Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace Projekt MŠMT ČR EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2905 Název projektu školy Cesta k úspěchu na Základní škole Unhošť Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Identifikátor VY_32_INOVACE_03B_PrSl Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Věnceslava Procházková .
Tematická oblast, téma: Tvarosloví, slovní druhy Klíčová slova: časování, způsob oznamovací, čas, osoba, číslo Jazyk: český Ročník: 4. Anotace: Žák užívá správné gramatické tvary při časování. Prezentace vysvětluje mluvnické kategorie sloves – časování.
Časování osoba a číslo množné osoba a číslo jednotné 1.osoba – my 1.osoba – já píšu, kreslím, myji se 2. osoba – ty píšeš,kreslíš,myješ se 3. osoba – on, ona, ono píše, kreslí, myje se osoba a číslo množné 1.osoba – my píšeme, kreslíme, myjeme se 2. osoba – vy píšete, kreslíte, myjete se 3.osoba- oni,ony,ona píšou, kreslí, myjí se
Způsob Rozlišujeme způsob oznamovací, rozkazovací a podmiňovací U rozkazovacího a podmiňovacího způsobu neurčujeme čas Čas určujeme pouze u oznamovacího způsobu
Oznamovací a rozkazovací způsob U oznamovacího způsobu určujeme čas přítomný, minulý a budoucí přítomný: pracuji minulý: psali jsme budoucí: budete číst, zazvoní Rozkazovací způsob tvoříme jen ve 2.osobě čísla jednotného a v 1. a 2. osobě čísla množného Zavři okno. Pojďme na procházku. Nemluvte při jídle
Podmiňovací způsob Příklad četl bych četl bys, koupal by ses četl by četli bychom četli byste četli by Podmiňovací způsob tvoříme pomocí tvarů slovesa být 1.os.j.č. bych 2.os.j.č. bys, by ses 3.os.j.č. by 1.os.mn.č. bychom 2.os.mn.č. byste 3.os.mn.č. by