Politický vývoj v Rakousku-Uhersku po roce 1867

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Advertisements

České země v Rakousku - Uhersku
Českoněmecké vztahy za Rakouska-Uherska
Ponapoleonská Evropa – vznik Belgie
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
REVOLUCE 1848.
Česká politika od 70.let.
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Rakousko-Uhersko před 1. světovou válkou
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Období „klidného“ vývoje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Revoluce 1848 v českých zemích
Habsburská monarchie 1848 – 1914
Rakousko - Uhersko Česká politika.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
EVROPA VE 2.POL. 19.STOLETÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
České země 50. a 60. léta 19. století. Absolutismus Tvůrcem diktatury min. předseda Felix Schwarzenberg a ministr vnitra Alexander Bach 1852 – Bach min.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
České země v první polovině 19. století
Bachovský absolutismus Habsburská monarchie před rakousko–uherským vyrovnáním.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_454.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Nástup Habsburků na český trůn
Vznik Svaté říše římské
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Revoluce 1848 v Evropě.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, Bachův absolutismus
České země v Rakousku-Uhersku
Významné postavy rodu Lucemburků OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo.
V IKTORIÁNSKÁ A NGLIE Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.17 2.Číslo.
Habsburská monarchie – bouřlivé události, revoluční jaro 1848
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
VY_32_INOVACE_017_České země na přelomu 19. a 20. století Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
Habsburská monarchie a české země – porážka revoluce
Dějiny veřejné správy Ladislav Vojáček
České země po nástupu Habsburků
Revoluční rok 1848/1849 v Praze Mgr. Jiří Žilka.
Války o rakouské dědictví
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
3. Fáze Národního obrození
Ludvík Napoleon a druhé císařství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Vídeňský kongres.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Digitální učební materiál
Svět na konci 19. století Mgr. Vladimír Velešík.
Cesta k rakousko-uherskému vyrovnání
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Euroregiony Mgr. Vladimír Velešík.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
Rakouská monarchie ve 2. polovině 19. století
Karel IV. – Císař a král Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o.
Transkript prezentace:

Politický vývoj v Rakousku-Uhersku po roce 1867 Mgr. Jiří Žilka

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti Materiál seznamuje žáky s politickým vývojem monarchie po vzniku Rakouska-Uherska. Soustředí se zejména na události související s českými dějinami. Sleduje události související se snahami českých politiků o trialismus, resp. o vyrovnání v oblasti Předlitavska. Obrazový materiál je vhodný jako pomůcka pro osvětlení některých událostí. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Politický vývoj v Rakousku-Uhersku po roce 1867 1867 - 1891

Význam roku 1867 Pro českou politiku zklamání Císař se nechal korunovat uherským králem Rakousko-uherské vyrovnání (dualismus) potvrzeno prosincovou ústavou Rakousko se změnilo v Rakousko-Uhersko

Tzv. pouť do Moskvy na národopisnou výstavu a všeslovanský kongres Nesouhlas s dualismem Považován za opomenutí českých práv Tzv. pouť do Moskvy na národopisnou výstavu a všeslovanský kongres Osmdesátičlenná delegace F. Palacký, K. J. Erben, F. L. Rieger Přijati carem Alexandrem II., ale nepochopeni Převoz českých korunovačních klenotů z Vídně do Prahy – masová demonstrace

Rok 1868 Položení základního kamene Národního divadla Národní slavnost Protivládní ráz Tábory lidu na slavných místech českých zemí Říp, Oreb, Blaník… Růst národního sebevědomí

1. Slavnostní položení základního kamene Národního divadla 16 1. Slavnostní položení základního kamene Národního divadla 16. května 1868

Císař souhlasil s jednáním o tzv. českém vyrovnání České země hospodářsky nejvyspělejší částí Předlitavska Neklid ohrožoval stabilitu říše 2.

Fundamentální články 1871 Tzv. fundamentálky Dohoda o 18 fundamentálních článcích Uzavřela ji vídeňská vláda s českou politickou reprezentací

Potvrzovaly pouze právo českého království na sebeurčení v rámci monarchie Císař projevil ochotu dát se korunovat českým králem a vyhlásit rakousko-české vyrovnání Pod nátlakem německých politických stran a maďarských velkostatkářů císař sliby odvolal

Ministerský předseda Hohenwart pod nátlakem odstoupil Znemožněna možnost federalizace Rakousko-Uherska Porážka české státoprávní politiky 1872 – tzv. chabrusové volby Volby do zemského sněmu Skupování velkostatků Chabrus = židovský výraz pro pochybný obchod

Rozštěpení české politiky Česká politika pokračuje v politice pasivní opozice Čeští politici nemají žádný vliv v politice Politika nepřináší výsledky Mnozí politici pasivní opozici odmítají 1874 se od staročechů oddělili mladočeši a založili vlastní politickou stranu – Národní stranu svobodomyslnou

Návrat Čechů do politiky 1873 – moravští poslanci se vrátili do sněmu 1874 – návrat mladočechů 1878 se do politiky vracejí staročeši vstoupili s projevem státoprávního ohrožení naznačili, že se státoprávních nároků nevzdají

Železný kruh pravice Staročeši podporovali vládu Pravicová vláda – železný kruh pravice V čele Eduard Taaffe Očekávala drobné ústupky – drobečková politika

Eduard hrabě Taaffe Ministerský předseda v letech 1879 – 1893 Nejdéle úřadující kabinet za celou dobu Předlitavska Dílčími ústupky se snažil uspokojit co největší množství stran Nazýval svou politiku jako „vládu nad stranami“, „postupné prokousávání se od problému k problému“ či „vytloukání klínu klínem“ 3.

Drobečková politika 1880 Stremayerova jazyková nařízení při jednání s úřady lze užívat vedle němčiny i češtinu vnitřní jazyk jen německý 1882 rozdělena pražská Karlo – Ferdinandova universita na českou a německou

Punktace 1890 Plán o 11 bodech Snaží se o česko-německé vyrovnání Dohodla se na nich vídeňská vláda, konzervativní i „ústavověrná“ šlechta, němečtí liberálové a staročeši Čeští vyjednavači je označovali za rozumný kompromis Němci je slavili jako vítězství

K poradám nepřizvaní mladočeši a prohlásili punktace za nepřijatelnou snahu o rozdělení Čech na dvojjazyčnou oblast a čistě německou oblast pravdu neměla ani jedna strana Z celého ujednání byly uplatněny jen některé body rozladění českojazyčného prostředí vedlo k drtivé prohře staročechů ve volbách 1891 a k jejich odchodu z politické scény

Závěrečné opakování Co to byla tzv. pouť do Moskvy? Čeho se snažila dosáhnout? Kterého roku byl položen základní kámen Národního divadla? Vysvětli pojem fundamentální články. Kterého roku končí období tzv. pasívní politiky? Co to bylo státoprávní ohrazení? Kdo byl ministerským předsedou v době tzv. železného kruhu pravice? Co patřilo k úspěchům drobečkové politiky? Punktace.

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zakladni_kamen_Narodniho_divadla.JPG WINTERHALTER, FRANZ XAVIER. wikipedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Franz_joseph1.jpg KÃNSTERLE. wikimedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EduardTaaffe.jpg?uselang=cs

Literatura Dějiny zemí koruny české II. 4. vyd. Praha: Paseka, 1997, 328 s. ISBN 80-718-5097-7. KVIRENC, Jan a Eliška KUNSTOVÁ. České dějiny do roku 1914: historie v dokumentech. Vyd. 1. Liberec: Dialog, 2006, 207 s. ISBN 80-867-6143-6. SOCHROVÁ, Marie. Dějepis II. v kostce: pro střední školy : [novověk, dějiny nové doby]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008. ISBN 80-253-0604-6. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Pavel SLEPIČKA. Odmaturuj! z dějepisu 2. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 256 s. ISBN 80-735-8069-1.

Konec