Co všechno už víte o fotosyntéze?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Sacharidy - cukry nejrozšířenější přírodní látky
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová

= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
SACHARIDY CUKRY RZ
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Rostliny - význam a jejich dělení.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Glukosa a její vznik.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Sacharidy glycidy karbohydráty, uhlohydráty, uhlovodany
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Získávání energie pro život
Fotosyntéza.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Rostliny - význam a jejich dělení.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co všechno už víte o fotosyntéze? FOTOSYNTÉZA Co všechno už víte o fotosyntéze?

Fotosyntéza je velmi složitý proces, probíhá v několika stupních v zelených částech rostlin. Dochází při ní, účinkem světla a za pomoci zeleného barviva chlorofylu, ke vzniku monosacharidů z oxidu uhličitého a vody. 6 CO2 + 12 H2O C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O Ačkoli vypadá chemická rovnice fotosyntézy jednoduše, ve skutečnosti je celý proces vzniku monosacharidů velmi složitý.

Fotosyntéza probíhá ve dvou fázích – světelné (ve dne) a temnostní (v noci). Ve světelné fázi zachycují různá rostlinná barviva světlo a jeho energie je postupně předávána molekulám zeleného barviva – chlorofylu a. Jakou barvu mají rostlinná barviva xantofyly a karoteny? Které ovoce nebo zelenina je obsahuje? Světelná energie uvolní ze složitých molekul chlorofylu a energeticky bohaté elektrony, které se účastní dalších chemických reakcí.

Světelná energie se tak přeměňuje na energii chemickou. Ve kterých organelách rostlinné buňky se nachází chlorofyl? Energie světelného záření rostliny dále využívají ke štěpení molekul vody. Tato reakce se nazývá fotolýza vody. 2H2O 4H + O2 Právě při této reakci se do atmosféry uvolňuje kyslík. chloroplasty

Bez přítomnosti světla se odehrává temnostní fáze fotosyntézy. Za pomoci energie a enzymů vytvořených ve světelné fázi fotosyntézy dochází ke vzniku molekul monosacharidů ze vzdušného oxidu uhličitého a vody. Monosacharidy vzniklé při fotosyntéze se slučují na disacharidy (sacharóza) nebo polysacharidy (škrob). Ukládají se v zásobních orgánech rostlin – hlízách , plodech, kořenech atd. Objevitelem chemické reakce vzniku monosacharidů v rostlinách byl americký biochemik Melvin Calvin (1911 – 1997). Za svůj objev získal Nobelovu cenu.

Zjednodušené schéma průběhu fotosyntézy

Použité zdroje: http://www.google.cz/imgres?q=chloroplasty&hl=cs&sa=X&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ADRA_csCZ451CZ457&biw=1192&bih=526&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=rYgvLARx121QuM:&imgrefurl=http://fotovoltaika.falconis.cz/slunce/fotosynteza.php&docid=QlOMwDqV6mEfZM&imgurl=http://fotovoltaika.falconis.cz/slunce/chloroplasty.jpg&w=189&h=226&ei=CtZxT6ThOOrR4QSq9qGODw&zoom=1&iact=hc&vpx=127&vpy=232&dur=2889&hovh=180&hovw=151&tx=110&ty=120&sig=106602022029332968428&page=2&tbnh=158&tbnw=132&start=12&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:12 http://www.google.cz/imgres?q=fotosynt%C3%A9za&hl=cs&sa=X&rlz=1W1ADRA_csCZ451&biw=1192&bih=526&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=g0AOMjTs1FRsyM:&imgrefurl=http://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/f2.htm&docid=JVJL9DvLbQ05YM&imgurl=http://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gif&w=280&h=276&ei=XK9xT-HRF-bY4QSUm-H6Dg&zoom=1&iact=hc&vpx=315&vpy=96&dur=1116&hovh=220&hovw=224&tx=159&ty=134&sig=106602022029332968428&page=1&tbnh=141&tbnw=143&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0