Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla (Učebnice strana 104 – 108)
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Světlo Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
- podstata, veličiny, jednotky
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Barva těles.
Digitální učební materiál
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Světelné jevy Optika II..
Zobrazení rovinným zrcadlem
OPTIKA.
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
OPTIKA II.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Rozptyl světla a jeho důsledky
Optika.
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Světlo.
Paprsková optika hanah.
Světlo.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Aneta Trkalová Petra Košárková
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Vypracoval: Karel Koudela
Spektra látek Při průchodu světla optickým hranolem vzniká v důsledku disperze světla tzv. hranolové spektrum.   Podobné spektrum vzniká také při průchodu.
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Mikroskopické techniky
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Lom světla Oskar Takáč Stanislav Ječmínek. informace Lom neboli refrakce je přechod světla rozhraním dvou optických prostředí, při kterém se paprsek láme.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Světlo, optické zobrazení - opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rozklad slunečního světla optickým hranolem.
Rozklad světla optickým hranolem
Rozklad světla Vypracoval: Lukáš Karlík
Spektroskopie.
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_54_F7
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Optické jevy v atmosféře II
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009 Světlo Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009

Lom světla Lom světla je optický jev, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí, kterými světlo prochází. Je důsledkem různých rychlostí šíření světla v různých prostředích. Když světlo přechází z jednoho materiálu do jiného, jeho frekvence zůstává stejná, ale mění se vlnová délka. Protože index lomu závisí u většiny látek i na frekvenci světla, můžeme díky lomu na rozhraních bílé světlo rozkládat na jeho barevné složky.

Barva Barva je vjem, který vytváří viditelné světlo dopadající na sítnici lidského oka. Barevné vidění lidského oka zprostředkují receptory zvané čípky trojího druhu – citlivé na tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou. Barva objektů záleží na jeho fyzikálních vlastnostech a na vnímání pozorovatele. Z hlediska fyzikálního můžeme říci, že povrch má barvu světla které odráží. To závisí na složení spektra dopadajícího světla a na tom které složky spektra tohoto světla povrch odráží a které pohlcuje a s jakou intenzitou. Stejně tak záleží na úhlu pozorování objektu.

Barevné spektrum Barevné spektrum je lidským okem viditelná část spektra elektromagnetického záření. Rozsah vlnových délek je nazýván viditelné světlo nebo jednoduše světlo. Typická citlivost lidského oka ve vzduchu zahrnuje vlnové délky v rozsahu 380 až 750 nm. Za hranicemi na straně červené resp. fialové barvy již lidské oko nevnímá leží infračervené a ultrafialové záření. Další možné barvy či odstíny vznikají skládáním základních barev. Tak např. pozorujeme bílou barvu v případě, že dopadající záření vnímají všechny tři druhy čípků, a černou, pokud záření nevnímají žádné z nich.

Optický hranol Bílé světlo můžeme také díky lomu rozkládat na jeho barevné složky například pomocí hranolu. Optický hranol je opticky průhledné těleso s dvěma rovinnými stěnami, které lámou světlo. Světlo při průchodu hranolem mění směr šíření rozkladem (disperzí) a úplným odrazem. Hranolu využil i Isaac Newton ke zjištění podstaty světla. Při experimentu, kdy umístil za sebe dva trojúhelníkové skleněné hranoly, jež se spojovaly základnami, první hranol rozložil bílé světlo na duhové spektrum, druhý rozložené barvy opětovně sloučil zpět. Díky tomuto pokusu si Newton uvědomil, že bílé světlo není ve své podstatě čisté, jak tvrdil Aristoteles, ale že obsahuje směs všech druhů barev.

Duha paprsky osvětlují dešťové kapky – světlo se v nich láme, rozkládá a odráží na opačné straně nežli svítí slunce vidíme duhu opisuje část kružnice o poloměru asi 42° oblouk je tím vyšší, čím níže je slunce u obzoru světlo se rozkládá při průchodu do opticky hustšího prostředí (vzduch – voda) → lámání směrem ke kolmici → sluneční světlo složeno z různých barev → paprsek každé barvy se láme pod trochu jiným úhlem → vidíme rozložené sluneční světlo na jednotlivé barevné složky, pásy

od vnějšího okraje plynulý přechod červené, oranžové, žluté, zelené, modré až fialové při intenzívním dešti * nad duhou druhá, méně výrazná duha – tzv. sekundární větší poloměr – dvojnásobný odraz paprsků uvnitř kapek duhu lze spatřit např. u vodopádů, fontán, v kapkách rosy

Červánky modré světlo – nejkratší vlnová délka – rozptyluje se nejvíc x červené nejméně osvětlení oblohy při východu/západu slunce rozptýlené sluneční světlo při východu slunce je vystydlý, takže se v něm světlo láme více intenzivnější při větším množství prachu a vodní páry v ovzduší podílení se lomu, rozptylu a absorpce paprsků v atmosféře astronomický soumrak = slunce pod obzorem

Sources http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/ufa/jevy.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Optick%C3%BD_hranol http://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C4%9Btlo http://www.sweb.cz/radek.jandora/f19.htm http://ukazy.astro.cz/ http://mfweb.wz.cz/fyzika/211.htm http://www.kof.zcu.cz/st/dp/hosnedl/html/soumrak.html