Výzkumné techniky techniky v rámci kvantitativního výzkumu experiment

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Průzkum trhu.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Metodologie 2: Dotazník
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková. Dotazník Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková.
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Výzkumné techniky techniky v rámci kvantitativního výzkumu experiment výběrové šetření Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové, Ph.D.

základní třídění výzkumných technik experimentální techniky – předpokládají manipulaci s nezávisle proměnnou experiment přirozený experiment neexperimentální techniky bez možnosti ovlivnění proměnných pozorování analýza dokumentů

intervenující techniky další možné třídění intervenující techniky – interference se zkoumanými objekty, stup do jejich světa experiment zúčastněné pozorování techniky založené na rozhovorech neintervenující techniky nevstupuje do prostoru zkomaných objektů nezúčastněné pozorování analýza dokumentů/artefaktů sekundární analýza

kvantitativní techniky další možné třídění kvantitativní techniky typicky používané v kvantitativním výzkumu – standardizované výběrové šetření (survey) obsahová analýza pozorování (standardizované varianty) sekundární analýza kvalitativní techniky – nižší míra standardizace hloubkové rozhovory - pozorování (od neúčatněného po zúčastněné – nestandard.) analýza dokumentů/artefaktů diskursivní analýza focus group a další a další (zde je mnoho možností)

Rozhodování o výzkumném designu Povaha výzkumných otázek Hledáme příčinný vztah mezi jevy? Chceme popsat nějaký jev? Ověřujeme vymyšlené, nebo chceme vygenerovat nové? Povaha výzkumného problému Máme nějaké předpoklady založené na teorii? Předchozím výzkumu? Má smysl kvantifikace? Povaha populace a organizační aspekty Lze v dané populaci uskutečnit daný typ výzkumu? Je dostupná opora výběru, existuje ochota ke spolupráci? Je hierarchický přístup v dané populaci vhodný?

Otázky spojené s výběrem přístupu Otázky které se nekladou tak často jak by měly: Je nutné sbírat vlastní data? Lze data získat neintervenující technikou? Jaký časový rozměr dat potřebuji?

experiment experiment je v sociálních vědách neobvyklý, uvádím pouze pro pochopení jeho logiky převzato z DeVaus – Surveys in social research

převzato z DeVaus – Surveys in social research

výběrové šetření nejčastější způsob sběru dat v kvantitativně orientovaném výzkumu varianty: - osobní dotazování - poštovní dotazování - telefonické dotazování - on-line dotazníky všechny varianty však probíhají na základě standardizovaného dotazníku v současnosti se používají často notebooky, popř. specializovaný software pro dotazování telefonem: CAPI – computer aided personal interview CATI – computer aided telephone interview

vzorek/ výběrový soubor (sample) reprezentativita populace/ základní soubor (population)

dotazník dotazník je základním nástrojem sběru dat obvykle je věnován jednomu tématu (výjimkou jsou komerční omnibusy) délka rozhovoru obvykle nepřesahuje 1 hodinu otázky by se daly rozlišit do několika typů: - sociodemografické: zjištění charakteristik (věk, vzdělání, příjem) věcné: měření konceptů souvisejících s hypotézou (závisle a nezávisle proměnná, kontrolní proměnné) filtrační: nasměrování respondentů ke správným otázkám (pracujete? -> jaký je váš příjem?, máte děti: -> jaký je věk nejstaršího?) dále podle formátu na: uzavřené: výběr odpovědi z několika možností otevřené: volná odpověď

forma otázek Uzavřené – termín dotazník sice asociuje otázky, ale často jsou jeho součástí i odpovědi Respondent vybere odpověď z navrženého seznamu, který vytvořil výzkumník Výhoda: jednotný charakter odpovědí a lehčí zpracování (přenesení do matice počítače) Nevýhoda: nějaký důležitý aspekt úplně pomineme Otevřené – vlastní odpověď na otázku Nebezpečí, že respondenti odpoví naprosto irelevantně

Sociodemografické otázky Včetně filtrační otázky

Věcné otázky Obvykle jsou používány tzv. baterie otázek: Koncept „tradiční/liberální genderové role“ je Indikován sadou výroků - Z nich je konstruován součtový index Záznam odpovědí V každém řádku jeden

Rozlišujme, zda se ptáme na: Chování Postoje/hodnoty Znalosti Obsah otázek Rozlišujme, zda se ptáme na: Chování Postoje/hodnoty Znalosti Atributy (charakteristiky respondenta)

Doplnění – kognitivní aspekty dotazování Charakteristiky postojů: (konativní, kognitivní, emocionální složka) (směr, významnost, trvalost) Volba kontinua:

Otázky na otázky Je jazyk otázky pochopitelný a jednoduchý? Může být otázka zkrácena? Neptá se otázka na dvě věci zároveň? Není otázka návodná? Není otázka formulována negativně? Bude mít respondent potřebné znalosti k zodpovězení otázky? Mají použité formulace stejný smysl pro každého? Není zde zkreslení prestiží? Není otázka dvojsmyslná? Potřebuji přímou, nebo nepřímou otázku? Je referenční rámec otázky dostatečně jasný? Nevytváří otázka uměle názor? Je lepší zvolit osobní, či neosobní znění? D.A. DeVaus, 1995. Surveys in Social Research. Routledge

Formulace otázek Je otázka jasná a jednoduchá? (vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím, přizpůsobte jazyk dotazníku respondentům) „Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?“ „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ „Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne.“ „Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji?“ (výzkum vězňů) (převzato od Lenky Slepičkové)

Formulace otázek 2) Může být otázka zkrácena? „Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?“ „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." (převzato od Lenky Slepičkové)

Formulace otázek 3) Není otázka dvojitá? „Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne“ „Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? „Je pro vás lékař hlavním zdrojem informací a rad ohledně onemocnění vašeho dítěte?“ (převzato od Lenky Slepičkové)

Formulace otázek 4) Není otázka sugestivní? „Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?“ „Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?“ „Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?“ „Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?„ „Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?“ (převzato od Lenky Slepičkové)

Pozn. Jak je důležitá formulace …. Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? X Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu? (převzato od Lenky Slepičkové)

Formulace otázek 5) Je otázka konkrétní? „Slaví se ve vaší rodině svátky?“ „Jak často vídáte svou matku“? „Jak často chodíte do kina?“ často ne moc často zřídka nikdy „Kolik je váš průměrný příjem?“ „Kolik máte dětí?“ „Kdy jste byl ve svém životě nejšťastnější“? (převzato od Lenky Slepičkové)

Formulace otázek 6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně – zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti Snaha vyhnout se ohrožení Přesná odpověď narušuje respondentů obraz sebe sama „Zesměšňujete někdy žáky“? (převzato od Lenky Slepičkové)

Efekt vynucené odpovědi 7. Nevzniká tzv. efekt vynucené odpovědi? Zná respondent odpověď? Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? Řešení: Užít filtrační otázky; Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor“, nebo „nevím“ (převzato od Lenky Slepičkové)

Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky!  Varování  Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky!