VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH Vyhotovil Marek Mikl © 2011
KYSELINY – vlastnosti - indikátory kyselost (K) / zásaditost (Z) prostředí lze zjistit např. INDIKÁTOREM princip je založen na typickém zbarvení (barevné změně) indikátoru v K/Z
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Cíl: V rámci laboratorní práce/lab. cvičení semináře provedeme ověření měření kyselosti a zásaditosti roztoků pomocí dostupných indikátorů.
KYSELINY – vlastnosti - indikátory příklady indikátorů : Methyloranž Methylčerveň Lakmus Fenolftalein Methylenová modř
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Postup : Do označených zkumavek s roztoky kyselin a zásad přidáme postupně stejný indikátor a pozorujeme barevné změny – zbarvení
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Pracujeme ve skupinách, každá skupina má jiný indikátor Práci dokumentujeme digitální technikou a výsledky zapisujeme a navzájem prezentujeme do tabulky
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Vybraná skupina pracuje s univerzálními papírky a určí i hodnotu pH Vybraná skupina pracuje s elektronickým měřičem a určí i hodnotu pH
KYSELINY – vlastnosti - indikátory CHLOROVODÍKOVÁ SÍROVÁ DUSIČNÁ OCTOVÁ CITRONOVÁ methyloranž methylčerveň lakmus fenolftalein metylmodř pH papírek el. meřič
KYSELINY – vlastnosti - indikátory HYDROXID indikátor SODNÝ DRASELNÝ VÁPENATÝ AMONIAK. VODA MÝDLOVÝ ROZTOK methyloranž methylčerveň lakmus fenolftalein metylmodř pH papírek el. meřič
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Který indikátor má nejvýraznější přechod? Metyloranž, lakmus Který indikátor má určitou nevýhodu? Fenolftalein v kyselém prostředí je bezbarvý
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Co znamená intenzita zabarvení indikátoru? Ukazuje koncentraci K/Z. Jak funguje univerzální pH papírek? Je napuštěn směsí indikátorů s jemnými odstupňovanými odstíny pro pH 0 – 12. (viz obal)
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Na jakém principu funguje elektronický měřič pH? Využívá se měření vodivosti (odporu) roztoku a v něm obsažených iontů.
KYSELINY – vlastnosti - indikátory Pomocí informačních zdrojů ověř správnost naměřených baravných přechodů, event. nalezni jiné indikátory.
ANOTACE 1) Jméno autora výukového materiálu: Marek Mikl 2) Datum (období), ve kterém byl VM vytvořen: 9 - 11/2011 3) Ročník, pro který je výukový materiál určen: 8 - 9. ročník 4) Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, Chemie 5) Metodický list/anotace: Prezentace s úkoly a otázkami
KONEC