Draci Kdo je drak? „Drak (saň pro samici, v jiných slovanských jazycích smok nebo zmej) je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a lidových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Volba budoucího povolání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Dostupné z Metodického portálu
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Kdo je drak? Kdo je drak? „Drak (saň pro samici, v jiných slovanských jazycích smok nebo zmej) je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Obsahy rovinných útvarů
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
KOZA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem P, p
Hra ke zopakování nebo procvičení učiva Test k ověření znalostí z fyziky tělesa a látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Název prezentace (DUMu):
Středočeský kraj Pravidla soutěže = poznávací soutěž = START!
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
Ruský obrázkový slovník XXII Kolektivní sporty –коллективныe спортa
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Skládání sil, rovnováha sil
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XII Domácí spotřebiče – Техника для кухни
Kvadratické nerovnice
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
VLASTNOSTI KOMBINAČNÍCH ČÍSEL
Pořadí obrázků – domeček
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ruský obrázkový slovník IV Rodina − семья
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Česká republika - státní symboly
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Jak by ses cítil(a) na poušti?
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
Ruský obrázkový slovník XL Kontinenty a oceány – Континенты и океаны
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Soutěž RISK Severní Evropa Pokračovat Zdroje obrázků
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Ruský obrázkový slovník XIV Rok – Год
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Ruský obrázkový slovník XV Tvary – формы
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Draci Kdo je drak? „Drak (saň pro samici, v jiných slovanských jazycích smok nebo zmej) je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a lidových příbězích celé řady kultur.“ Jeho celosvětové rozšíření má za následek značnou rozdílnost jeho vzhledu, velikosti a vlastností, kterými disponuje. „Obecně lze říci, že jde o mohutného samotářského tvora, připomínajícího hada nebo ještěra. Draci se liší počtem hlav – například v Číně je zobrazován zásadně jednohlavý, řecká mytologie znala draka stohlavého, v pohádkách mívá zpravidla lichý počet hlav, nejčastěji tři nebo sedm. Dále se draci liší v počtu nohou (nejčastěji dvě, čtyři nebo žádné), schopnosti létat a dštít oheň (případně mráz nebo jed) ze svého chřtánu. Podobně jako se liší jejich vzhled, liší se i jejich vlastnosti. Draci se v základním pojetí mohou rozlišovat na dobré a zlé.“ Tradice prospěšných draků převažuje v Číně, kde je drak symbolem moci, vládců a deště. „Evropští draci ve středověku jsou namísto toho chápáni jako symbol ničení a chaosu. Často jsou zobrazováni jako krvelačné bestie, které ničí vše ve svém okolí a pojídají zvířata a lidi. Draci jsou spojováni s bohatstvím a majetkem, který zpravidla ochraňují ve svých dračích slujích.“ [cit. 2011-05-25]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Drak>. (Kurzívou jsou uvedené doslovné citace, ostatní je upravený text podle daných citací.) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Volfová Zemanová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co můžeme spatřit nad svou hlavou? Každý máme jedinečnou představu i když vidíme stejné souhvězdí. Drak podle Johanna Havelia z Uranografie 1690

Létají draci? Foto - archiv autorky [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chinese_draak.jpg>. Drak závodící s větrem. Popište rozdíly draků evropského a čínského v barvě, tvaru, materiálu. Jak by pokračovala stavba těla čínského draka, která není zobrazena? Který z draků bude na obloze lépe vidět? Který drak je určen pro zábavu a který je součástí náboženských obřadů?

Různé podoby draků [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nibelungendrache.jpg>. [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%ADbria.png>. Popište shodné znaky těchto draků, co mají všichni tři společného? Dovedli byste přiřadit obrázky draků k zemím jejich původu (podle způsobu zobrazení draků)? a. Norsko b. Katalánsko – Španělsko c. Německo [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Drake_p%C3%A5_en_medeltida_v%C3%A4vnad,_Nordisk_familjebok.png>.

„Literatura a legendy rozlišují dva hlavní druhy draka, a to v závislosti na jeho výskytu. Má se jednat o draka evropského a asijského. „Pro oba tyto druhy je typická dlouhověkost, pomalý vývoj a schopnost ovlivňovat rychlost svého metabolismu. Jejich tělo je pokryto šupinami, které mají fungovat jako ochrana těla. Oba druhy jsou schopni plivat oheň, i když drak asijský této schopnosti využívá jen velice zřídka. Pro draky není typická žádná barva. „Existují draci modří, zelení, hnědí, červení atd. Jen velmi málo údajů mluví o dračím rozmnožování. Je známo, že se mladí draci rodí z vajec, které jsou nakladeny do hnízd.“ Drak evropský „Podoba evropského draka vychází z plazů a připomíná varana či krokodýla. I přesto byl však ve středověku často zaměňován s hadem. Může mít jednu, dvě, tři i více hlav, které jsou propojeny s tělem pomocí dlouhého ohebného krku.“ Je zajímavé, že počet hlav není dědičný, jednohlavý drak může mít vícehlavého potomka. Tělo má silnou muskulaturu, v horní části má drak občas dvě menší horní končetiny. V tom případě mívá silné zadní nohy a chodívá po dvou. Jindy mívá čtyři stejně rostlé nohy, takový drak chodívá po čtyřech. „Tělo je zakončeno ocasem, který bývá podobně jako tělo a krk porostlý ostny.“ Evropští draci jsou zpravidla zobrazováni s párem skládacích křídel, která jsou vyvinuta na principu ruky. Mají tedy palec a čtyři dlouhé prsty spojené blánou, umožňující lepší záběr a tedy i let. Poněkud tak připomínají křídla netopýra. „Na druhou stranu i v evropské mytologii je možné se setkat s draky bez křídel, vyskytují se i mořští draci. Evropští draci bývají zlí, pročež se je stateční rytíři snaží ulovit a usmrtit.“ [cit. 2011-05-25]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Drak>.

Drak asijský „Je zobrazován jako tvor s jednou velkou hlavou a protáhlým dlouhým tělem. Jeho stavba těla vychází z hadů, i když má čtyři končetiny zakončené ostrými pařáty, které mu umožňují chůzi.“ Jelikož mají asijští draci obývat převážně vodní prostředí, mají často ocas zakončený ploutví, což jim má umožňovat snazší pohyb ve vodě. „Podobně i tvar jejich těla je uzpůsoben k životu ve vodě.“ Za hlavou mívají malá zakrnělá křídla. „Mnoho zobrazených draků křídla vůbec nemá, ale i přes to mají schopnost letu. V okolí draků jsou často zobrazovány blesky.“ SHIZHAO. [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nine-Dragon_Screen-1.JPG>. „Dle pověstí jsou draci asijští spojeni s vodou a větrem. Podobně jako jejich evropští příbuzní mají schopnost dštít oheň, ale je využívána jen velmi zřídka, namísto toho přivolávají deště schopností kondenzovat vzdušnou vlhkost. V asijské kultuře jsou draci předmětem uctívání.“ [cit. 2011-05-25]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Drak>.

Kdo bojuje s drakem ? S kým bojovali svatý Jiří a archanděl Michael? Zkuste si vzpomenout na tato vyprávění, odkud pocházejí a kde byste je mohli nalézt? „Drak i jeho andělé bojovali, ale nezvítězili, a nebylo již pro ně místa v nebi. A veliký drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl svržen na zem…“ ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha : Argo, 2007. ISBN 9788072038930. s. 91. [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saint_Michael_and_the_Dragon.jpg>.

Motiv draka Symbolika draka Zkuste odhadnout a navrhnout, k čemu by mohl sloužit tento předmět představující japonského draka. Vymyslete a nakreslete předmět denní potřeby, který bude ozdoben dračím motivem. Symbolika draka CHRIS 73. [cit. 2011-05-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metal_dragon_half_frontal_view.jpg>.

Možnosti práce s prezentací 1. strana: Dialog se žáky o tom, kdo je to drak. Co si myslíš, jakou máš představu? Návaznost čtení daného textu. 2. strana: Návaznost na kresby do souhvězdí v pracovním listu, úkol č. 2. Možnost rozšíření o informaci, kdy a kde souhvězdí můžeme spatřit. Tři obrázky v prezentaci jsou tři odlišné podoby souhvězdí. http://cs.wikipedia.org/wiki/Souhv%C4%9Bzd%C3%AD_Draka 3. strana: Odlišná podoba a použití létajícího draka v Evropě a Asii. http://cs.wikipedia.org/wiki/Drak_(p%C5%99edm%C4%9Bt) 4. strana Rozdíly ve vidění a pojetí podoby draka různých kultur, období. Dialog o možnostech zobrazení a vyobrazených technikách. Mohou odlišné národy přistupovat k zobrazení draka tak, aby byl jejich projev specifický a poznatelný pro jejich zemi? a) Norsko – obr. vlevo dole, b) Katalánsko – obr. vpravo nahoře, c) Německo – obr. vlevo nahoře 5., 6. strana Odpověď na otázku č. 1 pracovního listu. 7. strana Příběhy, pohádky, báje, legendy, mýty. Kde všude se o dracích píše a jak jsou v této souvislosti zobrazováni? 8. strana Vyobrazení draka na nejrůznějších předmětech, v sochařství a architektuře. Kdy je toto zobrazení ornamentem a kdy symbolem a naznačením?