NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_7_Opakování podstatných jmen Téma: 7B_ČJ7.roč.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE AUTOR: MGR.IRENA PŘEUČILOVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ROD PODSTATNÝCH JMEN TEMA: URČOVÁNÍ RODU PODSTATNÝCH JMEN ČÍSLO PROJEKTU:OPVK.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_26_ČJ4 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vzory podstatných jmen 6 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_05- Přídavná.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_MUZSKEHO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Charakteristika výukového materiálu
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
WORD Číslování stránek
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_03_Přípony –ný, -ní
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_27_Přídavná jména přivlastňovací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Slovní druhy - procvičování
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Milena Závorková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_32_ČJ4
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_24_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_01_S08-Čj-7 VYTVOŘENO: září 2012 AUTOR: Naděžda Rauchová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura SADA: Český jazyk pro 7. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Podstatná jména I.

ANOTACE: Materiál slouží k zopakování a ověření vědomostí a znalostí o podstatných jménech. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák určuje jmenné kategorie u podstatných jmen, využívá jazykové příručky. ROČNÍK: 7. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace s aktivním doplňováním STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání - druhý stupeň POMŮCKY: Sešit, barevné fixy. CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní zopakování,procvičování učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci doplňují myšlenkovou mapu pomocí pera

PODSTATNÁ JMÉNA I. Český jazyk – 7. ročník

Jsou daná tvrzení správná? ANO NE Jsou daná tvrzení správná? 1. Podstatná jména patří mezi ohebné slovní druhy. Můžeme je skloňovat a časovat. 1.p. želva 2.p. želvy 3.p. želvě 4.p. želvu 5.p. želvo! 6.p. o želvě 7.p. želvou Podstatná jména skloňujeme, dáváme je do různých pádů. Časujeme pouze slovesa. 2. U podstatných jmen určujeme pád, číslo, čas, rod, vzor. ANO NE Čas neurčujeme u podstatných jmen, ale u sloves. Jména skloňujeme. Slovesa časujeme.

Vzory rodu mužského: pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce. 3. Podstatná jména rodu mužského životného mají tvar 2. a 4. pádu čísla jednotného shodný. ANO NE Svoje tvrzení si ověř. Daná podstatná jména dej do náležitých tvarů: 1.pád 2.pád 4. pád vzor sysel hlemýžď správce tenista sysla pán hlemýždě muž správce soudce tenisty tenistu předseda Shodný 2. a 4. pád čísla jednotného mají podstatná jména rodu mužského životného vzoru pán, muž, soudce. Podstatná jména podle vzoru předseda se v 2. a 4. pádu čísla jednotného liší. Vzory rodu mužského: pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce.

Pád určujeme pouze u podstatných jmen. 4. Pád určujeme pouze u podstatných jmen. ANO NE Pád určujeme u podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen, číslovek. Kde můžeš, urči pád. 4.p.. 1.p.. 4.p.. 2.p. 4.p.. 1.p.. 2.p. U některých z nás vzbuzuje tma strach. Strach má prý veliké oči. Oči naší kočky svítí ve tmě jako dvě lucerny. 1.p.. 2.p.. 2.p.. 6.p.. 1.p.. 1.p.. Pád přídavných jmen a některých zájmen určujeme podle podstatného jména, ke kterému patří.

Některá podstatná jména mají tvar pouze čísla jednotného. 5. Některá podstatná jména mají tvar pouze čísla jednotného. ANO NE Podstatná jména hromadná mají pouze tvar čísla jednotného, ale označují větší množství věcí pohromadě. Na stavbu venkovských stavení se používalo hlavně kamení, které se sbíralo na polích. Lesy poskytly dříví na střechu i do kamen. Sláma, která zbyla z vymláceného obilí, se použila ve stájích i na došky. 6. Pro všechna podstatná jména platí, že mají stejný rod v čísle jednotném i množném. ANO NE dítě – rod střední děti – rod ženský kníže – rod mužský knížata – rod střední Rozlišujeme podstatná jména hromadná, pomnožná, látková.

1. pád čísla množného podstatného jména vítěz je vítězi i vítězové. 7. ANO 1. pád čísla množného podstatného jména vítěz je vítězi i vítězové. NE vítěz – muž muži, mužové – vítězi, vítězové 8. 7. pád čísla množného podstatného jména kůň je koni i koňmi. ANO 2. pád č. mn. koňů, koní 3. pád č. mn. koňům, koním NE 9. ANO Ne 5. pád podstatného jména obhájce zní obhájče! obhájce – soudce 5. pád soudce! – obhájce! Správné tvary podstatných jmen si ověříme v Pravidlech českého pravopisu.

Na obloze plul- bíl- beránci . 10. Na obloze plul- bíl- beránci . Beránci je podstatné jméno rodu mužského neživotného. ANO NE U podstatných rodu mužského určujeme mluvnickou životnost. ti beránci = ti páni = rod mužský životný 11. Jsou podstatná jména člověk a lidé slova příbuzná? ANO NE Tato slova nemají stejný kořen, nejsou příbuzná. 12. Průvodčí ve vlaku nám popřála příjemnou cestu. Průvodčí je podstatné jméno. ANO NE Slova průvodčí, hajný, cestující jsou zpodstatnělá přídavná jména. Mají vzory přídavných jmen. Určujeme je jako podstatná jména.

Vzduch je podstatné jméno konkrétní. 13. Vzduch je podstatné jméno konkrétní. ANO NE Podstatná jména konkrétní označují konkrétní věc, kterou můžeme vnímat svými smysly. Podstatná jména abstraktní označují to, co nemůžeme vidět, slyšet, dotýkat se toho. 14. Věcný význam slova hvozd najdeme v Pravidlech českého pravopisu.ý ANO NE Věcný význam slov najdeme ve Slovníku spisovné češtiny. Věcný – slovní význam pojmenovává skutečnost daného slova. Mluvnické významy jsou u podstatných jmen pád, číslo a rod. Podstatná jména je vyjadřují svými koncovkami.

Použité materiály: Ilustrace – www.office.microsoft.com Texty - vlastní