ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_15_POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ TEMA: Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 23.02.2013
Anotace: Škola: Gymnázium Chomutov, Mostecká 3000, 430 01 Třída: 2. ročník 6. letého gymnázia , 1. ročník 4. letého gymnázia (viz. ŠVP předmětu Zeměpis/Geografie, Člověk a příroda) Výstup: PowerPointová prezentace Obor: Zeměpis/Geografie Vzdělávací oblast: Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách Tematický okruh: Pouště a polopouště (Geobiom) Využití: Výuka zeměpisu a geografie Pomůcky: PC učitele, tabule, Školní atlas dnešního světa (+ digitální podoba) Inovace: Materiál je určen k doplnění výkladu učitele. Do materiálu jsou vloženy kontrolní otázky k tématu pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně a doplňují informace digitálním perem do zadání na tabuli(PC). Žáci se tak aktivně podílejí na tvorbě zápisu do sešitu. Materiál je určen k interaktivní výuce.
Pouště a polopouště ( Geobiom ) ( Přírodní krajiny na Zemi a jejich využití. )
Vymezení geobiomu. Neúrodná oblast – horní hranice srážek – - 250 mm/rok – nedostatek vegetace Výskyt – okolí obratníků („horké pouště“) („studené/polární/“- Grónsko, Antarktida)
Vymezte na mapě světa oblasti pouští :
Vymezte na mapě světa oblasti pouští : Řešení
Pouště a polopouště Geobiom typický odlišností sedimentů Typy: Erg – písečná poušť Serir – štěrková poušť Hamáda – kamenitá, sklanatá Tvary v poušti: Šotty – slaná pouštní jezera Vádí (creek) Čeřiny, hrance, duny, barchany, sebky
Tvary v poušti:
Doplňte na tabuli světadíl, stát, ve kterém uvedená poušť leží: : Poušť: Světadíl, stát : NAMIB ………………….. NAFÚD ………………….. GOBI ………………….. VELKÁ PÍSEČNÁ POUŠŤ ………………….. ( k vyhledání údajů použijte Atlas dnešního světa )
Doplňte na tabuli světadíl, stát, ve kterém uvedená poušť leží: :: Řešení. Poušť: Světadíl, stát : NAMIB Jižní Afrika, JAR NAFÚD Arabský pol., SA GOBI Asie, Čína, Mo VELKÁ PÍSEČNÁ POUŠŤ Austrálie ( k vyhledání údajů použijte Atlas dnešního světa )
Hospodářské využití pouští a polopouští: OÁZA - zdroj vody („artézská studna“) Chov – ovce, kozy, velbloudi Pěstování plodin – palma datlová, obiloviny, ovoce, zelenina Obchod, řemesla Nomádi( Beduíni/Tuaregové/) Karavany
OÁZA http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Oasis_Timimoun.jpg
Vymezte na mapě oblasti postižené dezertifikací, pojem vysvětlete :
Vymezte na mapě oblasti postižené dezertifikací, pojem vysvětlete : Řešení. Rozšiřování pouští
Popište vznik zdroje podzemní vody v pouštních oblastech podle obrázku:
Popište vznik zdroje podzemní vody v pouštních oblastech podle obrázku: Řešení. Artézská studna – voda pod nepropustnými vrstvami(tlak) v pánvích (napjatá hladina), zdroj vody v pouštích
Na obrázcích jsou zástupci pouštní fauny, pojmenujte je:
Na obrázcích jsou zástupci pouštní fauny, pojmenujte je: Řešení. Zmije růžkatá Štír tlustorepý Velbloud dvouhrbý Chřestýš kostkovaný
Zdroje Slide 5+6 – slepá mapa světa: Vytvořeno Markétou Pravdovou v programu ARCGIS – použito se svolením autora Slide 8 - SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. Slide 12 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Oasis_Timimoun.jpg Slide 13+14 slepá mapa světa: Slide 15+16 - SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. Slide 17+18 - KVASNIČKOVÁ, Danuše; JENÍK, Jan. Poznáváme život 1.část,Přírodopis 6. Praha: Fortuna, 1994, ISBN 80-7168-160-1.
Zdroje: KAREL, Kašparovský. Zeměpis I. v kostce. Praha: Fragment, 2009, ISBN 978-80-253-0586-7. KVASNIČKOVÁ, Danuše; JENÍK, Jan. Poznáváme život 1.část,Přírodopis 6. Praha: Fortuna, 1994, ISBN 80-7168-160-1. MARTIN, Hanus; LUDĚK, Šídlo. Školní atlas dnešního světa. TERRA,s.r.o. a TERRA-KLUB,o.p.s.: TERRA,s.r.o. a TERRA-KLUB,o.p.s., 2011, ISBN 978-80-902282-6-9. SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. Archiv autora.