Přehled metod rozkladu mnohočlenu na součin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Přehled metod rozkladu mnohočlenu na součin Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření 6. 8. 2012 Ročník 3. ročník osmiletého G nebo 8. ročník ZŠ Stručný obsah Shrnutí, přehled a procvičení základních metod pro rozklad mnohočlenu na součin (vytýkání, vzorce). Způsob využití Určeno k opakování probraných metod rozkladů. První dva listy obsahují přehled a způsob jejich použití na vzorových příkladech. Dále následují příklady na procvičení a jejich řešení. Autor Mgr. Sylva Potůčková Kód VY_32_INOVACE_21_MPOT09 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Používané metody Vytýkání jednočlenu Vytýkání dvojčlenu Užití vzorců (𝑎±𝑏) 2 = 𝑎 2 ±2𝑎𝑏+ 𝑏 2 𝑎 2 − 𝑏 2 = 𝑎−𝑏 . 𝑎+𝑏 Kombinace předcházejících

Vzorové příklady Zadání Použitá metoda řešení Výsledek 2 𝑥 2 +6𝑥 Vytýkání jednočlenu 2𝑥(𝑥+3) 𝑎𝑥+𝑎𝑦+2𝑥+2𝑦 Vytýkání dvojčlenu (𝑥+𝑦)∙(𝑎+2) 9 𝑥 2 −36𝑥+36 Užití vzorců (3𝑥−6) 2 20 𝑥 2 −45 Kombinace předcházejících 5∙ 2𝑥+3 ∙ 2𝑥−3

Příklady na procvičení – vytýkání jednočlenu a dvojčlenu 3 𝑟 2 +𝑟 3 𝑥 2 y−6xy+9x 𝑦 2 −33 𝑏𝑐 2 𝑑 3 −66 𝑏 2 𝑐 3 𝑑 3 𝑝𝑞+𝑟𝑞−4𝑝−4𝑟 2𝑎𝑏−2𝑎𝑐−𝑎 𝑏 2 +𝑎𝑏𝑐 𝑥 2 𝑦−𝑥𝑦+𝑦+ 𝑥 3 − 𝑥 2 +𝑥 −6𝑚+4𝑛+3𝑚 6𝑚−4𝑛

Řešení 3 𝑟 2 +𝑟=r 3𝑟+1 3 𝑥 2 y−6xy+9x 𝑦 2 =3xy 𝑥+2+3𝑦 −33 𝑏𝑐 2 𝑑 3 −66 𝑏 2 𝑐 3 𝑑 3 =−33𝑏 𝑐 2 𝑑 3 1+2𝑏𝑐 𝑝𝑞+𝑟𝑞−4𝑝−4𝑟=𝑞 𝑝+𝑟 −4 𝑝+𝑟 = 𝑝+𝑟 . 𝑞−4 2𝑎𝑏−2𝑎𝑐−𝑎 𝑏 2 +𝑎𝑏𝑐=2𝑎 𝑏−𝑐 −𝑎𝑏 𝑏−𝑐 = 𝑏−𝑐 . 2𝑎−𝑎𝑏 𝑥 2 𝑦−𝑥𝑦+𝑦+ 𝑥 3 − 𝑥 2 +𝑥=𝑦 𝑥 2 −𝑥+1 +𝑥 𝑥 2 −𝑥+1 = 𝑥 2 −𝑥+1 . 𝑥+𝑦 −6𝑚+4𝑛+3𝑚 6𝑚−4𝑛 =− 6𝑚−4𝑛 +3𝑚 6𝑚−4𝑛 = 6𝑚−4𝑛 . −1+3𝑚

Příklady na procvičení – vzorce a vytýkání 𝑎 2 −8𝑎+16 4 9 𝑘 2 + 2 3 𝑘𝑙+ 1 4 𝑙 2 −3 𝑎 4 −18 𝑎 2 𝑏−27 𝑏 2 𝑐 2 𝑑 2 −25 𝑒 2 5 𝑟 2 −45 𝑠 2 169− 𝑠+5 2 4 𝑥 2 +4𝑥𝑦+ 𝑦 2 −36

Řešení 𝑎 2 −8𝑎+16= 𝑎−4 2 4 9 𝑘 2 + 2 3 𝑘𝑙+ 1 4 𝑙 2 = 2 3 𝑘+ 1 2 𝑙 2 𝑎 2 −8𝑎+16= 𝑎−4 2 4 9 𝑘 2 + 2 3 𝑘𝑙+ 1 4 𝑙 2 = 2 3 𝑘+ 1 2 𝑙 2 −3 𝑎 4 −18 𝑎 2 𝑏−27 𝑏 2 =−3 𝑎 4 +6 𝑎 2 𝑏+9 𝑏 2 = 𝑎 2 +3𝑏 2 𝑐 2 𝑑 2 −25 𝑒 2 = 𝑐𝑑−5𝑒 𝑐𝑑+5𝑒 5 𝑟 2 −45 𝑠 2 =5 𝑟 2 −9 𝑠 2 =5 𝑟−3𝑠 𝑟+3𝑠 169− 𝑠+5 2 = 13− 𝑠+5 13+ 𝑠+5 = 13−𝑠−5 13+𝑠+5 = 8−𝑠 18+𝑠 4 𝑥 2 +4𝑥𝑦+ 𝑦 2 −36= 2𝑥+𝑦 2 − 6 2 = 2𝑥+𝑦+6 2𝑥+𝑦−6