Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Rozdělení kulových zrcadel a zobrazovací význačné paprsky
Zobrazení dutým zrcadlem
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Rozptylka prostor obrazový prostor předmětový f f S o F2 F1
Zobrazení zrcadlem a čočkou
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zobrazení rovinným zrcadlem
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rozptylky - zobrazování
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_10.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Zobrazení dutým zrcadlem
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Zobrazení čočkami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektronový obal atomu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zobrazení zrcadlem dutým.
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Ohnisková vzdálenost čoček Vypracoval: Lukáš Karlík
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
Základní pojmy fyziky atomu
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
F-Pn-P054-Vypukle_zrcadlo
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Fyzikální vzdělávání Ročník: 2. Autor: Mgr. Mojmír Možný Čočky Anotace: Digitální materiál seznamující žáky s pojmem optická čočka. Jsou uvedeny základní druhy čoček – spojka a rozptylka Pomocí konstrukce obrazu je definován pojem ohnisková vzdálenost a zvětšení čočky Je ukázán vznik obrazu na čočkách pomocí základních geometrických paprsků Klíčová slova: spojka rozptylka zvětšení čočky ohnisková vzdálenost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mojmír Možný Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 33 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_FG2_08

Čočky Čočky jsou vyrobeny ze skla, které má index lomu větší než okolní prostředí Povrch čoček tvoří dvě kulové plochy, nebo jedna plocha kulová a jedna rovinná Na čočkách dochází k lomu světelných paprsků Druhy čoček Spojné čočky(spojky) Rozptylné čočky(rozptylky) Obr. 1

Spojka Paprsky dopadající rovnoběžně s optickou osou se za čočkou spojují v bodě F´ - obrazové ohnisko Paprsky, které vycházejí z předmětového ohniska jsou po průchodu čočkou rovnoběžné s optickou osou F – předmětové ohnisko F´ - obrazové ohnisko Vzdálenost bodů FO = F´O = f se nazývá ohnisková vzdálenost čočky O - optický střed čočky

Spojka Obr. 2

Rozptylka Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu čočkou rozbíhají Paprsky, které míří do zdánlivého předmětového ohniska jsou po průchodu rozptylkou rovnoběžné Obr. 3

Konstrukce zobrazení čočkou Při konstrukci zobrazení čočkou se používají tři význačné paprsky Paprsek rovnoběžný s optickou osou se po průchodu čočkou láme do obrazového ohniska Paprsek, který prochází předmětovým ohniskem , je po průchodu čočkou rovnoběžný s optickou osou Paprsek procházející optickým středem čočky se neláme – prochází přímo

Zobrazení spojkou Vznikne obraz skutečný, zmenšený, převrácený a - předmětová vzdálenost a´- obrazová vzdálenost předmět F´ O obraz F f f´ a a´ Obr. 4

Další příklad zobrazení spojkou Vznikne obraz skutečný, převrácený, zvětšený předmět F´ O obraz F f f´ a a´ Obr. 5

Zobrazení rozptylkou Při zobrazení rozptylkou vzniká vždy obraz zdánlivý, vzpřímený a zmenšený O F F´ obraz předmět Obr. 6

Zobrazovací rovnice čočky Zvětšení čočky (měřítko optického zobrazení) y´ - výška obrazu y - výška předmětu Zobrazovací rovnice čočky a – obrazová vzdálenost a´ - předmětová vzdálenost f – ohnisková vzdálenost

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s. URGOŠÍK, Bohuš. Fyzika. 2.vyd. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1987. 296s. Obr. 1 LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s., str. 216 Obr. 2 LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s., str. 217 Obr. 3 LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s., str. 218 Obr. 4 Ilustrace: archiv autora Obr. 5 Ilustrace: archiv autora Obr. 6 Ilustrace: archiv autora Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mojmír Možný Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.