SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Církev ve středověku 2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kultura na počátku novověku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Albert Camus Barbora Vaňková.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCyril a Metoděj Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Středověká filozofie - scholastika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Průmyslová revoluce průběh
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Algoritmizace – základní pojmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Průmyslová revoluce Kladno.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Křesťanství a středověká Evropa
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Filozofie osvícenství ve Francii
Herodův pevnostní palác
Filosofická antropologie
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
První židovská válka v letech 66-70
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv19 Soubor  zsv19_scholastika_II.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s představiteli a filosofickými názory rané a vrcholné scholastiky. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Křesťanská filosofie Téma Scholastika II Očekávané výstupy Seznámit s myšlenkami, představiteli rané scholastiky, vlivem a vznikem mnišských řádů v období vrcholné scholastiky. Klíčová slova Filosofie, křesťanství, scholastika, františkáni, dominikáni Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 19.3.2014, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

SCHOLASTIKA II. RANÁ SCHOLASTIKA VRCHOLNÁ SCHOLASTIKA ALBERT VELIKÝ

ANSELM Z CANTERBURY (1034 -1109) Raná scholastika ANSELM Z CANTERBURY (1034 -1109) - italský mnich, benediktin, arcibiskup, otec scholastiky - snaží se vymezit vztah mezi vírou a rozumem - důkazem boží existence je filosofování a výsledkem filosofování je víra - rozum dokáže myslet i na něco většího, nad danou skutečnost - vše, na co myslíme, má reálný základ „Věřím proto, abych rozuměl“

ANSELM Z CANTERBURY (1034 -1109)

Raná scholastika PIERRE ABÉLARD ( 1079 – 1142 ) - teolog, filosof - znám spíše díky milostnému vztahu s Elois, námět pro četná milostná díla literátů. Hrobka v Paříži. - zabýval se logikou, etikou, filosofií - jasné rozlišení filosofie a rozumu proti teologii a víře - vztah rozumu a víry - protichůdná stanoviska (sic et non) - rozum hledá závěr - intence (záměr) - čin je dobrý nebo zlý podle intence - dialektika = nauka o správném, svobodném myšlení - rozum má být v určitých oblastech svobodný nemá být vázán určitou autoritou = církev = konflikt - odmítá dogma svaté trojice - MODALISMUS - dílo: Historie mých běd, Dialektika, Křesťanská teologie

PIERRE ABÉLARD (1079 – 1142)

Vrcholná scholastika 13.století můžeme charakterizovat jako století dvou proudů ovlivněných mnišskými řády Františkánů a Dominikánů FRANTIŠKÁNI - mnišský řád žebravých mnichů = minorité - hlavní úkoly: duchovní služba, misionářská činnost, kázání zakladatel František z Assisi(1182-1226) - Giovanni Bernardone - v mládí vedl bohémský život, později volí sám chudobu, víru, lásku k člověku, k přírodě, návrat k chudobě a k původním křesťanským hodnotám. Tím chtěl zachránit rozkládající se hříšný svět

František z Assisi (1182-1226)

Jan Fidanza (1221-1274) – řádové jméno Bonaventura Vrcholná scholastika Jan Fidanza (1221-1274) – řádové jméno Bonaventura - zabývá se člověkem, lidským životem, vztahem Bůh a člověk - život člověka je cestou k Bohu, poznává ho v přírodě i ve svém nitru - poznávání podstaty skutečnosti je poznáváním boží myšlenky, která je ze skutečnosti, čím více člověk pozná svět, tím více se přibližuje Bohu - upřednostňuje vůli před rozumem „Nejprve toužíme a chceme poznat, pak teprve začíná rozumová aktivita.“

Jan Fidanza (1221-1274)

Vrcholná scholastika DOMINIKÁNI - Vznikají jako odezva na rozmáhající se kacířská hnutí - Cíl věnovat se osvětě, vědecké práci - Hlavním posláním se stala kazatelská, misijní, studijní činnost - Řád bratří kazatelů (domini canes = psi boží) - Důležitá role při obraně čistoty víry - inkvizice - Zakladatel Domingo de Guzmán - sv.Dominik

Domingo de Guzmán (1170 – 1221)

Vrcholná scholastika Albert Veliký ( Albert z Bollstadtu) „doctor universalis“ - Šlechtický původ, němec, studuje na universitě v Padově svobodná umění (přírodovědu, medicínu, Aristotelovu filosofii), teologii v Bologni. - Vstupuje do dominikánského řádu (oblíbený učitel) - Stal se řadovým provinciálem a hájil řád před papežem - Jmenován biskupem v Řezně - Na vlastní žádost z úřadu uvolněn, v klášteře žil pro svou vědeckou a spisovatelskou činnost Dílo - spisy vydány souborně, značná část komentáře k dílům Aristotelovým. První té doby, kdo odkryl všechny části aristotelovské filosofie. Snaží se doplnit mezery ve filosofii.

Albert Veliký (1207 – 1280)

Vrcholná scholastika Albert Veliký svá vlastní pozorování využil i v přírodovědě, botanice, zoologii, chemii. - pro přírodovědné znalosti mu připisováno nadpřirozené vědění = Veliký a univerzální učenec - materiál chtěl zformovat v jednotný systém v díle „Sumě teologické.“ Sám nedokončil – teprve jeho žák T. Akvinský.

Zdroje Vlastní poznámky, výpisky [1] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anselm_of_Canterbury.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abelard_and_Heloise.jpeg [3] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commonsna WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:San_Francesco.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AlbertusMagnus.jpg [5] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:San_Domenico82.jpg