Tanky 2. světové války Dominik Kolář
T-34/85 - historie Typ vozidla : střední tank Původ: Rusko Období výroby: 1943 - 1958 Vyrobeno kusů : 48 950
Základní charakteristika Posádka : 5 lidí Délka: 6,10 m : s kanonem - 8,15 m Šířka : 3.00 m Výška : 2.60 m Hmotnost: 32 tun
Pancéřování a výzbroj Pancíř: 45/45/40 mm Pancíř korby: přední, boční, zadní Pancíř: 90/72/52 mm Pancíř: přední, boční, zadní Hlavní zbraň: 85mm kanón ZiS-S-53 Sekundární zbraň : 7,62mm kulomet DT
Pohon a pohyb Pohon : V-2, 12 válcový diesel 370 kW Max. rychlost : 55 km/h Dojezd: 310 km Odpružení : Christieho podvozek
Válečné užití Již na počátku roku 1943 bylo Sovětům jasné, že Německo má nový těžký tank, s nímž si nedokázal T-34/76 poradit. Poté, co se jim podařilo tank Tiger ukořistit a provést s ním zkoušky, bylo neoddiskutovatelné, že je třeba zlepšit technické parametry tanku T-34. A to jak zesílením výzbroje, tak po stránce pasivní ochrany. Sověti našli celkem brzy poměrně jednoduché a technicky nenáročné řešení, když na podvozek stávajícího tanku T-34/76 posadili upravenou věž z těžkého tanku KV-85.
Obrázky T-34/85
Tiger Ausf.E ( Tiger I) - historie Typ vozidla : těžký tank Původ: Německo Období výroby : 1942–1944 Vyrobeno kusů: 1 347
Základní charakteristika Posádka: 5 lidí Délka : 6,32 m Šířka : 3,56 m Výška : 3 m Hmotnost : 57 tun
Pancéřování a výzbroj Pancéřování : věž : 120 mm Pancéřování : podvozek : 100 mm Hlavní zbraň : 88mm kanón Kw.K.36 Sekundární zbraň : 2x 7,92 mm
Pohon a pohyb Pohon : V-12 benzínový Maybach 515kW Odpružení : torzní tyče Max. rychlost : 40km/h (na silnici), 20 km/h (v terénu) Dojezd : 120 km
Vývoj a historie Po prohrané 1. světové válce bylo Německo vázáno Versailleskou smlouvou, podle které nesmělo vyrábět a vlastnit zbraně mnoha typů, mezi něž patřily pochopitelně i tanky. Po nástupu Hitlera k moci Německo smlouvu vypovědělo a postupně začaly vývoj a výroba nových strojů.
Obrázky Tiger Eusf. E
M4 Sharman – historie výroby Typ vozidla : střední tank Původ : Spojené státy americké Období výroby : 1942–1945 Vyrobeno kusů : 49 234
Základní charakteristika Posádka : 5 lidí Délka : 2.62 m Výška : 2.64 m Hmotnost : 30 – 31 tun
Pancéřování a výzbroj Pancéřování : Korba: čelo 95 mm, boky 58 mm, záď 58 mm. Věž: čelo až 106 mm, boky 75 mm, záď 58 mm. Hlavní zbraň : 105 mm houfnice M4 Sekundární zbraň : 2 × kulomet M1919 Browning ráže 7,62 mm
Pohon a pohyb Pohon : M4A6: Caterpillar D-200A, vznětový, 450 k Odpružení : šroubovitými kuželovými pružinami Dojezd : 160 - 250 km Max. rychlost : 40 - 48 km/h (silnice), 25 - 30 km/h (terén)
Vývoj, historie Shermany kvůli své mobilnosti a rychlosti měly velkou výhodu na bojišti – bylo podpořeno velkým počtem vyrobených kusů. Bojovou premiérou shermanů byla druhá bitva u El Alameinu v říjnu 1942, kde si vedly proti německým a italským tankům dobře. Důležitého bojového nasazení se sherman dočkal při osvobozování Francie a Beneluxu a v bitvě v Ardenách.
Obrázky – M4 Sherman
IS-3 / - historie Typ vozidla: těžký tank Země původu : SSSR Období výroby : 1945 - 1954 Vyrobeno kusů : 1 532
Základní charakteristika Posádka : 4 lidi Délka : 10 m Šířka : 3,2 m Výška : 2,45 m Hmotnost : 46,5 t
Pancéřování a výzbroj Pancéřování : 20 – 200 mm Hlavní zbraň : 1 x 122 mm kanón D-25T Sekundární zbraně: 1 x 7,62 DT - kulomet
Pohon a pohyb Pohon : vznětový 12ti válec V-2K Odpružení : torzní tyče Max. rychlost : 37 km/h Dojezd : 150 km (terén), 225 – 250 km (kvalitní silnice)
Vývoj a historie V létě roku 1944 byl zahájen vývoj nového těžkého tanku, pracovně nazvaného Kirovec-1. Při vývoji byl kladen důraz na odstranění neduhů, které byly u stávajících těžkých tanků. Z vývoje vzešly dva prototypy, z nichž jeden zaujal klínovitě tvarovaným předkem, druhý pak věží nezvyklého kopulovitého tvaru. Po seznámení s oběma prototypy bylo vydáno rozhodnutí postavit nový prototyp, který by obsahoval korbu prvního a věž druhého prototypu.
Obrázky