KAPACITA VODIČE Tematická oblast FYZIKA – Kmitání, vlnění a elektřina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

KAPACITA VODIČE Tematická oblast FYZIKA – Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření 18. 7. 2012 Ročník 2. ročník čtyřletého a 6. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Opakování definice kapacity a řešení vzorové úlohy Způsob využití Procházením stránek opakujeme formou rozhovoru význam pojmu kapacita vodiče. Následující stránky obsahují zadání a řešení vzorové úlohy. Její jednotlivé části řeší žáci samostatně. Autor Mgr. Petr Zezulka Kód VY_32_INOVACE_28_FZEZ04 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

KAPACITA VODIČE Jde o skalární fyzikální veličinu, která závisí na tvaru a velikosti vodiče. C = 𝑄 φ , kde Q je náboj na vodiči a φ je elektrický potenciál, na který se vodič daným nábojem nabije. [C] = F Nenásobnou jednotkou kapacity je farad. Z definice kapacity vodiče vyplývá, že vodič má kapacitu 1 F, právě když se nábojem 1 C nabije na potenciál 1 V. V praxi používáme jednotky menší: mF, μF, nF, pF.

Kapacitu osamoceného kulového vodiče ve vakuu odvodíme ze vztahu pro elektrický potenciál: φ = k . 𝑄 𝑅 , kde R je jeho poloměr. Porovnáním vztahů Q = C φ a Q = 𝑅 𝑘 φ dospějeme k závěru: C = 𝑅 𝑘 = 4 π ε 0 R kde ε 0 je permitivita vakua ( ε 0 = 8,85 . 10 −12 𝐶 2 . 𝑁 −1 . 𝑚 −2 ) Kapacitu deskového kondenzátoru bez dielektrika odvodí- me porovnáním vztahů pro intenzitu homogenního elektrického pole: E = 𝑈 𝑑 a E = σ ε 0 = 𝑄 ε 0 . 𝑆 C = 𝑄 𝑈 = ε 0 . 𝑆 𝑑

Vypočítejte kapacitu deskového kondenzátoru, jehož obdélníkové desky mají rozměry 12 cm a 8 cm, vzdá- lenost desek je 6 mm a mezi deskami je dielektrikum o relativní permitivitě 3. Jak by se změnilo řešení úlohy, kdyby se: oba rozměry desek zdvojnásobily, vzdálenost mezi deskami zmenšila na polovinu původní hodnoty, oba rozměry desek zdvojnásobily a současně vzdálenost mezi deskami se zmenšila na polovinu d) kdyby mezi deskami kondenzátoru byl vzduch?

Vyjdeme ze vztahu pro kapacitu deskového kondenzátoru C = ε 0 ε 𝑟 𝑆 𝑑 = ε 0 ε 𝑟 𝑎 𝑏 𝑑 , kde a , b jsou rozměry desek C = 8,85 . 10 −12 . 3 . 12 . 10 −2 . 8 . 10 −2 6 . 10 −3 F = 42,5 pF a) C ̴ a, C ̴ b … 𝐶 1 = 4 C = 170 pF b) C ̴ 1 𝑑 … 𝐶 2 = 2 C = 85 pF c) 𝐶 3 = 8 C = 340 pF d) 𝐶 4 = 𝐶 ε 𝑟 = 14,2 pF

Kapacita deskového kondenzátoru závisí tedy nejen na rozměrech desek a jejich vzájemné vzdálenosti, ale také na druhu dielektrika, které je mezi jeho deskami. Označíme-li C kapacitu deskového kondenzátoru s dielektrikem a 𝐶 0 kapacitu deskového kondenzátoru bez dielektrika, pak podíl obou kapacit vyjadřuje relativní permitivitu tohoto dielektrika: 𝐶 𝐶 0 = ε 0 ε 𝑟 𝑆 𝑑 ε 0 𝑆 𝑑 = ε 𝑟