Sčítání a odčítání celých čísel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Sčítání a odčítání celých čísel * 16. 7. 1996 Sčítání a odčítání celých čísel Matematika – 7. ročník *

Opačná čísla k přirozeným číslům Celá čísla Záporná čísla Kladná čísla -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Opačná čísla k přirozeným číslům Přirozená čísla Celá čísla jsou čísla přirozená, čísla k nim opačná a nula. Celá čísla jsou čísla přirozená, Celá čísla jsou čísla přirozená, čísla k nim opačná Čísla na číselné ose vpravo od nuly se nazývají celá kladná čísla, vlevo od nuly celá záporná čísla. Čísla na číselné ose vpravo od nuly se nazývají celá kladná čísla,

Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod.

Absolutní hodnota −𝟔 =𝟔 𝟔 =𝟔 Značí se 𝒙. Platí: −𝒙 = 𝒙 =𝒙 Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 −𝟔 =𝟔 𝟔 =𝟔 𝟔 𝒄𝒎 𝟔 𝒄𝒎 Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula. Značí se 𝒙. Platí: −𝒙 = 𝒙 =𝒙 t𝐣. −𝟔 = 𝟔 =𝟔 𝟎 = 𝟎

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají stejná znaménka + -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 + 5 + 3 = 8 Znaménko + na začátku příkladu obvykle nepíšeme -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 + 5 + 3 = 8

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají stejná znaménka − -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 − 5 − 3 = −8 -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 − 5 − 3 = −8

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají stejná znaménka + 5 + 3 = 8 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. + 5 + 3 = + 8 𝟓+𝟑 +𝟓 = + 𝟓 +𝟑 = + 𝟑

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají stejná znaménka − 5 − 3 = −8 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. − 5 − 3 = − 8 𝟓+𝟑 −𝟓 = + 𝟓 −𝟑 = + 𝟑

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají různá znaménka − -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 + 3 − 5 = −2 Znaménko + na začátku příkladu obvykle nepíšeme -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 + 3 − 5 = −2

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají různá znaménka + -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 − 3 + 5 = +2 -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 − 3 + 5 = +2

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají různá znaménka + 3 − 5 = −2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou. Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) + 3 − 5 = − 2 𝟓−𝟑 +𝟑 = + 𝟑 −𝟓 = + 𝟓

Sčítání a odčítání celých čísel Čísla mají různá znaménka − 3 + 5 = +2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou. Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) − 3 + 5 = + 2 𝟓−𝟑 −𝟑 = + 𝟑 +𝟓 = + 𝟓

Sčítání a odčítání celých čísel Sčítání a odčítání většího množství celých čísel −𝟑+𝟐+𝟓−𝟕−𝟏+𝟒−𝟔= 𝟏𝟏 −𝟏𝟕= −𝟔 1. Sečteme všechna kladná čísla a výsledek zapíšeme (nemusíme psát znaménko +). 2. Sečteme všechna záporná čísla a k výsledku zapíšeme znaménko −. 3. Odečteme absolutní hodnoty čísel a přidáme znaménko čísla s větší absolutní hodnotou.

Sčítání a odčítání celých čísel −𝟒 𝟏𝟐 𝟕 −𝟖 −𝟏𝟒 −𝟑 𝟗 𝟏𝟐 𝟏 −𝟓 𝟕 −𝟏𝟔 Vypočtěte: 𝟒−𝟕= −𝟗−𝟕= −𝟒+𝟓= −𝟖+𝟒= 𝟑+𝟗= 𝟗−𝟐= −𝟓−𝟑= −𝟒+𝟏𝟏= 𝟏𝟒−𝟏𝟗= −𝟕−𝟕= +𝟓+𝟕= 𝟏𝟒−𝟓=

Sčítání a odčítání celých čísel 𝟐 −𝟏 𝟑 𝟑 −𝟐𝟎 −𝟏𝟒 Vypočtěte: 𝟐−𝟖+𝟓= −𝟐+𝟏𝟏−𝟔= 𝟓+𝟗−𝟏𝟏= −𝟕−𝟐−𝟓= 𝟏𝟐−𝟐𝟏−𝟏𝟏= +𝟓−𝟏𝟐+𝟗=

Sčítání a odčítání celých čísel 𝟎 −𝟔 𝟒 −𝟐 −𝟓 −𝟏𝟖 Vypočtěte: 𝟓−𝟗+𝟒−𝟔= −𝟕+𝟗−𝟒+𝟔= 𝟖+𝟏𝟑−𝟏𝟕−𝟔= −𝟑−𝟒−𝟓−𝟔= 𝟏𝟕−𝟐𝟔−𝟗+𝟏𝟑= −𝟖−𝟏𝟒+𝟓+𝟏𝟕=

Sčítání a odčítání celých čísel 𝟏𝟏 −𝟏𝟓 −𝟏 𝟏𝟎 −𝟏𝟖 −𝟑𝟓 Vypočtěte: 𝟑−𝟓+𝟔−𝟖−𝟏𝟏= −𝟑+𝟓−𝟗+𝟐+𝟒= 𝟔+𝟗−𝟕−𝟔+𝟖= −𝟗−𝟖−𝟕−𝟔−𝟓= 𝟐𝟑−𝟏𝟗−𝟏𝟒+𝟏𝟑−𝟐𝟏= −𝟕−𝟏𝟗+𝟏𝟐+𝟗+𝟏𝟔=

Sčítání a odčítání celých čísel Počítání se závorkami Závorky odstraňujeme + +𝟓 = +𝟓 − −𝟓 = +𝟓 Pokud jsou znaménka v závorce a před ní shodná, je po odstranění závorky před číslem znaménko plus. + −𝟓 = −𝟓 − +𝟓 = −𝟓 Pokud jsou znaménka v závorce a před ní rozdílná, je po odstranění závorky před číslem znaménko mínus.

Sčítání a odčítání celých čísel 𝟗 𝟗 −𝟏𝟐 −𝟑 −𝟏 −𝟑 Vypočtěte: + +𝟓 − −𝟒 = + −𝟕 − +𝟓 = − +𝟗 − −𝟔 = − −𝟓 + −𝟖 = − +𝟓 + +𝟒 = + −𝟏𝟐 − −𝟐𝟏 =

Sčítání a odčítání celých čísel −𝟗 −𝟏𝟏 −𝟏𝟑 𝟗 −𝟕 𝟐 Vypočtěte: − +𝟓 −𝟔= −𝟖− +𝟓 = 𝟔− −𝟑 = + −𝟓 +𝟕= − +𝟏𝟏 − −𝟒 = 𝟏𝟒+ −𝟐𝟑 =

Sčítání a odčítání celých čísel 𝟏𝟒 −𝟒 −𝟓 Vypočtěte: − +𝟕 +𝟓+ −𝟑 = 𝟏𝟏+ −𝟕 − +𝟖 = − −𝟏𝟐 + −𝟕 +𝟗=

Sčítání a odčítání celých čísel −𝟑𝟖 −𝟏𝟎 𝟐 Vypočtěte: − +𝟕 − −𝟖 + −𝟓 + +𝟔 = 𝟏𝟕− −𝟔 − +𝟏𝟐 −𝟐𝟏= + −𝟏𝟓 − −𝟖 − +𝟐𝟐 −𝟗=

Sčítání a odčítání celých čísel shrnutí 5 + 3 = +8  5  3 =  8 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. 3  5 =  2  3 + 5 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou.