, 87 s. ISBN 80-7235-044-7 http://users.skynet.be/the.fly/htm/images/sol.jpg http://users.skynet.be/the.fly/htm/images/tree_roots.jpg http://www.prazskestezky.cz/kunrat/obr/sut_les.jpg http://www.komenskeho66.cz/materialy/zemepis/obrazky/krajina_ryzove_terasy.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Pana_Banaue_Rice_Terraces.jpg/800px-Pana_Banaue_Rice_Terraces.jpg http://www.lideazeme.cz/files/imagecache/dust_filerenderer_normal/files/upload/story_press/4961/84_1_jpg_4cbd830d5a.jpg http://www.lideazeme.cz/files/imagecache/dust_filerenderer_normal/files/upload/story_press/4961/84_3_jpg_4cbd830d5f.jpg http://us.123rf.com/400wm/400/400/digitalpress/digitalpress0803/digitalpress080300973/2739454-plough-with-water-buffalo.jpg http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/digitalpress/digitalpress0803/digitalpress080300968/2739501-plough-with-water-buffalo.jpg http://www.keliwood.cz/userfiles/image/aktuality/zahradni_kalendar/cervenec/puda11.jpg http://www.geology.cz/img/encyklopedie/imgfile/obr_283.gif http://geologie.vsb.cz/geomorfologie/Prednasky/8_obrazky/8_12_pudni_horizonty.jpg