ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Advertisements

Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Velké příležitosti pro malé (nezávislé) obchodníky Marta Nováková, U&Sluno a.s., červen 2002.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Nabídka personálních služeb
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Kvalita administrativních procesů. TQM Podniková strategie Přínos kvality procesů Systém a důsledné uplatňování Odpovědnost zaměstnanců Modelování procesů.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Facility management ČSN EN
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Management kontinuity činností organizace
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
Strategické plánování při zakládání spin-off
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Ekonomika informačních systémů
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Patricia Jakešová Praha,
Práce s mezinárodními dodavateli Školení na řízení plánování a procesů PPP Twinningový projekt CZ/2005/IB/FI/04 Mikko AJ Ramstedt Senior Project.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
úvod pojetí a obsah marketingu
Jak předcházet finančním problémům Odbor: Finanční a strategické služby 2011.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Podnikatelský plán struktura plánu.
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Vratislav Paulík ředitel projektů
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Katedra managementu Řízení obchodu Inovace, koncepty a řízení firemního nákupu.
Katedra řízení podniku
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Miloš Krejčí
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Miloš Krejčí
Model strategie marketingového mixu
Helios Orange - Implementace systému
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Systém managementu jakosti
Seminární práce – splněná docházka
Katedra řízení podniku
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz

ŘÍZENÍ OBCHODU Podnik a jeho struktura. Obchod a jeho role v podniku. Činnosti v rámci obchodu. Řízení obchodu. Trh a konkurence. Obchodní plán, nástroje řízení obchodu. Obchodní pohledávky a jejich zajištění. Platební nástroje. Dodací podmínky. Sjednání obchodu – příprava jednání, obchodní vyjednávání, nefinanční zisky. Obchodní dokumentace –klíčová ujednání. Specifické formy obchodu, velkoobchod, maloobchod, zahraniční obchod, e-commerce. Specifika vztahů. 5. Koncepty a řízení firemního nákupu 2. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 2

Řízení firemního nákupu Nákup je aktivita, s kterou se každý z nás setkává denně. Každý se v životě snaží pořídit to nejlepší a nejkvalitnější zboží nebo službu za co nejlepší cenu. 3. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 3

Řízení firemního nákupu Nákup hraje klíčovou roli i v managementu jakékoliv organizace, ať už firmy, státní instituce nebo neziskové organizace. Přesto, že se jedná významem o stejně klíčovou oblast jako prodej, marketing nebo finanční management, je nákup v našem prostředí stále trochu podceňován. Přesto, že může zásadním způsobem ovlivnit výsledky podnikání nebo uspořit veřejné prostředky. Špatným, neprofesionálním nebo neetickým přístupem k nákupu ztrácíme všichni miliardy. 4. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 4

Definice profesionálního nákupu: proces pořizování: správného materiálu a služeb ve správné kvalitě, dodaných ve správný čas, na správném místě, od správných dodavatelů, doprovázené správným souborem doprovodných služeb a za správnou cenu 5. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 5

Minimalizace nákladů: -Způsob nakupování -Cena -Administrativní proces CÍLE NÁKUPU Efektivní dodávky Optimální kvalita Minimalizace nákladů: -Způsob nakupování -Cena -Administrativní proces Efektivní management nákupu Právní zabezpečení: -Smlouvy -Objednávky -Antimonopolní zákony a jiná omezení 6. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 6

Strategický přístup k dodavatelům. Uvědomění si potřeby specifických služeb a zboží Identifikace a výběr potencionálních zdrojů dodávek Stanovení strategie Vyjednání a uzavření kontraktů obsahujících cenu, platební podmínky a ostatní klíčové faktory Řízení vztahů s dodavateli a monitoring výkonu v průběhu platnosti smluv Administrativní proces spojený s objednáváním, příjímáním a placením zboží a služeb V širším pojetí však nákup zahrnuje i další činností jako řízení a kontrolu skladových zásob, plánování … 7. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 7

Operativní vs. strategický nákup Plánování, tvoření a implementace strategií pro efektivní nákup Operativní nákup Denní operativa spojená s nákupem a objednáváním. Typicky zahrnuje velký objem administrativní činnosti a práci s dokumenty 8. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 8

formulace potřeb organizace analýza různých scénářů Strategický nákup Cíl: Výběr nejvhodnějších dodavatelů po dokonalé analýze a vytvoření strategie Typické aktivity: formulace potřeb organizace analýza různých scénářů zvážení optimálních řešení tvorba a implementace strategie monitoring a řízení vztahů s dodavateli (controling, CRM) 9. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 9

identifikace existujícího dodavatele Operativní nákup Cíl: Zajistit efektivní a hladký proces spojený s objednáváním a dodávkami zboží a služeb Typické aktivity: vytvoření objednávky schválení objednávky identifikace existujícího dodavatele potvrzení o přijetí služby nebo zboží párování objednávky s fakturou a proplacení 10. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 10

Řízení firemního nákupu xxx 11. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 11

Význam firemního nákupu V poslední době se stává nákup středem pozornosti jako jedna z posledních oblastí, kde lze výrazně zlepšit výsledky společností • Kvalitní firemní nákup může ovlivnit podstatnou část celkových firemních nákladů (50 – 65% podle odvětví) • Strategický přístup přináší zásadní výhody: – Redukce ceny – Zvýšení kvality materiálů a služeb – Zlepšení logistických procesů – Implementace nových materiálů a technologií 12. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 12

Přímé vs. nepřímé náklady nákup materiálů a služeb, které jsou přímo svázány s konečným produktem společnosti (např. hutní materiály, chemikálie, textilie, pryže atd. ) NEPŘÍMÉ NÁKLADY nelze je přímo svázat s konečným produktem společnosti často podceňovány a skrývají prostor pro zásadní úspory, pokud s nimi oddělení nákupu náležitě pracuje (např. facility management, údržbu, úklid, kancelářské potřeby, cestovní služby atd.) 13. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 13

Řízení firemního nákupu – Faktory úspěchu Znalost produktů a služeb nákup je profese s obecně platnými pravidly, nástroji a postupy, které lze použít prakticky vždy nicméně některé komodity vyžadují nezbytnou zkušenost a hluboké znalosti (Pokud chcete nakupovat historický nábytek pro aukční síň nebo víno pro špičkový hotel, nestačí vám znát postup plánování, ani pravidla vyjednávání) Vyjasnění potřeb organizace dříve než začnete s nákupem potřeba dobře porozumět tomu, co „interní zákazník“ opravdu potřebuje a proč 14. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 14

Řízení firemního nákupu – Faktory úspěchu Monitoring vývoje trhů důkladná analýza (např. cena fixována na tržní trendy = vývoj v čase) Modelace celkové ceny kvalitní analýza celkových nákladů (podklad při vyjednávání s dodavateli) odhad kam bude směřovat strategie prodávajícího a kde jsou jejich limity pokud známe „strukturu ceny“ = „náklady životního cyklu“ (kolik procent z ceny tvoří např. materiál, lidská práce, doprava, servis, údržba, administrativa nebo poplatky), můžeme najít cestu k jejich omezení 15. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 15

Řízení firemního nákupu – Faktory úspěchu Koncentrace na cíl (Hlavní cíle z pohledu řízení nákupu): • Efektivní dodavatelský řetězec • Dobře nastavené procesy a komunikace • Optimální kvalita • Minimalizace ceny • Soulad se všemi legislativními a morálními požadavky Efektivní komunikace a vyjednávání: Znalost požadavků klienta Právní souvislosti Otevřená mysl Pozitivní přístup Trpělivost Takt a sebeovládání 16. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 16

Řízení firemního nákupu – Faktory úspěchu Znalost finančních konceptů: porozumění základním finančním ukazatelům dodavatele 17. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 17

Etika a Morální integrita Firma vás platí, aby jsme pracovali ve prospěch jejích zájmů, nikoliv našich vlastních K dodavatelům musíme přistupovat profesionálně, s respektem, ale i vědomím, kde je nepřekročitelná hranice vzájemných vztahů Vždy mějme na mysli pravidla a standarty, které jsou platné v naší firmě a profesi 18. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 18

Konflikt zájmů Nedivte se, pokud vás společnost okamžitě propustí za to, že jste podepsal(a) smlouvu s firmou svého strýce… To, co se zdá normální ve světě politiky, v businessu naštěstí tak normální není 19. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 19

Mlčenlivost Všechny informace, jak o naší společnosti, tak o subjektu dodavatele, které nejsou veřejně dostupné, považujme za důvěrné. 20. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 20

Právní aspekty Řízení firemního nákupu Důležité a povinné komponenty smlouvy Objednávka a všeobecné obchodní podmínky Antimonopolní právo Než podepíšeme smlouvu: vzory smluv všeobecné obchodní podmínky školení na téma antimonopolní právo přísné schvalovací procesy, 21. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 21

Fáze nákupního procesu 1. Stanovení potřeb v rámci organizace Co jsou hlavní cíle, plány a potřeby našich interních zákazníků? Víme kdo jsou tito zákazníci a máme s nimi optimálně nastavené vztahy? Existují jasné specifikace, objemy a rozpočty? 2. Analýza trhu Jaká je struktura, dynamika a kapacita daného trhu? Kdo jsou klíčoví dodavatelé? Jak je trh segmentovaný a jaká je naše pozice? Má cenu nakupovat nyní nebo později? Jaké jsou trendy? 22. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 22

Fáze nákupního procesu 3. Modelování ceny Jak detailně lze analyzovat cenovou strukturu dané komodity? Jsou cenové elementy transparentní? Jaké je riziko změn jednotlivých cenových elementů? 4. Tvorba nákupní strategie Jaké jsou jednotlivé alternativy? Jsou argumenty pro zvolenou strategii podložené? Byl dokument projednán a schválen všemi zainteresovanými? Je stanoven časový harmonogram implementace a schválení výsledků? 23. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 23

Fáze nákupního procesu 5. Výběr dodavatelů Je stanovena správná taktika, způsob vyjednávání a role pro výběrové řízení? Je výsledek VŘ v souladu se strategií a očekáváním interního zákazníka? Dosáhli jsme prokazatelně maxima možného? Máme všechny potřebné podklady pro uzavření smlouvy? 24. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 24

Fáze nákupního procesu 6. Řízení dodavatelů Jsou stanoveny odpovědnosti a osoby pro řízení kontraktu na straně firmy i dodavatele? Jsou stanoveny ukazatele plnění kontraktu (KPIs)? Jsou stanoveny způsob a frekvence komunikace s dodavatelem? 7. Data Je nová smlouva nahrána do systému včetně všech nutných detailů? 25. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 25

Fáze nákupního procesu 8. Operativní nákup Jsou pro novou smlouvu nastaveny práva pro užívání a schvalování? Jsou v systémy všechny podrobnosti jako termíny dodání, ceny atd.? 26. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 26

Děkuji za pozornost Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 27. 27 ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 27