Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje Pavel Procházka Integrovaná doprava Středočeského kraje
Aktuální situace v Praze a Středočeském kraji v souběžných úsecích PID / SID / PAD / (MHD) platí cestující i objednatelé dvakrát pro cestující vyšší jízdné, pro objednavatele celkově vyšší náklady
Cíl: společný IDS Jaký je dosavadní postup spolupráce? 12/2012 – založení „integrační skupiny“ 11/2013 – dokončení 1. etapy „Analýza současného stavu a návrh dalšího postupu integrace“ 03/2014 – stanovení harmonogramu dalšího postupu 2. etapy 04/2015 – pilotní projekt integrace Mělnicka a Neratovicka 12/2015 – dokončení 2. etapy „Návrh základních parametrů společného IDS“ Jednotlivé kroky byly postupně SCHVÁLENY oběma výbory pro dopravu a oběma Radami kraje 04/2016 – 1. zasedání Řídící rady pro společný IDS (hlavním tématem založení společného organizátora) 05/2016 – schválen harmonogram integrace oblastí (celý kraj)
1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť II. Etapa integračního dokumentu Návrh základních parametrů společného IDS Doprava, koncepce a infrastruktura (zásady projektování dopravní obsluhy, zásady koncepce rozvoje infrastruktury, rozvoj integrace, preferenční opatření, dopravní plán) Ekonomika provozu, tarif a smlouvy (objednávka dopravy, ekonomika provozu, integrovaný tarif, dělba tržeb, smluvní přepravní podmínky, přepravní kontrola, výběrová řízení na dopravce na linkách) Informační a odbavovací systémy (odbavovací zařízení ve vozidlech, předprodej jízdenek, koordinační dispečink) 1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť
1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť II. Etapa integračního dokumentu Návrh základních parametrů společného IDS Marketing a standardy kvality (logo systému, jednotný grafický manuál, informační materiály tištěné i elektronické, anketní průzkumy, standardy dopravní obslužnosti, provozní standardy) Organizační uspořádání (umístění organizačních činností, kompetence organizátora, vnitřní struktura organizátora, financování provozu organizátora) 1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť
1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť Organizační zajištění společného IDS Situace před integrací Každý objednavatel zpravidla uzavírá separátní smlouvy s dopravcem, bez další vzájemné koordinace linek, jízdních řádů atd. 1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť
1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť Organizační zajištění společného IDS Příprava společného IDS Roste počet účastníků, vzájemná spolupráce je intenzivnější roste potřeba koordinace a odborné podpory objednavatelů 1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť
1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť Organizační zajištění společného IDS Pro společný IDS je třeba společný organizátor 1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť
1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť Hamburk – zdroj inspirace HVV je nejstarší IDS na světě (1965) působí na území 3 spolkových zemí organizátor je vlastněný všemi třemi spolkovými zeměmi a okolními okresy prokazatelný nárůst počtu cestujících i tržeb díky integraci příkladný jednotný marketing vhodné organizační uspořádání 1 tarif – 1 jízdenka – 1 jízdní řád – 1 síť
Cíl: společný IDS pro Prahu a celý Středočeský kraj Organizační zajištění společného IDS Cíl: společný IDS pro Prahu a celý Středočeský kraj pro společný IDS je potřeba společný organizátor (vyplývá z II. integračního dokumentu) organizátor je potřeba kvůli integraci jednotlivých oblastí (do konce roku 2018) a výběrovým řízením na autobusové dopravce (do konce roku 2019) časové limity na základě právních analýz je v současné době i s ohledem na časové limity vznik středočeského organizátora – Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) IDSK a ROPID budou na společném pracovišti (Rytířská 10, Praha 1) na přípravě společného IDS spolupracovat a doplňovat se IDSK bude mít stejnou strukturu jako ROPID (příspěvková organizace), IDSK a ROPID budou užívat mj. společný software na jízdní řády i s výstupy pro ekonomiku
Organizační zajištění společného IDS Činnosti IDSK zahájení činnosti: 1.4.2017 (předpoklad) činnosti IDSK vycházejí především ze stávajícího Oddělení dopravní obslužnosti kraje na krajském úřadě, které zanikne především komplexní dopravní a ekonomická správa svazků autobusových linek PID (převážně regionálních) objednávka železniční dopravy na území kraje správa linek SID a nezaintegrované autobusové dopravy (PAD) systémové činnosti (marketing, přepravní průzkumy, standardy kvality, odbavovací systémy, technika atd.) zajištěny smluvně od ROPIDu Činnosti ROPID většina činností jako doposud, včetně systémových činností v dopravní a ekonomické oblasti správa linek MHD v Praze včetně železnice a svazků autobusových linek PID (přev. příměstských)
Organizační zajištění společného IDS
Zastřešení spolupráce IDSK a ROPID Organizační zajištění společného IDS Zastřešení spolupráce IDSK a ROPID Smlouva mezi hl. m. Prahou a Středočeským krajem o spolupráci na přípravě a rozvoji společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje součástí příprav vzniku IDSK Řídící rada nového společného IDS Prahy a Středočeského kraje (politická + odborná úroveň) funguje od dubna 2016 Pracovní integrační skupina (odborná úroveň) funguje od ledna 2013 Vznik příspěvkové organizace IDSK a její intenzivní vzájemná spolupráce s organizací ROPID je důležitým vývojovým mezistupněm, aby mohl v budoucnu vzniknout společný organizátor vlastněný oběma kraji.
Děkuji Vám za pozornost! Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje Děkuji Vám za pozornost!