Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
Advertisements

Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Glóbus a zeměpisná síť Název školy
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisné souřadnice - test
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
Určování zeměpisných souřadnic
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Dana Motyčková ČísloVY_32_Inovace_3411 NázevPoledníky a rovnoběžky Téma hodinyPoledníky a rovnoběžky.
Časová pásma.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
1. AMERIKA POLOHA, ROZLOHA, ČLENITOST VY_32_INOVACE_12_Z5 ZŠ a MŠ HEJNICE 2011 Martina Holoušová.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Člověk a příroda_ zeměpis_6.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_14_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_29_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_08_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_25_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_06_ZEMĚPIS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_01_ZEMĚPIS
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_09_ZEMĚPIS
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: 29.1.2013 Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS Téma: Základní zeměpisné pojmy – Zeměpisná poloha Ročník: 6. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Zeměpisná poloha

ZEMĚPISNÁ POLOHA zeměpisná síť rovnoběžka poledník rovník hlavní poledník zemská polokoule zeměpisná šířka zeměpisná délka obratník polární kruh zemský pól GPS

Přiřaď správný pojem POLEDNÍK ROVNOBĚŽKA ZEMĚPISNÁ ŠÍŘKA ZEMĚPISNÁ DÉLKA ZEMSKÝ PÓL západní nebo východní; bod; polokružnice; severní nebo jižní; kružnice

Přiřaď správný pojem Řešení: polokružnice kružnice severní nebo jižní POLEDNÍK polokružnice ROVNOBĚŽKA kružnice ZEMĚPISNÁ ŠÍŘKA severní nebo jižní ZEMĚPISNÁ DÉLKA západní nebo východní ZEMSKÝ PÓL bod západní nebo východní; bod; polokružnice; severní nebo jižní; kružnice

Všechny poledníky jsou stejně dlouhé: ano ne Poledníky mají směr: západ - východ sever - jih Poledníky určují: zeměpisnou šířku zeměpisnou délku

Všechny poledníky jsou stejně dlouhé: Řešení: Všechny poledníky jsou stejně dlouhé: ano ne Poledníky mají směr: západ - východ sever - jih Poledníky určují: zeměpisnou šířku zeměpisnou délku

Všechny rovnoběžky jsou stejně dlouhé: ano ne Rovnoběžky mají směr: západ - východ sever - jih Rovnoběžky určují: zeměpisnou šířku zeměpisnou délku

Všechny rovnoběžky jsou stejně dlouhé: Řešení: Všechny rovnoběžky jsou stejně dlouhé: ano ne Rovnoběžky mají směr: západ - východ sever - jih Rovnoběžky určují: zeměpisnou šířku zeměpisnou délku

Pojmenuj žlutě označené polokoule

Pojmenuj žlutě označené polokoule Řešení: jižní západní Pojmenuj žlutě označené polokoule severní východní

Šipkou spoj pojem se správným údajem rovník 66,5° severní šířky obratník Raka 23,5° jižní šířky obratník Kozoroha 180° zeměpisné délky severní polární kruh 0° zeměpisné šířky jižní polární kruh 66,5° jižní šířky hlavní poledník 90° severní šířky protilehlý poledník k nultému 23,5° severní šířky severní pól 90° jižní šířky jižní pól 0° zeměpisné délky

Šipkou spoj pojem se správným údajem Řešení: Šipkou spoj pojem se správným údajem rovník 66,5° severní šířky obratník Raka 23,5° jižní šířky obratník Kozoroha 180° zeměpisné délky severní polární kruh 0° zeměpisné šířky jižní polární kruh 66,5° jižní šířky hlavní poledník 90° severní šířky protilehlý poledník k nultému 23,5° severní šířky severní pól 90° jižní šířky jižní pól 0° zeměpisné délky

DŮLEŽITÉ ROVNOBĚŽKY rovník zemská osa severní pól severní polární kruh obratník Raka rovník obratník Kozoroha jižní pól jižní polární kruh

Za hranicí polárního kruhu polární den polární záře při polární noci

Zemské póly jižní pól na Antarktidě severní pól v Arktidě

POLEDNÍKY

hlavní (nultý) – greenwichský poledník prochází hvězdárnou v Greenwichi na předměstí Londýna v Anglii

Zeměpisnou polohu zjistíme pomocí zeměpisné sítě, kterou tvoří soustava poledníků a rovnoběžek. Poloha každého místa na povrchu Země je určena zeměpisnou šířkou a zeměpisnou délkou. Pomocí fyzické mapy v atlasu světa zjisti místa, která mají danou zeměpisnou polohu: 60° s.š., 90° z.d. (záliv) - 30° j.š., 120° v.d. (poušť) - Z atlasu světa a pomocí rejstříku urči přibližnou zeměpisnou polohu místa v celých °: Tokio (hl. město Japonska) – Svatá Helena (ostrov v Atlant. oceánu) –

Řešení: Pomocí fyzické mapy v atlasu světa zjisti místa, která mají danou zeměpisnou polohu: 60° s.š., 90° z.d. (záliv) - 30° j.š., 120° v.d. (poušť) - Hudsonův záliv Velká Viktoriina poušť Z atlasu světa a pomocí rejstříku urči přibližnou zeměpisnou polohu místa v celých °: Tokio (hl. město Japonska) – Svatá Helena (ostrov v Atlant. oceánu) – 36° s.š., 140° v.d. 16° j.š., 6° z.d.

Správnost údajů o zeměpisné poloze závisí na hustotě zeměpisné sítě. Pro přesnou orientaci na Zemi, určování polohy a navigaci dopravních prostředků se dnes využívají družicové signály prostřednictvím např. GPS (globální polohový systém).

Anotace: Výukový materiál je určen žákům 6. ročníku k procvičení, zopakování a utřídění základních zeměpisných pojmů z učiva o zeměpisné poloze. Žáci samostatně pracují se svými učebnicemi, poznámkami a především s atlasy světa.

Citace: Vlastní zdroj. Použité obrázky: www.office.microsoft (otevřená galerie), commons.wikimedia.org, cs.wikipedia.org THESEVENSEAS (TALK). cs.wikipedia.org [online]. [cit. 22.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_map_with_equator.svg PAANANE ISABEL PAULSEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Midnattssola_p%C3%A5_Furuflaten.JPG SIGMUND PETTERSEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aurora_Borealis_Salangen1.jpg KUNO LECHNER. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Geographic_Southpole.jpg

LUIS MIGUEL BUGALLO SÁNCHEZ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hemisferio_Sur.png LUIS MIGUEL BUGALLO SÁNCHEZ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hemisferio_Norte.png LUIS MIGUEL BUGALLO SÁNCHEZ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hemisferio_Oeste.png LUIS MIGUEL BUGALLO SÁNCHEZ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hemisferio_Leste.png HANNES GROBE. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Northpole_polarstern_hg.jpg

PRZEMYSLAW "BLUESHADE" IDZKIEWICZ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Earth-lighting-winter-solstice_CS.png ADAM SÁDOVSKÝ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Poledn%C3%ADky.png CHRISO. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prime_meridian.jpg DELIDUMRUL. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GPS_receiver_(mouse).jpg SOLITUDE AT THE ENGLISH LANGUAGE WIKIPEDIA. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Satellite-navigation.jpg