Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sluchově postižené dítě ve slyšícím světě
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Řeč, jazyk, mluva.
Historie péče o sluchově postižené
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Friedrich Fröbel ( ).
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Speciální péče na naší škole
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
ČESKÝ STÁT POČÁTKY ČESKÉHO STÁTU
Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Jaký život měli sluchově postižení před – 1700 lety před naším letopočtem? Život byl opravdu nelehký Pokud se sluchově postižený nenechal sežrat.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Zvuková stránka jazyka
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Alternativní a augmentativní komunikace
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Úvod do vyučování dějepisu
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Ezofageální – jícnový hlas
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Základy speciální pedagogiky
TOMÁŠ GARRIGUE MASARYK Státník, politik, filozof a pedagog Vypracoval: Lukáš Horák IX.B.
Historie a současnost speciální pedagogiky. Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cukrářství Vypracovala: Adéla Uřičářová, 9.A
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
Základní škola a Praktická škola, Jičín
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Pedagogika jako vědecká disciplína
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Historie oboru 1. etapa – od 3. tis. př.n.l.
Cyril a Metoděj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Čtení a psaní genetickou metodou
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Význam křesťanství ve středověku
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr. Radka Horáková, podzim 2006

pro vývoj péče o SP charakteristické neustálé hledání cesty k efektivnímu vzdělávání ve starověku měli SP velmi nízký sociální status determinovaný nesprávnými předsudky, rozdíl mezi neslyšícími od narození a ohluchlými antické Řecko – v důsledku neznalosti anatomie ucha vada sluchu spojována s neschopností artikulovat, porucha jazyka

podle Aristotela jsou hluší méně vzdělavatelní než slepí – ovlivnil vzdělávání SP do budoucna Platón upozorňuje na dorozumívání sluchově postižených mezi sebou – tzv.posunky středověk – obd.scholastiky – první pokusy vzdělávat SP, v důsledku plnění závazků církve – nemožnost odepřít křesťanské učení výchovu a vzdělávání SP zajišťovali mniši v klášterech

Španělsko (období 16. století) Pedro Ponce de Leon mnich benediktinského kláštera, vychovatel dětí šlechtické rodiny de Velasco Juan Pablo Bonet - v roce 1620 uveřejnil první knihu o vzdělávání sluchově postižených popisuje tvoření jednotlivých hlásek, výstavba řeči probíhá za podpory písma ve vyučování převládá prstová abeceda

Anglie (období 17. století) John Wallis je považován za zakladatele vědecké fonetiky, byl profesorem na univerzitě v Oxfordu Nizozemí (období 17. století) Johann Conrad Amman autor knihy Surdus loquens (Mluvící hluchý) vychází z písemné formy řeči, užití posunku považuje za přirozené, zdůrazňuje výhody hláskovací metody

Francie (období 18. století) Jacob Rodriguez Pereira - je ovlivněn spisy Boneta, Wallise, Ammana - vyvozuje mluvu prostřednictvím vibrací, cvičení zbytků sluchu ( k tomu využívá sluchových trubic)

Kolektivní vyučování první ústavy pro SP Francie - 18. století Charles Michel de l‘Eppé (Abbé de l‘Eppé) - výjimečný člověk, vystudoval práva, stal se knězem, vzdělával chudé, poznatky předával svým nástupcům

vycházel ze staré teze – sluch nahradit zrakem (nyní metoda kompenzace) základem jeho metody je posunek, posunková řeč na přelomu roku 1769/70 založil v Paříži ústav pro hluchoněmé

Německo Samuel Heinicke - působil v ústavu pro neslyšící děti, založen r. 1778 - vypracoval svou metodu – vychází z myšlenky, že řeč je božského původu, artikulovaná řeč musí být znakem lidství i u neslyšícího člověka - odmítal de l‘Eppého názor na funkci zraku, oko podle něj nemůže nahradit sluch - k vyvození artikulace používal různých tekutin (ocet, odvar z pelyňku)

Milánský kongres r.1880 - vyvrcholil spor zastánců orální metody a metody využívání posunkové řeči – přednost dána čisté artikulační metodě - odpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází k verbalismu a didaktickému materialismu

Paříž – 1770 Lipsko – 1778 Vídeň – 1779 Řím – 1784 Praha – 1786 (Pražský ústav pro „hluchoněmé“ 1786 byl pátým ústavem v Evropě, prvním ředitelem byl páter Karel Berger)

Doporučená literatura k problematice: HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. Praha: Septima, 1997. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.