3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické faktory prostředí
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Abiotické podmínky prostředí
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Základní ekologické pojmy
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přizpůsobení rostlin a živočichů prostředí
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Abiotické faktory prostředí
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Živočichové J - K.
Rostliny S-V Ilona Pražáková Sasanka hajní Sedmikráska chudobka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nervová soustava a smyslové orgány
Světlo a barvy v přírodě
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Zvirata.v.okoli.obce.

Ekologie jako věda Obory ekologie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Působení ekologických faktorů
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Biosféra.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: STAVBA TĚL ŽIVOČICHŮ
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
SVĚTELNÁ ENERGIE. Vznik světelné energie Jaderná energie ve Slunci se mění na světelnou energii, tu zachytí solární panely, ze kterých vychází elektrická.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_PRVOUKA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
EKOLOGIE A OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ RNDr.Jaroslav Kohout.
1 Světlo Hlavním zdrojem světla je Slunce. Je jedním z hlavních ekologických faktorů ovlivňujících procesy živých organismů. Měsíční úhrny slunečního svitu.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
OCHRANA PŘÍRODY I..
17 ZÁKON O OCHRANĚ PŘÍRODY A KRAJINY
LOUKA živočichové.
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
4 Abiotické faktory voda, vzduch, půda
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
2 AUTEKOLOGIE.
Abiotický faktor teplo
Působení ekologických faktorů
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obr.č.1.
9 BIOMY.
VY_32_INOVACE_60_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Abiotický faktor světlo
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
8 SYNEKOLOGIE Společenstva.
5 ŽIVOTNÍ STRATEGIE.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Abiotický faktor voda.
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
Mihule potoční.
13 BIOSFÉRA.
Transkript prezentace:

3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota

Abiotické faktory prostředí Světelné záření Teplota Voda Vzduch Půda

Světelné záření Na povrch Země záření 29O-5OOOnm UV,viditelné(člověk4OO-76Onm),IČ Vliv na rostliny- fotosyntéza,fotoperiodismus,fototropismus fotonastie Vliv na živočichy- orientace zrakem,biorytmy-cirkadiánní, lunární,roční

Solární konstanta

Teplota Poikilotermní organismy(ektotermní) Homoiotermní organismy(endotermní) Hetrotermní organismy-hibernace Vliv teploty na homoiotermní organismy Bergmannovo pravidlo-v chladnějších oblastech příbuzní větší a těžší Allenovo pravidlo-v chladnějších oblastech periferní části těla kratší Glogerovo pravidlo-v chladnějších a vlhčích oblastech živočichové tmavší(tvorba melaninu)

Aplikujte příslušné zoogeografické pravidlo

Správné řešení Allenovo pravidlo

Přiřaďte 1 – Rostlina krátkodenní 2 –Rostlina dlouhodenní 3 –Rostlina neutrální A –Hrách setý B – Smetánka lékařská C – Tabák virginský

Správně 1 C 2 A 3 B

Co je fototropismus? A – jedna z fází fotosyntézy B – orientovaný pohyb rostliny ovlivněný světlem C – reakce rostliny na měnící se délku dne a noci D – neorientovaný pohyb rostliny na světle

Správně B

Přiřaď A - Endotermní živočich B – Ektotermní živočich 1 – myš domácí 2 – užovka obojková 3 – ježek západní 4 – netopýr ušatý 5 – skokan hnědý 6 – křeček polní 7 – čáp bílý 8 – ještěrka obecná 9 – mlok skvrnitý

Správné řešení A – 1,3,4,6,7 B – 2,5,8,9

ZDROJE Kislinger F.,Laníková J., Šlégr.J.:Biologie IV(Základy ekologie), Gymnázium v Klatovech 1994 Storch D., Mihulka S.:Ekologie ,ISBN 80-86088-12-0,Praha 1997 Losos B. a kol.: Ekologie živočichů, SPN Praha 1987 Slavíková j.: Ekologie rostlin,SPN Praha 1986 Obraz a schema vytvořil autor