DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Renesance a humanismus v Itálii
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Architektura do začátku 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
České mince a co je na nich
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Raně renesanční italská architektura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Zaalpská renesance PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: olejomalba vlámský realismus žánrové malířství renesanční zámek měšťanský dům JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad renesančního umění mimo území Itálie na vyšším stupni gymnázia.

Zaalpská renesance renesance mimo Itálii prolíná se většinou s gotickými prvky nenavazuje v takové míře na antiku jako italská objevuje se později, počátky v 15. století vrcholí v 16. století

Nizozemské renesanční malířství Vlámský realismus období 15. století zachycení životního stylu a prostředí měšťanů Olejomalba zářivé barvy, zaznamenání detailů PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké zajímavé detaily zachytil malíř na svém obraze? Zapiš do pracovního listu. obr. 1

Nizozemské renesanční malířství Nové žánry v 16. století portrét, krajinomalba, žánrové obrazy žánrové obrazy – výjevy ze života obyčejných venkovských lidí, morální symboly, jinotaje, kritika špatných vlastností (Pieter Bruegel) PRÁCE S OBRÁZKEM Jaký ze zmiňovaných žánrů je na obrazové ukázce? obr. 2 Zapiš do pracovního listu.

Nizozemské renesanční malířství Jan van Eyck obraz Madona kancléře Rolina PRÁCE S OBRÁZKEM Co na obraze symbolizuje středověk a co novou dobu? Kde na obraze můžeme najít drobné detaily? Zapiš do pracovního listu. obr. 3

Nizozemské renesanční malířství Rogier van der Weyden deskový obraz Snímání z kříže obr. 4

Nizozemské renesanční malířství Hieronymus Bosch obraz Zahrada pozemských rozkoší – Peklo PRÁCE S OBRÁZKEM K čemu mělo sloužit Boschovo vyobrazení pekla? Uveď ztvárnění pekla u jiných autorů (malíři, spisovatelé, hudebníci). Zapiš do pracovního listu. obr. 5

Nizozemské renesanční malířství Pieter Bruegel obraz Slepci PRÁCE S OBRÁZKEM Jak toto obrazové podobenství souvisí s vírou? Zapiš do pracovního listu. obr. 6

Německé renesanční malířství pronikání renesance až na přelomu 15.–16. století podunajská škola – výjevy na pozadí s hornatou krajinou (Cranach) osobnost Albrechta Dürera – nejvíce se přiblížil italským mistrům

Německé renesanční malířství Albrecht Dürer Vlastní podobizna obr. 7

Německé renesanční malířství Albrecht Dürer Adam a Eva PRÁCE S OBRÁZKEM Jak se nazývá tato výtvarná technika? Zapiš do pracovního listu. obr. 8

Německé renesanční malířství Lucas Cranach st. obraz Odpočinek na útěku do Egypta PRÁCE S OBRÁZKEM Proč tento biblický námět působí nerealisticky? Zapiš do pracovního listu. obr. 9

Německé renesanční malířství Hans Holbein obraz Podobizna obchodníka Georga Giszeho obr. 10

Německé renesanční malířství Mathias Grünewald obraz Kristus na kříži PRÁCE S OBRÁZKEM U daného obrazu porovnej obsah a formu z hlediska skloubení renesance a středověku. Zapiš do pracovního listu. obr. 11

Manýrismus umělecká tendence spojující renesanci s barokem období 2. pol. 16. století důraz na dramatičnost výjevů obliba v protikladech, vytvoření napětí, oproti renesanční harmonii větší expresivita, emocionálnost individuálnost umělecké tvorby, vlastní styl (manýra)

Manýrismus El Greco obraz Zmrtvýchvstání Krista obr. 12

Renesanční architektura světská – zámky, vily, městské paláce, letohrádky církevní – kostely, kaple

Renesanční zámek srovnání s hradem funkce fortifikační, obranná – ustupuje funkce obytná – zvýrazněna funkce reprezentativní – zvýrazněna funkce ekonomická – obdobná

Renesanční zámek uzavřený, orientován dovnitř (souvislost s obrannou funkcí) křídla obklopují vnitřní nádvoří obr. 13 časté kruhové nárožní věže strmé, vysoké střechy střešní vikýře četné velké komíny, bohatě zdobené obdélníková renesanční okna arkádové ochozy a lodžie obr. 14

Renesanční zámek kruhové nárožní věže obr. 15 střešní vikýře obr. 16

Renesanční zámek renesanční komíny obr. 17 renesanční okna obr. 18

Renesanční zámek arkádové ochozy obr. 19 otevřené lodžie obr. 20

Zámky v oblasti Loiry ve Francii Chambord PRÁCE S OBRÁZKEM Které základní funkce byly u renesančních zámků zvýrazněny? Pomož si obrázkem. Zapiš do pracovního listu. obr. 21

Zámky v oblasti Loiry ve Francii Blois obr. 23 obr. 22

Zámky v oblasti Loiry ve Francii Chenonceau PRÁCE S OBRÁZKEM Na obrázku zámku ukaž některé prvky renesanční architektury. obr. 24

Zámky v oblasti Loiry ve Francii Amboise obr. 25

Renesanční zámky ve Španělsku palác Karla V. v Alhambře v Granadě obr. 26

Renesanční zámky ve Španělsku El Escorial u Madridu obr. 27

Renesanční zámky v Německu Aschaffenburg obr. 28

Renesanční měšťanský dům Charakteristika navazuje na gotický dům zdobně členěné štíty výrazné arkýře průčelí zakončeno zdobenými atikami výrazná renesanční okna jednoduché portály kolem vchodu obr. 29

Renesanční měšťanský dům Arkýř obr. 30 typické nárožní často několikapatrové arkýře s arkádami obr. 31

Renesanční měšťanský dům Štít obr. 33 obloučkový z gotiky převzatý stupňový obr. 32

Renesanční měšťanský dům Atika nahoru prodloužená přední stěna o zeď přesahující hlavní římsu domu, kryje pohled na střechu obr. 34

Renesanční měšťanský dům Atika může být stejně zdobená a rozčleněná jako štít obr. 35

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. PIJOAN, José. Dějiny umění 5. 2. vyd. Praha: Odeon, 1984. PIJOAN, José. Dějiny umění 6. 2. vyd. Praha: Odeon, 1984. KOCH, Wilfried. Evropská architektura. 2. rozšířené vyd. Banská Bystrice: Euromedia Group, k.s.-Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1 HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. 3. přepracované vyd. Pardubice: Tvorba. ISBN 80-85386-92-5 Obr. 1: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_van_Eyck_Portrait_of_Giovanni_Arnolfini_and_his_Wife.jpg> Obr. 2: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_d._%C3%84._037.jpg>

Obr. 3: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eyck_madonna_rolin.jpg> Obr. 4: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Weyden_Deposition.jpg> Obr. 5: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jheronimus_Bosch_023.jpg> Obr. 6: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pieter_Bruegel_d._%C3%84._025.jpg> Obr. 7: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duerer01.jpg> Obr. 8: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adam_Eva,_Durer,_1504.jpg> Obr. 9: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CranachtheElderRestontheFlighttoEgypt.jpg>

Obr. 10: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Holbein,_Hans_-_Georg_Gisze,_a_German_merchant_in_London.jpg> Obr. 11: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mathis_Gothart_Gr%C3%BCnewald_007.jpg> Obr. 12: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:El_Greco_006.jpg> Obr. 13: [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plan.chateau.Chambord.png> Obr. 14: LonganimE. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chenonceau_2006-06-24_15-30-31.JPG> Obr. 15: 970gemini. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:France_Loir-et-Cher_Chambord_Chateau_03.jpg> Obr. 16: Manfred Heyde. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ChambordRoof.jpg>

Obr. 17: Kozuch. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opo%C4%8Dno_castle_in_2009_54.JPG> Obr. 18: Ergane. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Z%C3%A1mek_Litomy%C5%A1l_g.JPG> Obr. 19: Michal Louč. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Z%C3%A1mek_Litomy%C5%A1l_5.JPG> Obr. 20: Ergane. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Z%C3%A1mek_Litomy%C5%A1l_12.JPG> Obr. 21: 970gemini. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:France_Loir-et-Cher_Chambord_Chateau_03.jpg> Obr. 22: Stevage. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blois_LouisXII_interior.jpg> Obr. 23: Christophe.Finot. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chateau_de_Blois_escalier_monumental.jpg> Obr. 24: Patrick Clenet. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ch%C3%A2teau-de-chenonceau_cot%C3%A9_aval.JPG>

Obr. 25: [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AmboiseLeChateau.JPG> Obr. 26: Rose Selavy. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Palacio_Carlos_V_west.jpg> Obr. 27: Gulliveria. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monasterio_de_El_Escorial_en_Madrid_15.JPG> Obr. 28: Wladyslaw Sojka. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schloss_Johannisburg_Aschaffenburg.jpg> Obr. 29: Sir Gawain. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HeidelbergFriedrichsbau.jpg> Obr. 30: Radek Linner. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arkyr_kyjov.jpg> Obr. 31: Nikanos. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marburg_Rathaus_03.jpg> Obr. 32: Sokoljan. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pardubice_domy_na_n%C3%A1m_DSCN2126.jpg>

Obr. 33: [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sv._Flori%C3%A1n.jpg> Obr. 34: Ben Skála. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tel%C4%8D2009zq.jpg> Obr. 35: Marek, Ewa Wojciechowscy. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kazimierz_Dolny_083.jpg>