Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Advertisements

Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Paprsková optika hanah.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
VY_32_INOVACE_6C-7 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Vlastnosti elektromagnetické vlny Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výstupní zařízení počítače - skener
Elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektronový obal atomu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní pojmy fyziky atomu
Transkript prezentace:

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Fyzikální vzdělávání Ročník: 2. Autor: Mojmír Možný Odraz a lom světla Anotace: Digitální materiál vysvětlující jevy odraz a lom světla. Žákům je vysvětlen zákon odrazu a zákon lomu světla. Je objasněn pojem index lomu. Klíčová slova: odraz světla lom světla index lomu zákon odrazu zákon lomu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mojmír Možný Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 33 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_FG2_06

Jevy na rozhraní dvou prostředí Pokud světlo dopadne na rozhraní dvou optických prostředí, nastávají optické jevy: Odraz světla Lom světla Rozhraní dvou optických prostředí: Vzduch – sklo Voda – vzduch Příčinou odrazu a lomu světla je různá rychlost šíření světla v různých optických prostředích

Odraz světla Světelný paprsek dopadá na rozhraní pod úhlem α, který svírá s kolmicí dopadu k. Odražený paprsek svírá s kolmicí dopadu k úhel α ´. Zákon odrazu: Úhel odrazu se rovná úhlu dopadu α = α ´ Odražený paprsek zůstává v rovině dopadu α α ´ k Obr. 1

Lom světla ke kolmici Nastává, když se světlo šíří z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího (vzduch – sklo) α > β k α β prostředí opticky řidší prostředí opticky hustší Obr. 2

Lom světla od kolmice Nastává, když se světlo šíří z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího (sklo – vzduch) α < β k α β prostředí opticky hustší prostředí opticky řidší Obr. 3

Index lomu Je poměr rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném optickém prostředí n – index lomu c – rychlost světla ve vakuu v – rychlost světla v daném prostředí Čím větší je index lomu optického prostředí, do kterého světlo přechází, tím více se světlo láme.

Zákon lomu Zákon lomu světla – Snellův zákon Čím větší je index lomu optického prostředí, do kterého světlo přechází z vakua (ze vzduchu), tím více se světlo v tomto prostředí láme.

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy II. 3.vyd. Praha: Prometheus, 1993. 311s. URGOŠÍK, Bohuš. Fyzika. 2.vyd. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1987. 296s. Obr. 1 Ilustrace: archiv autora Obr. 2 Ilustrace: archiv autora Obr. 3 Ilustrace: archiv autora Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mojmír Možný Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.