DOBRODRUŽNÁ LITERATURA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Slohové postupy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Rozbor uměleckého textu
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
18. století Podle kompozice máme 2 základní typy literárních děl: Díla s nečekaným střídáním událostí bez jakéhokoliv řádu.
Science fiction & fantasy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Literární teorie Pro 8.ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
FANTASTICKÁ LITERATURA
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Autor: Bc. Eva Doležalová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Napětí v literatuře.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Dobrodružná literatura charakteristika.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dobrodružná literatura -literární epický žánr
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
DETEKTVINÍ LITERATURA
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková. O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová DENÍK MYŠLENKY.POCITY.SOUKROMÍ. PLYNUTÍ ČASU.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_19_LITERATURA PRO DĚTI_DETEKTIVNÍ PŘÍBĚH ČÍSLO PROJEKTU:
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková DOBRODRUŽNÁ PRÓZA O čem by mohla vyprávět kniha s tímto obrázkem.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Rozdělení fantastické literatury
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Tematická a kompoziční složka literárního díla
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

DOBRODRUŽNÁ LITERATURA CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk

DOBRODRUŽNÁ LITERATURA epický žánr příběh není hlouběji psychologicky motivovaný a není zasazený do složitějšího společenského rámce prostředí, ve kterém se příběh odehrává, je většinou mimo civilizaci a má exotický charakter postavy mají často černo-bílé charaktery v centru stojí střet člověka s životními překážkami základní princip = napětí dynamický děj, dějové zvraty – gradace moment překvapení, hrozící nebezpečí, zvraty, záměna osob každá kapitola je uzavřeným celkem a často může existovat jako samostatná povídka na konci každého příběhu je pointa, vyvrcholení, které je ale i náznakem dalších příběhů

FUNKCE DOBRODRUŽNÉ LITERATURY řadí se mezi tzv. zábavnou nebo oddychovou literaturu rozvíjí fantazii mladého člověka - obohacuje jeho představivost přechod od méně náročné literatury k náročnější prostřednictvím oblíbených hrdinů upevňuje v mladém čtenáři určité kladné mravní postoje zahrnuje poznatky

VÝVOJ DOBRODRUŽNÉ LITERATURY dobrodružství je průvodním jevem dějin, a tak i jeho ztvárnění uměleckými prostředky je součástí vývoje a dějin světové literatury - dobrodružnost je tak charakteristickým rysem mnoha historických literárních žánrů, např. lidové pohádky, hrdinské eposy, cestopisy, rytířské romány v 18. století se začala zásadně měnit kompozice dobrodružného literárního díla - rozlišujeme dva základní typy literárních děl: díla s nečekaným střídáním událostí bez jakéhokoliv řádu, události jsou v díle rovnoměrně rozmístěny a mají stejnou důležitost, jejich pořadí lze pozměnit, a děj i tak bude dávat smysl, vše je podřízeno zdůraznění hrdinova statečného chování díla, ve kterých jsou příhody, které hrdina prožívá, na sobě časově a příčinně vázány, a to často utajeným motivem v 19. století vznikají poutavé a napínavé dobrodružné historické romány, příběhy s tajemnou, detektivní zápletkou, díla s námořní a pirátskou tematikou, robinsonády, westerny, rozvoj techniky v druhé polovině 19. století vedl ke vzniku vědeckofantastické literatury neboli science-fiction dobrodružná literatura 20. století pokračovala jen v rozvíjení tradičních dobrodružných žánrů

ŽÁNRY DOBRODRUŽNÉ LITERATURY mořský román pirátský román stopařský román špionážní román objevitelský román historický román cestopis detektivka robinsonáda indiánka mayovka kovbojka horor sci-fi fantasy western thriller

Cestopis = popis autorovy cesty do cizích zemí Detektivka = zápletka je založena na zločinu, nejčastěji vraždě, po jehož pachateli, detailech způsobu provedení nebo motivu pátrá detektiv, může jím být jak profesionál, policista nebo i soukromý detektiv, tak osoba se zcela jiným zaměstnáním, autor musí postupovat logicky, aby čtenář mohl sledovat postup dedukce ze stop Robinsonáda = ústředním námětem je postava trosečníka a problémy, které musí řešit Horor = cílem je vyvolat pocit strachu a děsu Thriller = má v čtenáři vzbudit napětí, zatímco horor vzbuzuje strach, čtenář se tedy obává spíše o osud hrdiny, zdroj napětí je reálný, není vyvolán fiktivními, nadpřirozenými jevy Sci-fi = vědeckofantastický žánr, vyskytují se v něm moderní technologie nebo neznámé formy života, děj je často zasazen do vesmíru nebo budoucnosti Fantasy = umělecký žánr založený na užití magie nebo jiných nadpřirozených prvků Western = žánr americké dobrodružné literatury, hlavními postavami bývají kovbojové, indiáni a zlatokopové, příběhy se odehrávají na Divokém západě, zpravidla vítězí dobro nad zlem Komiks = fenomén současnosti, vyznačuje se velice jednoduchou (někdy až primitivní) výstavbou textu, zjednodušenou řečí, krátkými a často neúplnými větami a častými citoslovci, kterými se vyjadřují zvuky, existuje celá řada komiksových sérií (Asterix, Batman, X-Men), často se do formy komiksu převádějí klasická dobrodružná literární díla

ZDROJE https://cs.wikipedia.org/wiki/Dobrodru%C5%BEn%C3%A1_literatura https://cs.wikipedia.org/wiki/Detektivn%C3%AD_rom%C3%A1n https://cs.wikipedia.org/wiki/Thriller https://cs.wikipedia.org/wiki/Western https://cs.wikipedia.org/wiki/Komiks https://cs.wikipedia.org/wiki/Science_fiction