ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VÁŽNÁ A POPULÁRNÍ Název: HUDBA.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Blues AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_04_HV8_Skála
Pohádka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Státní organizace.
GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Hudební renesance v Čechách
VY_32_INOVACE_41_Člověk a kultura
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Autor: Mgr. Nováková Jana
CHARAKTERISTICKÉ RYSY Mgr. Michal Oblouk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Informace z učebnice I..
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
STÁTNÍ SYMBOLY 1) 2) 3).
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
SVĚTOVÉ KULTURNÍ OBLASTI (CIVILIZAČNÍ SFÉRY)
4. Poezie a poetično v prostředí mateřské školy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Počátky slovesného umění
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk

LIDOVÁ SLOVESNOST součást lidové duchovní kultury souhrn všech památek, které nebyly zachovány písemně, ale tradovaly se z generace na generaci vznikala mezi venkovským obyvatelstvem rozvíjela se mezi lidem všech národů dříve představovala jedinou slovesnou kulturu

FOLKLOR výraz převzatý z angličtiny (folk – lore = znalost lidu) lidová slovesnost, lidové umění a lidová kultura vůbec osobité hudební, slovesné, taneční a dramatické projevy kultury integrovaných skupin obyvatelstva hudba, tanec, architektura, výtvarné umění, kroje, zvyky, slovesnost, rukodělné výrobky, textil, šperky, gastronomie

ZNAKY LIDOVÉ SLOVESNOSTI otevřenost variabilita ústní podání vyjadřuje myšlení a cítění lidu kolektivnost anonymita původního autora

ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI lidová próza - pohádky, legendy, pověsti, povídky ze života, báje a mýty, anekdoty lidová poezie - lidové písně, koledy, ukolébavky, balady lidové divadlo - obřadní, obchůzkové, selské a loutkové hry dětský folklor – říkadla, rozpočítadla, dětské hry a obřady drobné útvary - přísloví, pranostiky, pořekadla, hádanky, zaříkání a zaklínání kramářská píseň

KRAMÁŘSKÁ PÍSEŇ jarmareční zpívali je hlavně o jarmarcích potulní kramáři za doprovodu flašinetu a zpěvák nebo jeho pomocnice přitom ukazovali jednotlivé výjevy na obrázcích vznikaly od 16. století do poloviny 19. století začíná většinou oslovením publika, typickými znaky je poutavost a dramatičnost děje (časté jsou nadpřirozené jevy), senzačnost, určitá bulvárnost, přesné uvedení místa a času děje, jsou většinou psány nespisovným, hovorovým jazykem, často dialektem, velmi často také obsahují dialogy

ZDROJE http://architektura.euforion.sk/clanok/cicmany-folklor-architektura.html http://www.a-praha.com/pravidelne-vylety http://fm.denik.cz/zpravy_region/ostravicka-udrzuje-lidove-tradice-a-folklor-kraje.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Kram%C3%A1%C5%99sk%C3%A1_p%C3%ADse%C5%88 https://cs.wikipedia.org/wiki/Lidov%C3%A1_slovesnost https://cs.wikipedia.org/wiki/Folkl%C3%B3r https://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=643&q=folklor&oq=folklor&gs_l=img.12..0l10.950.3212.0.4793.7.6.0.1.1.0.288.915.3j2j1.6.0....0...1ac.1.64.img..0.7.929.K3iwVGtqhl0