Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Výkon elektrického proudu
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Mechanická práce a energie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přeměny energieje EU peníze školám EU peníze školám
VY_32_INOVACE_B Účinnost - úlohy
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: O DPOVĚZ NA OTÁZKY 1) Definuj rychlost (popis, značka, jednotka, značka jednotky) Popis: dráha, kterou.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výkon ZŠ Velké Březno.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F8-003 Předmět FYZIKA 8.ROČNÍK.
Čas pohybu Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Paralelní zapojení rezistorů
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování a kapalnění
Účinnost stroje VY_32_INOVACE_FYZ_1_33
Průměrná rychlost – úlohy II
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Zobrazení zrcadlem dutým.
Polohová energie - úlohy
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Třída 3.B 8. hodina.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Transkript prezentace:

Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Př.1: David má hmotnost 50 kg, Martina jen 35 kg. Oba sourozenci pomáhají na chatě při opravě střechy. Nosí střešní tašky. Hmotnost jedné tašky je 3 kg. David je bere po třech, Martina nosí vždy jen 2 tašky. Nosí je do výšky 4 metry. Jaká je při této práci účinnost Davida a jaká Martiny? David: mD = 50 kg mt = 3 kg m3t = 9 kg h = 4 m Vykonaná práce na přenos tašek: W = Ep = m3t . g . h W = 9 . 10 . 4 W = 360 J Celková dodaná energie: E = (mD + m3t) . g . h E = (50 + 9) . 10 . 4 E = 2 360 J Martina: mM = 35 kg mt = 3 kg m2t = 6 kg h = 4 m Vykonaná práce na přenos tašek: W = Ep = m2t . g . h W = 6 . 10 . 4 W = 240 J Celková dodaná energie: E = (mM + m2t) . g . h E = (35 + 6) . 10 . 4 E = 1 640 J η = W E η = W E η = 360 : 2 360 η = 0,152 ... 15,2% η = 240 : 1 640 η = 0,146 ... 14,6%

Př. 2: Popiš, na jaké druhy energie se proměnil zbytek dodané energie, který nebyl využit k požadované práci u následujících zařízení. parní stroj, benzínový motor, parní turbína, elektromotor, generátor: ... teplo sluneční baterie: ... teplo, odražené světlo sluneční kolektor: ... odražené světlo krbová kamna, kamna na uhlí, kotel ústředního topení, kotel: ... teplo odnášené do komína

Př.3: Jakou účinnost má motor výtahu, když při příkonu 12 kW vytáhne za 10 sekund celkovou zátěž 700 kg do výšky 15 metrů? vypočteme výkon motoru m= 700 kg s = 15 m t = 10 s P = ? W P = W : t P = 105 000 : 10 P = 10 500 W b) Vypočteme účinnost Pdodaný = 12 000 W P = 10 500 W η = P : Pdodaný η = 10 500 : 12 000 η = 0,875 η = 87,5% F = 7 000 N W = F . s W = 7000 . 15 W = 105 000 J Účinnost motoru výtahu je přibližně 87,5%.

P Pdodaný . η Př.4: Motor automobilu pracuje s výkonem 50 kW. Jaký je příkon, jestliže účinnost motoru je 30%? P = 50 kW = 50 000 W η = 30 % = 0,3 P dodaný = ? W η = P : Pdodaný P dodaný = P : η P dodaný = 50 000 : 0,3 P dodaný = 166 667 W Odvození vzorce pro výpočet příkonu: vyjádřením ze vzorce η = P : Pdodaný η . P dodaný = P P dodaný = P : η b) z pyramidy P Pdodaný . η Příkon motoru je přibližně 167 kW.

pořadí podle účinnosti přeměna nevyužité energie Př.5: Odhadni pořadí účinnosti (od největší po nejmenší) při různých způsobech ohřívání vody a popiš, na co se přemění dodaná energie, která se nepřemění na teplo ohřívané vody. způsob ohřívání pořadí podle účinnosti přeměna nevyužité energie kotlík nad ohněm rychlovarná konvice malý hrnec na velkém vařiči hrnec na odpovídajícím vařiči některé plameny míjí kotlík, ohřívá se vzduch pod kotlíkem i okolo, pára 4. teplo předané vzduchu plastem - malé, pára 1. teplo předané vzduchu, pára 3. teplo předané vzduchu plechem - velké, pára 2.

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště