Z3090 HUMÁNNÍ GEOGRAFIE Cvičení 7 5. listopad 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza „mezikontinentální“ letecké přepravy 3. cvičení Katka Nedvědová.
Advertisements

● Cvičení č. 2. Polycentricita sídelního systému vysoká úroveň IAD vede k decentralizaci a prostorové expanzi obyvatelstva a ekonomických činností, posílení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
„Integrované dopravní systémy – informační systémy pro podporu rozhodování veřejné správy při výstavbě a provozování IDS v České republice“ Výzkumný projekt.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Induktivní statistika
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Funkce Konstantní a Lineární
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Sociální interakce a komunikace
Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Slovní úlohy o společné práci
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Jednotný evropský železniční prostor
úlohy lineárního programování
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Operační výzkum Lineární programování – cvičení
Z3090 HUMÁNNÍ GEOGRAFIE Cvičení listopad
Příspěvek na konferenci
Vlastnosti trojúhelníku
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Cvičení 6 – Geografie města
Gravitační model v geografii dopravy
Běžné reprezentace grafu
Vektorová grafika.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Práce Mechanická práce : jednotka práce: J (joule) = Nm = kg m2s-2
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
Kvadratické nerovnice
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Digitální učební materiál
Využití softwaru při tréninku a hodnocení sportovních aktivit
PLANETA ZEMĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Vektorová grafika.
Klimatologické indexy Zadání cvičení
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Lexikon veřejné správy ČR
Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek
Slovní úlohy o společné práci
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Logistický systém ve společnosti Těžké strojírenství Plzeň a.s.
Domácí úkol 1) Odvoďte z Hookova zákona vztah pro výpočet harmonického potenciálu. 2) Najděte na Internetu nějaký program pro výpočet Epot a vypočítejte.
Běžná pravděpodobnostní rozdělení
Rozoluiční princip.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Airbus A-380.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Vodní autobusy a vodní taxi
Transkript prezentace:

Z3090 HUMÁNNÍ GEOGRAFIE Cvičení 7 5. listopad 2012

GRAVITAČNÍ MODEL V GEOGRAFII DOPRAVY Autor: Dr. Jean-Paul Rodrigue Vychází z Newtonova gravitačního zákona Metoda hodnocení prostorových interakcí Intenzita vztahů mezi dvěma objekty Interakce mezi dvěma středisky je přímo úměrná jejich velikosti a nepřímo úměrná vzdálenosti mezi nimi Využití: dopravní společnosti tvorba rozvrhů leteckých linek, vyšší efektivita

GRAVITAČNÍ MODEL Vzorec pro výpočet : Tij – masa obyvatel, která se přepraví mezi dvěma místy za rok (počet pravděpodobných cestujících na trase za rok) k = 0,00001 Pi – počet obyvatel daného města kontinentu 1 Pj – počet obyvatel daného města kontinentu 2 dij – vzdálenost mezi jednotlivými městy Koeficient emitivity λ potenciál města generovat pohyb (např. vyšší příjmy) Koeficient atraktivity α potenciál města přitahovat pohyby (např. nabídka služeb) Koeficient efektivity β = 1,34 čím rychlejší nebo intenzivnější spojení, tím nižší index (např. dálnice vs. okresní silnice)

KOEFICIENT λ A α   Urban population (2000) Lambda Alpha Europe 545,000,000 1.00 North America 239,000,000 1.08 Oceania 21,000,000 1.07 Latin America 391,000,000 1.01 Africa 295,000,000 0.91 Asia 1,352,000,000 0.99 0.99  1,08 Pouze mezikontinentální doprava – nutná úprava koeficientů (!)

Zadání cvičení č.7 Zahrajete si ve dvojicích na poradce letecké společnosti. Každá dvojice – mezikontinentální vazba (např. Evropa – Asie) Na každém kontinentu 4 libovolná minimálně milionová města www.xist.org Změřit vzdálenost mezi městy http://cs.thetimenow.com/distance-calculator.php Výsledkem tabulky s počty obyvatel středisek a jejich vzdálenostmi závěr – interpretace zjištění, diskuse vhodnosti zvolených koeficientů…

Zadání cvičení č.7 Pro každou vazbu vypočítat Tij - vyjde počet pravděpodobných cestujících za rok Hodnota koeficientů λ („emitivita“), α („atraktivita“) Hodnotu Tij přepočíst na den Kolik je potřeba letů pro naplnění poptávky v jednom pracovním dni? Průměrná velikost letadla 280 osob Výsledky srovnat s reálnou situací www.flightstats.com (airports – departures and arrivals – by route - hide codeshares) Závěr – interpretace zjištění, diskuse vhodnosti zvolených koeficientů…

Ukázka Tab. 1. Počet obyvatel ve vybraných městech v Africe a Asii.   Počet obyvatel Kapské město 3 433 504 Káhira 15 907 000 Nairobi 2 750 561 Rabat 1 721 765 Peking 17 480 601 Tokio 31 480 498 Jakarta 3 043 589 Kábul 8 540 306 Tab. 2. Vzdálenost (v km) mezi jednotlivými městy.   Peking Tokio Jakarta Kábul Kapské město 12929,69 14708,57 9474,13 9224,38 Káhira 7553,79 9576,07 8975,69 3576,98 Nairobi 9204,85 11248,46 7776,16 5185,36 Rabat 9959,92 11530,08 12566,53 6806,92 Tab. 3 Počet obyvatel, který se přepraví mezi jednotlivými městy za rok.   Peking Tokio Jakarta Kábul Kapské město 405 610 302 1 105 Káhira 3 363 4 382 1 313 1 622 Nairobi 522 715 322 199 Rabat 307 451 110 90

Ukázka Tab. 4. Počet přímých letů mezi městy podle modelu a ve skutečnosti v běžném pracovním dni. Města Tij/365 Počet letů podle modelu Počet letů ve skutečnosti Kapské město - Peking 1,1 Kapské město -Tokio Kapské město - Jakarta Kapské město - Kábul Káhira - Peking Káhira - Tokio Káhira - Jakarta Káhira - Kábul Nairobi - Peking Nairobi - Tokio Nairobi - Jakarta Nairobi - Kábul Rabat - Peking Rabat - Tokio Rabat - Jakarta Rabat – Kábul Na příkladu měst Kapské město – Peking vidíte, že model odpovídá realitě a společnosti by se zde nevyplatilo zavádět přímý let.