Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne 13. 12. 2014 Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
TÉMA: OBRAZ MÉHO JMÉNA CÍL: SEBEPOJETÍ ROZVOJ KOMUNIKACE ROZVOJ FANTAZIE POSÍLENÍ A UPEVNĚNÍ PRACOVNÍCH NÁVYKŮ A POSTUPŮ SYMBOLIKA JMEN
MATERIÁL JEDNOBAREVNÉ TRIKO TEXTILNÍ BARVY NŮŽKY TUŽKA ŠABLONY PÍSMEN PLOCHÉ ŠTĚTCE HOUBIČKY IGELITOVÉ PODLOŽKY ŽEHLIČKA
MOTIVACE KRÁTKÁ SEZNAMOVACÍ HRA V KRUHU NA HRACÍM PADÁKU. JEDEN SE PŘEDSTAVÍ, UKÁŽE NA DALŠÍHO, KTERÝ VYSLOVÍ SVÉ JMÉNO. DÁLE PAK OPAKUJE JMÉNO PRVNÍHO KAMARÁDA A VYBERE DALŠÍHO VE SKUPINĚ, A TAK HRA POKRAČUJE AŽ SE KE SLOVU DOSTÁVÁ KAŽDÝ. DĚTI SE SNAŽÍ ZAPAMATOVAT CO MOŽNÁ NEJVÍCE JMEN.
POPIS ČINNOSTI POVÍDÁNÍ O JMÉNECH A O TVARECH JMEN, KTERÁ SE NÁM LÍBÍ. S ČÍM SI NAŠE JMÉNO SPOJUJEME (NAPŘ.: BARVA, VŮNĚ, ROSTLINA, ZVÍŘE,..). POTÉ NÁSLEDUJE INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE. NEJPRVE SI DĚTI DOPROSTŘED TRIČEK VLOŽÍ IGELITOVÉ PODLOŽKY. POTÉ SI Z PŘIPRAVENÝCH ŠABLON POSKLÁDAJÍ FORMU JMÉNA, KTERÉ MAJÍ NEJRADĚJI. POMOCÍ HOUBIČKY VYTUPUJÍ JMÉNO NA TRIKO BARVAMI, KTERÉ JSOU JEJICH OBLÍBENÉ. NÁSLEDUJE DOKRESLOVÁNÍ TRIČEK DLE VLASTNÍ FANTAZIE. BUĎ PŘÍMO MALOVÁNÍM ŠTĚTCEM, NEBO POMOCÍ PŘEDEM VYSTŘÍHANÝCH ŠABLON RŮZNÝCH TVARŮ.
Ilustrační fotografie z vlastní tvorby s dětmi
Ilustrační fotografie z vlastní tvorby s dětmi