Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 7. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_13_Členovci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oběhová soustava kroužkovců a členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Advertisements

ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 6 Autor: Mgr. Iveta Votápková Hmyz s proměnou dokonalou Pětilístek: slunéčko __________ _____________.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_18_Roztoči.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Trávicí soustava hmyzu
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
zpracovaný v rámci projektu
Úvod do kosterní soustavy
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola, Hradec Králové
Název prezentace (DUMu):
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
HMYZ STAVBA TĚLA.
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
PŘÍRODOPIS 6 HMYZ.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 7. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_13_Členovci Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Členovci – obecná charakteristika Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Členovci – obecná charakteristika. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Výběr z uzavřených položek je možno provádět pomocí interaktivního pera, na otevřené položky žáci odpovídají ústně (nebo písemně). Otázky je možno použít k opakování, upevnění a procvičení učiva, případně k některé z forem testování. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je určen k interaktivní výuce biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídajících ročnících víceletých gymnáziích.

Kmen: ČLENOVCI (Arthropoda) OBSAH: - obecná charakteristika kmene

víc než 1,5 milionu druhů (nejpočetnější kmen) přes 80% všech živočišných druhů kosmopolitní z prvoústých vývojově nejvyšší

Historičtí členovci: téměř homonomní segmentace každý článek - 1 pár článkovaných končetin Během evoluce rozrůznění končetin (přizpůsobení fci): → tykadla (hmyz) → ústní přívěsky → kráčivé končetiny → lupínkovité orgány (rak) → snovací bradavky (pavouci) → vnější kopulační orgány (hmyz) nebo vymizely

heteronomní (nestejnoměrná) segmentace těla: během ontogeneze – srůstání článků → větší celky možnosti: hlava + stejnoměrně článkovaný trup (trilobiti) hlavohruď + zadeček (pavouci, štíři) vše v jednom celku (sekáči, roztoči) hlava (caput, cephalon) + hruď (thorax)+ zadeček (abdomen)

HLAVA + STEJNOMĚRNĚ ČLÁNKOVANÉ TĚLO (Trilobiti) stejnoměrné články hlava obr. 1: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trilobit_hg.jpg

Segmentace na HLAVOHRUĎ a ZADEČEK hlavohruď – nese končetiny zadeček sklípkan největší (Theraphosa blondi) Obr. 2: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theraphosa_blondi_1.jpg

JEDINÝ CELEK - roztoči žijící v prachu Obr. 3: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:House_Dust_Mite.jpg

Heteronomní segmentace těla: HLAVA + HRUĎ + ZADEČEK Obr. 4: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Formica_rufa_a1.jpg

články spojeny „klouby“ – jemné pružné blanky fce – pohyb ČLÁNKOVANÉ KONČETINY články spojeny „klouby“ – jemné pružné blanky fce – pohyb další modifikace tykadla, klepítka, makadla snovací bradavky, pomocné kopulační orgány někdy redukované Kráčivá končetina hmyzu Obr. 5

VNĚJŠÍ KOSTRA = EXOSKELET = pevná tělní ochrana silná kutikula s chitinem, někdy i CaCO3 členěna na destičky = SKLERITY: spojené pružnými membránami a kloubními ploškami → umožní pohyb na vnitřní vychlípeniny ← úpony žíhaných svalů neumožňuje plynulý růst → SVLÉKÁNÍ = EKDYZE – hormonálně řízeno

Svlékání exoskeletu = ekdyze Řízení ekdyze: svlékací hormon = EKDYZON X juvenilní hormon = NEOTENIN - protikladné účinky SVLEČENÝ EXOSKELET NOVÁ kutikula je zprvu měkká, postupně tvrdne a vybarvuje se. Svlékání – i několikrát za život Obr. 6: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cercopoidea_moulting.jpg

Svalstvo rozlišené (už ne svalový vak) na vnitřní vychlípeniny exoskeletu ← úpony žíhaných svalů Trávicí soustava: trubicovitá – rozmanitá stavba - základní oddíly: ústní otvor, horní pysk (labrum), dolní pysk (labium) → jícen → žaludek → střevo → řitní otvor typ ústního ústrojí – závisí na druhu potravy

kousací – evolučně původní (brouci, švábi) bodavě sací (komár) typy ústního ústrojí: kousací – evolučně původní (brouci, švábi) bodavě sací (komár) lízavě sací (moucha) sací (motýl) Příklad kousacího ú.ú. Obr. 7

přední část TS - kutikulární lišty a zuby → rozmělnění (ne vždy) střední část – trávicí fce u některých zde slepé laloky u pavouků - rozvinuté trávicí žlázy Obr. 8: KISSLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana; ŠLÉGL, Jiří a kol. Biologie II (základy zoologie). Klatovy: Gymnázium v Klatovech, 1998, ISBN VÝUKOVÁ SKRIPTA.

Trubicovitá trávicí soustava Obr. 9 Obr. 10 - BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4.

nejdrobnější – celým povrchem těla Dýchací soustava nejdrobnější – celým povrchem těla vodní – žábry (přívěsky na bázi končetin) suchozemští – plicní vaky nebo vzdušnice (tracheje), případně obojí DS – ektodermální původ Obr. 11, 12

Tracheální soustava členovců (hmyzu) – u nejpokročilejších spirálovitě vyztužena kutikulárním vláknem Obr. 13, 14

Obr. 15 - ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia Obr. 15 - ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-050-4.

Plicní vaky – členěné dutiny, jejich stěny omývány krvomízou Obr. 16

Cévní soustava – otevřená hemolymfa = krvomíza většinou bezbarvá trubicovité ♥ s bočními otvory (ostie) → vypuzuje krvomízu k hlavě → rozlitiny → ostiemi do ♥ CS u členovců s žábrami – složitě větvená CS u vzdušnicovců – redukovaná Obr. 17

1 – 2 páry metanefridií nebo Vylučovací soustava: 1 – 2 páry metanefridií nebo malpighické trubice = rozvětvené vychlípeniny střeva začínají slepě v tkáni ústí do střeva (rozhraní střední a zadní části) Obr. 18 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robal.png Obr. 19 – archiv autora

Nervová soustava – gangliová 3 dílná nadhltanová zauzlina podhltanová zauzlina → inervace smyslů a ústního ústrojí - v těle další ganglia – vznik postupných splýváním → inervace končetin, křídel spod. Obr. 20

nadhltanová zauzlina cévní soustava obhltanový prstenec podhltanová zauzlina trávicí trubice Obr. 21

složené (facetové) oči – z jednotlivých oček = OMATIDIA A,B – jednoduché miskovité oko C - omatidium SMYSLY: ZRAK jednoduchá očka složené (facetové) oči – z jednotlivých oček = OMATIDIA HMAT – na tykadlech, končetinách Obr. 22

Složené oko členovců Omatidia – nepohyblivá → složený obraz – „mozaikové vidění“ Obr. 23:

Jednoduché oči (př. pavouci) Obr. 24: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flickr_-_Lukjonis_-_Eyes_of_Jumping _spider_-_Marpissa_radiata_(1).jpg

Složené oko (Drosophilla) Obr. 25: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Drosophilidae_compound_eye_edit1.jpg

Složené oči (hmyz) Obr. 26: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opo_Terser_-_Compound_Eyes_of_a_Robber_Fly_-_(Holcocephala_fusca)_(by).jpg

TĚLNÍ DUTINA jednotlivé coelomové váčky pouze u zárodečných stadií během ontogeneze splývají u dospělců – nečleněná dutina = MIXOCOEL

Rozmnožování gonochoristé (až na výj.- někt. parazité) často partenogeneze Vývoj někdy přímý většinou nepřímý (larva) metamorfóza = postupná přeměna v dospělce nedokonalá = HEMIMETABOLIE – larva se několikrát svléká → dospělec dokonalá = HOLOMETABOLIE – larva → kukla → dospělec

EKOLOGIE různá prostředí různé potravní zdroje (rostliny, živ., saprofágové, parazité) významné články potravních řetězců (i potrava člověka – humr, langusta,…) vodní – mnohdy nároky na čistotu (bioindikátory; rak) podíl na biologickém čištění vody různé EKG vztahy – symbionti, konkurenti, hostitelé parazitů, parazité

EVOLUCE v prekambriu – z primitivních mnohoštětinatců postupně vývoj heteronomní segmentace rozpad uzavřené CS rozvoj NS a smyslů vývoj. větev: trojlaločnatci → klepítkatci vývoj. větev: méně jasný původ → žabernatí → vzdušnicovci (žabernatí se vyvinuli samostatně z mnohoštětinatců nebo z primitivních trojlaločnatců)

SYSTÉM ČLENOVCŮ - podkmeny: trojlaločnatci klepítkatci žabernatí vzdušnicovci

OTÁZKY 1) Popište tělní segmentaci členovce na obrázku. Pokuste se jej pojmenovat a zařadit do systému členovců. Jde o evolučně pokročilého živočicha? Zdůvodněte. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Obr. 27

OTÁZKY 2) Vysvětlete rozdíl mezi hemimetabolií a holometabolií. Uveďte příklady živočichů ke každému typu proměny. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Vyberte správnou možnost, zaškrtněte interaktivním perem. Nervová soustava členovců je: a) žebříčkovitá b) provazcovitá c) gangliová SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Interaktivním perem spojte jednotlivé pojmy s články končetiny členovců. Jaké skupině členovců tato končetina náleží? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI Obr. 28

OTÁZKY 5) Jaké způsoby dýchání se vyskytují u různých skupin členovců a jak souvisí typ dýchacího ústrojí s životním prostředím živočicha? Jaké dýchací ústrojí mají: a) rak říční b) pavouk c) hmyz SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 6) Doplňte následující text. U kmene členovců se jako evolučně pokročilý znak vyskytuje ………………………typ svaloviny. Svaly se upínají na kutikulární výběžky ………………………., který slouží jako opora i ………………… těla. Neumožňuje plynulý růst těla, proto dochází k pravidelné ……………………… Je tvořen ……………………, někdy zpevněn uhličitanem …………….. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

Zřetelně formovaná hlava, ostatní články těla stejné (homonomní). SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Zřetelně formovaná hlava, ostatní články těla stejné (homonomní). Trilobit – kmen ČLENOVCI, podkmen TRILOBITI Vzhledem k homonomní segmentaci většiny těla usuzujeme na evoluční zastaralost skupiny. ZPĚT:

HEMIMETABOLIE = proměna nedokonalá SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) HEMIMETABOLIE = proměna nedokonalá vajíčko → larva – několikrát se svléká → po posledním svlékání dospělec (švábi) HOLOMETABOLIE = proměna dokonalá vajíčko → larva → kukla (rozsáhlá přestavba tkání) → dospělec (motýli, mravenci) ZPĚT.

3) C – gangliový typ nervové soustavy SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) C – gangliový typ nervové soustavy ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) ZPĚT: Obr. 29

5) Členovci mohou dýchat: celým povrchem těla (jen drobní) SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Členovci mohou dýchat: celým povrchem těla (jen drobní) žábrami (vodní) plicními vaky, vzdušnicemi (případně obojí; suchozemští) žábry plicní vaky vzdušnice ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) DOPLNĚNÝ TEXT: U kmene členovců se jako evolučně pokročilý znak vyskytuje ŽÍHANÝ (PŘÍČNĚ PRUHOVANÝ) typ svaloviny. Svaly se upínají na kutikulární výběžky EXOSKELETU, který slouží jako opora i OCHRANA těla. Neumožňuje plynulý růst těla, proto dochází k pravidelné EKDYZI. Je tvořen CHITINOVOU KUTIKULOU, někdy zpevněn uhličitanem VÁPENATÝM. ZPĚT:

OBRÁZKY: 1 - GROBE, Hannes. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trilobit_hg.jpg 2 - SNAKECOLLECTOR. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 6.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theraphosa_blondi_1.jpg 3 - AUTOR NEUVEDEN. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 6.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:House_Dust_Mite.jpg 4 - OPIOLA, Adam. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Formica_rufa_a1.jpg 5 - archiv autora 6 - YERPO. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 6.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cercopoidea_moulting.jpg 7 - archiv autora 8 - KISSLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana; ŠLÉGL, Jiří a kol. Biologie II (základy zoologie). Klatovy: Gymnázium v Klatovech, 1998, ISBN VÝUKOVÁ SKRIPTA. 9 – archiv autora 10 - BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4.

11, 12, 13, 14 – archiv autora 15 - ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-050-4. 16, 17 – archiv autora 18 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robal.png 19 – archiv autora 20 - KISSLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana; ŠLÉGL, Jiří a kol. Biologie II (základy zoologie). Klatovy: Gymnázium v Klatovech, 1998, ISBN VÝUKOVÁ SKRIPTA. 21 - BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. 22 - LANKESTER, Edwin Ray. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 31.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Britannica_1911_Arthropoda_-_Crustacea_and_Hexapoda_compound_eye_derivation.png 23 - KISSLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana; ŠLÉGL, Jiří a kol. Biologie II (základy zoologie). Klatovy: Gymnázium v Klatovech, 1998, ISBN VÝUKOVÁ SKRIPTA. 24 - JONAITIS, Lukas. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flickr_-_Lukjonis_-_Eyes_of_Jumping_spider_-_Marpissa_radiata_(1).jpg 25 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Drosophilidae_compound_eye_edit1.jpg 26 - TERSER, Opo. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opo_Terser_-_Compound_Eyes_of_a_Robber_Fly_-_(Holcocephala_fusca)_(by).jpg 27, 28, 29 – archiv autora

LITERÁRNÍ ZDROJE: KISSLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana; ŠLÉGL, Jiří a kol. Biologie II (základy zoologie). Klatovy: Gymnázium v Klatovech, 1998, ISBN VÝUKOVÁ SKRIPTA. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-050-4. HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce II pro SŠ. 2. vydání.Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-341-0. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4.