Dvourozměrné geometrické útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Úhel Úhel je část roviny
Konstrukce lichoběžníku
Konstrukce trojúhelníků
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Rozdělení úhlů podle velikosti
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Téma: Shodnost trojúhelníků
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vyvození a procvičení učiva
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
* Měření úhlů Matematika – 6. ročník *
17..
MIROSLAV PYTLÍK KATEŘINA KŘIVÁNKOVÁ PETRA SOCHŮRKOVÁ TEREZA VYHNALOVÁ
Digitalizace výuky Příjemce
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLY.
Úhly – definice, značení
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Čtyřúhelníky a rovnoběžníky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
19..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Dvourozměrné geometrické útvary
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
konstrukce, měření velikosti osa úhlu, operace s úhly
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
Dvourozměrné geometrické útvary
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Konstrukce trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce lichoběžníku
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce lichoběžníku
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
39 ČTYŘÚHELNÍKY ROVNOBĚŽNÍKY.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dvourozměrné geometrické útvary
Transkript prezentace:

Dvourozměrné geometrické útvary Úhel Měření nekonvexních úhlů. Autor © Mgr. Radomír Macháň

Zopakujme si nejdříve, co o úhlu už víme. Úhel je část roviny vymezená dvěma polopřímkami se stejným počátkem. Tyto polopřímky se nazývají ramena úhlu, jejich společný počátek je pak vrchol úhlu. A B + V Tak, myslí si ještě stále někdo, že úhel jsou ty dvě „čáry“ (ramena)? Pak tedy ještě jednou: Úhel jsou nejen ta dvě ramena, ale i všechny body mezi nimi! Je to část roviny vymezená rameny úhlu.

Úhel. Úhel se značí dvěma způsoby: α 1) pomocí vrcholu a dvou bodů, z nichž každý leží na jednom z ramen. Písmenko označující vrchol se píše mezi těmito dvěma body (v našem příkladě jde o úhel AVB). Zapisujeme: AVB 2) pomocí malých písmen řecké abecedy (α, β, γ, δ, …) A α B + V

Zopakujme si nejdříve, co o úhlu už víme. Každá dvě ramena vymezují ne jeden, ale rovnou dva úhly. Úhel menší (maximálně roven) než 180° (úhel přímý) – konvexní úhel. A A B B + + V V Úhel větší než 180° (úhel přímý) – nekonvexní (konkávní) úhel.

Úhel je veličina, která se dá měřit. K měření slouží úhloměr.

Základní jednotkou velikosti úhlů je stupeň (pozor, ne ten Celsiův). Velikost úhlu AVB se značí … AVB nebo jen …  Nejmenší úhel má velikost 0 stupňů, zapisujeme … 0° Největší úhel má velikost 360 stupňů, zapisujeme … 360°

Menšími jednotkami velikosti úhlů jsou minuty a vteřiny. Každý stupeň má 60 minut (1°= 60′) a každá minuta má 60 vteřin (1′ = 60″). 1°= 60′ = 3600″

Úhly se dají sčítat a odčítat. Když se mluví o sčítání nebo odčítání úhlů, myslí se tím sčítání a odčítání jejich velikostí. Když mají úhly stejnou velikost, tak jsou shodné. Při sčítání a odčítání se zvlášť sčítají a odčítají stupně a zvlášť minuty, případně vteřiny.

Nyní si nejdříve zopakujeme, jak se měří úhly konvexní a poté se naučíme měřit úhly nekonvexní. AVB =  = 54°

Opakování - měření úhlů konvexních. Úhly měříme úhloměrem tak, že tento přiložíme svým počátkem k vrcholu úhlů a jednou jeho nulou (ramenem) k jednomu z ramen měřeného úhlu. K jednomu z ramen úhlu jsme přiložili pravé rameno úhloměru a z toho plyne, že budeme měřit na stupnici od nuly zprava (proti směru pohybu hodinových ručiček). AVB =  = 70°

Opakování - měření úhlů konvexních. Úhly měříme úhloměrem tak, že tento přiložíme svým počátkem k vrcholu úhlů a jednou jeho nulou (ramenem) k jednomu z ramen měřeného úhlu. AVB =  = 110° K jednomu z ramen úhlu jsme přiložili levé rameno úhloměru a z toho plyne, že budeme měřit na stupnici od nuly zleva (ve směru pohybu hodinových ručiček).

Měření úhlů nekonvexních. Jak již z vlastní zkušenosti víme, běžný úhloměr má měřící rozsah, tedy stupnici, jen v rozmezí od 0°do 180°. A jelikož úhly nekonvexní mají velikost větší, musíme tomu přizpůsobit i postup při jejich měření. Nyní si tedy ukážeme, jak na to.

Měření úhlů nekonvexních. Úhel rozdělíme prodloužením jednoho ramene na úhly dva. Jeden o velikosti 180°a jeden menší, který již můžeme běžným, nám již známým způsobem změřit. Na závěr pak velikosti obou úhlů sečteme, čímž určíme velikost daného úhlu. AVB =  = = 180° + 70°= 250° 70° 180°

Měření úhlů. AVB =  = 180° + 128° = 308° Úhel rozdělíme prodloužením jednoho ramene na úhly dva. Jeden o velikosti 180°a jeden menší, který již můžeme běžným, nám již známým způsobem změřit. Na závěr pak velikosti obou úhlů sečteme, čímž určíme velikost daného úhlu. AVB =  = 180° + 128° = 308°

Měření úhlů. AVB =  = = 180° + 62° = = 242° Úhel rozdělíme prodloužením jednoho ramene na úhly dva. Jeden o velikosti 180°a jeden menší, který již můžeme běžným, nám již známým způsobem změřit. Na závěr pak velikosti obou úhlů sečteme, čímž určíme velikost daného úhlu. AVB =  = = 180° + 62° = = 242°

Měření úhlů. AVB =  = 180° + 33° = 213° Úhel rozdělíme prodloužením jednoho ramene na úhly dva. Jeden o velikosti 180°a jeden menší, který již můžeme běžným, nám již známým způsobem změřit. Na závěr pak velikosti obou úhlů sečteme, čímž určíme velikost daného úhlu. AVB =  = 180° + 33° = 213°

Měření úhlů. AVB =  = 180° + 154° = 334° Úhel rozdělíme prodloužením jednoho ramene na úhly dva. Jeden o velikosti 180°a jeden menší, který již můžeme běžným, nám již známým způsobem změřit. Na závěr pak velikosti obou úhlů sečteme, čímž určíme velikost daného úhlu. A nyní, protože nám to již jde, to zkusíme i bez prodlužování ramene. Jde jen o to, správně přiložit úhloměr! AVB =  = 180° + 154° = 334°

Příklady na procvičení - 1 Změř všechny vnitřní úhly čtyřúhelníku ABCD.

Příklady na procvičení - 1 Změř všechny vnitřní úhly čtyřúhelníku ABCD. BCD =  = 75°  +  +  +  = 227° + 38° + 75° + 20° = 360° CDA =  = 20° DAB =  = 227° ABC =  = 38°

Příklady na procvičení - 2 Změř všechny vnitřní úhly čtyřúhelníku OPQR.

Příklady na procvičení - 3 Změř všechny vnitřní úhly čtyřúhelníku ABCDE.

Příklady na procvičení - 4 Změř všechny vyznačené nekonvexní úhly.