Metodologie uměnovědných oborů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Metodologie historického výzkumu volného času
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Výtvarné setkání v MŠ II.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Filosofie úvod do problému....
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524.
IMPRESIONISMUS.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
RENESANCE - pokračování
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Přednáška K čemu je právní filosofie
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Hermeneutika jako nástroj pro výklad výtvarného umění
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Klasická sociologie (Max Weber)
Pedagogické disciplíny
Filozofie osvícenství v Německu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Předmět a metody dějin umění
Kapitoly z dějin umění I.
Fundament a jeho strukturace
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Metodologie uměnovědných oborů
Předmět a metody dějin umění
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Témata kognitivní psychologie
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Helénistická estetika
Novoplatonismus.
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Metodologie uměnovědných oborů

Reflexe umění a kultury dějiny uměleckých oborů kulturologie programové a kritické texty, umělecké interpretace teoretické disciplíny: estetika, sociologie, filosofie, teologie aj.

Specifické znaky humanitních věd Novokantovský filosof bádenské školy Wilhelm Windelband (1848-1915) ve své přednášce Dějiny a přírodní věda r. 1894 poprvé rozdělil vědy na nomotetické a idiografické: ty první hledají obecné zákony, analyzují opakující se jevy v přírodě (nomos – řecky: zákon), ty druhé se zabývají jednotlivostmi, jevy zvláštními, jedinečnými a neopakovatelnými (idios – zvláštní). Filosof Wilhelm Dilthey (1831-1911) rozlišoval mezi duchovními (huma-nitními) vědami a vědami přírodními, když tvrdil, že cílem duchovních věd je porozumění (Verstehung), zatímco cílem přírodních věd je objektivní vysvětlení. Porozumění může zahrnovat významy vyjádřené celou škálou kulturních praktik, včetně textů a obrazů. Porozumění vyžaduje znalost sociálního i kulturního kontextu, jakož i základních lidských mentálních procesů. Především ale porozumění vyžaduje sympatetickou identifikaci s myšlením jiné osoby nebo kultury jiné éry. Důraz na porozumění klade hermeneutika, např. Hans-Georg Gadamer (1900-2002) ve spisu Problém dějinného vědomí: „Cílem historického poznání není hledání obecných pravidel, ale pochopení historického jevu v jeho zvláštnosti a jedinečnosti.“ Teoretik literatury Wolfgang Iser (1926-2007) rozlišuje mezi tvrdou a měkkou teorií, tj. teorií přírodních a humanitních věd. Podle něj veškeré teorie odvozují svou věrohodnost od uzavření systému: ve tvrdé teorii se uzavírá pravidlem pro vytváření předpovědí, v měkké teorii metaforami. „Měkké teorie jsou přijímány na základě obecného souhlasu, nikoli ověření, a pro takové přijetí je velice často rozhodující jejich relativní přesvědčivost.“ (Jak se dělá teorie. Praha 2009, s. 19)

Rozdělení základních pojmů teorie umění Rozdělení teorií: mimetické: zkoumají vztah dílo – svět pragmatické: dílo – obecenstvo výrazové: dílo – umělec objektivní: dílo samo (jeho vnitřní struktura, formální pravidla atd., bez vnějších referenčních bodů) Toto obecné analytické schéma, jehož autorem je americký literární teoretik Meyer Howard Abrams (nar. 1912), „využívá oněch klíčových distinkcí, které jsou společné co největšímu počtu srovnávaných teorií“. Je však třeba obezřetnosti a ochoty dále rozlišovat. Zdroj: Meyer Howard Abrams, Zrcadlo a lampa. Romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha 2001.

Pět hlavních okruhů teorií umění Tyto okruhy jsou spíše komplementární, než proti-kladné. Viz Jean-Luc Chalumeau, Přehled teorií umění. Praha 2003, s. 11-18. Fenomenologie umění: zakladatelé Kant a Hegel, příklad Maurice Merleau-Ponty, otázka „jak tento jev probíhá“ Psychologie umění: př. E. H. Gombrich, zájem o psy-chologii vnímání obrazu aj. Sociologie umění: vztah umělec – společnost (společenské třídy), př. Pierre Francastel Formalismus: důraz na formální analýzu, zakladatelem Heinrich Wölfflin Strukturální analýza: př. Erwin Panofsky Srov. Abramsovo rozdělení teorií na mimetické, pragmatické, výrazové a objektivní. Příklady výrazových teorií: viz následující 4 snímky.

Giorgio Vasari - teoretik 6

Giorgio Vasari Život florentského malíře, sochaře a architekta Michelangela Buonarotiho (úvod) V době, kdy se vynikající duchové, vedeni světlem přeslavného Giotta a jeho následovníků, pilně snažili osvědčit před světem schopnosti, jimiž je obdařila přízeň hvězd a šťastná směs životních šťáv, a kdy se v touze napodobit velikost přírody skvělostí umění všestranně, ale marně namáhali dosáhnout pokud možno svrchovaného po-znání, jemuž mnozí říkají inteligence, obrátil nejdobrotivější vládce nebes laskavě své zraky k zemi, a když viděl marnost toho nekonečného usilování, bezvýslednost těch nadmíru zapálených snah (...), rozhodl se vyprostit nás ze všech těchto omylů a seslat na zem ducha, který by se osvědčil všestranně ve všech uměních a oborech a který by sám o sobě dokázal, co to je dokonalost výtvarného umění, ať už jde o vedení čáry, o stíny a světla, jež dávají reliéfnost malířství, nebo o správný úsudek při práci v sochařství a o pohodlná, bezpečná, zdravá, přívětivá obydlí se správnými proporcemi a bohatými, pestrými ozdobami v architek-tuře. To všechno měla navíc provázet mravnost opravdové filosofie a ozdoba sladké poesie, aby si jej svět pln obdivu zvolil za jedinečný vzor práce, svatých způsobů a veškerého lidského konání, a pokládal jej tedy spíše za cosi božského než pozemského. A jelikož Nejvyšší viděl, že v podobných činnostech, především však v tak jedinečných uměních, jako jsou malířství, sochařství a architektura, stáli nadaní toskánští duchové vždy vysoko nad ostatními, poněvadž si hleděli víc než kdo jiný v Itálii práce a studia všech oborů, rozhodl se dát tomuto duchu za domov nejdůstojnější ze všech měst, Florencii, aby tak přivedl veškeré umění po zásluze právě v ní prostřednictvím jejího občana k vrcholné dokonalosti. 7

Romantická tradice výkladu umění Charles Baudelaire (1821-1867) John Ruskin (1819-1900) 8

Baudelairova kritika fotografie „V dnešní smutné době se objevil nový vynález, který nemálo pomohl utvrdit sebevědomí hlouposti a zničit to vzne-šené, co snad ještě zůstalo z francouz-ského ducha. Modloslužebný dav žádal ideál jemu odpovídající a samozřejmě přizpůsobený jeho povaze. (…) Bůh mstitel vyslyšel přání davu. Daguerre se stal jeho Mesiášem. A tu si dav řekl: ,Protože nám fotografie zaručuje naprostou přesnost (oni tomu věří, ti šílenci!), je fotografie uměním.´ Celá společnost se splašila a od té chvíle se zhlíží jako Narcis ve vlastní hrubé podobě na desce.“ Ch.B., Moderní obecenstvo a fotografie, in: Úvahy o některých současnících. Praha 1968, s. 382.

Hermeneutické sché-ma O. Bätschmanna Kulturní recepce: malířství, literatura, hudba, filosofie atd. Vizuální a literární reference: invence umělce Umělec: biografie, pravidla a motivy umělecké práce Souvislosti obrazových druhů (žánrů), styl a modus, žánrové teorie a teorie umění Způsob představení: všeobecná a individuální pravidla obrazové reprezentace Validace: funkce a význam; srovnávací nazírání Validace: argumentační zajištění (účinu, nebo rozporu) Ikonografická analýza: obraz-text, ikonografický typ Objednavatel nebo trh: historická pravidla recepce umění Objednavatel: životopis, pravidla a motivy Historický výklad podle zakázky a funkce Produkce idejí z invence, referencí, funkce, způsobu představení atd. Kreativní abdukce: konjektury souvislostí, produkce významu Figura interpretace s jednotlivými úkony (Oskar Bätschmann, Anleitung zur Interpretation. Kunstgeschichtliche Herme-neutik. In: Kunstgeschichte. Eine Einführung. Ed. Hans Belting, 3. vyd. Berlin 1988, s 218.) Hermeneutické sché-ma O. Bätschmanna

„Uměleckohistorické řemeslo“ Rozdíl mezi oborovým „řemeslem“, tj. základními dovednostmi historika umění, a interpretací, tj. uplatněním sofistikova-ných metod výkladu, založených na dalším teoretickém studiu. Popis a rozpoznání uměleckého díla Heuristika: a) ohledání díla, b) kritika pramenů a literatury Analýza a komparace (ta je nejdůležitější umělecko-historickou procedurou) Rekonstrukce tvůrčího kontextu: a) rek. původního stavu, b) rek. bezprostředního kontextu díla: materiál – autor – objednavatel – funkce Konstrukce významu: na rozdíl od rekonstrukce není návratem do minulosti, ale spíše hledáním současné aktuality díla. Zdroj: Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno 2010, s. 61-65.