PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Pedosféra = půdní obal Země Půda nejsvrchnější vrstva zemské souše vzniká z mateční horniny zvětráváním a působení dalších půdotvorných činitelů obsahuje složku pevnou, kapalnou a plynnou žije v ní velké množství organismů Vznik půdy : Zvětrávání matečné horniny Vznik půdotvorného substrátu Vznik půdy jako výsledek činnosti všech půdotvorných činitelů ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Půdotvorní činitelé a jejich působení: Matečná hornina (určující je chemické složení nerostů - obsah chemických prvků) Podnebí (teplota - množství srážek - poměr srážek a výparů) Povaha terénu (nadmořská výška ovlivňuje teplotu a množství srážek – orientace svahů ke světovým stranám ovlivňuje teplotu půdy a výpar vody) Podzemní voda Čas (1 cm ornice se v našich zeměpisných šířkách vytvoří za 100-150 let) Organismy (rozklad organické hmoty na humus, který určuje půdní úrodnost) Člověk (zásahy do půdotvorných procesů – orba, hnojení, kácení stromů, osevní postupy, stavba komunikací aj.) ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

SLOŽENÍ A VLASTNOSTI PŮDY Vznik půdy : z povrchových zvětralin zemské kůry a ústrojných zbytků Složky půdy: Plynná - tvořena půdním vzduchem (dusík, kyslík, oxid uhličitý), vodní párou Kapalná – tvořena půdním roztokem, jehož pohyb ovlivňuje zemská tíha, kapilární vzlínavost a vypařování Pevná - podíl organických (humus, organismy) a anorganických látek (úlomky matečné horniny – zrnitost, ovlivňuje chemické, fyzikální i biologické vlastnosti půdy) Vlastnosti půdy : Fyzikální – struktura půdy (dána seskupením a spojováním půdních částic do shluků a hrudek, spojovány tmelícími látkami , např. humusem) Pórovitost půdy (póry v půdě jsou vyplněny vodou a vzduchem, mají různou velikost a průměr) c) Chemické – reakce půdního roztoku (kyselý, neutrální, zásaditý) ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

1. DRUHY PŮD a jejich vlastnosti TŘÍDĚNÍ PŮD 1. DRUHY PŮD a jejich vlastnosti - dělíme je podle zrnitosti půdních částic písčité půdy = lehké půdy obsahuje málo humusu, špatně zadržuje vodu hlinité půdy = střední půdy mají přiměřené množství humusu, stejný podíl písku a jílu, rozšířeny v nižších nadmořských výškách, zemědělsky výhodný druh půdy jílovité půdy = těžké půdy obsahují hodně jílovitých částic, málo provzdušněné, obtížně zpracovatelné, přemokřené Rozlišujeme však i přechodné druhy půd (písčito-hlinité, hlinito-písčité, hlinito-jílovité, jílovito-hlinité) ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Půdní profil – půdní horizont Svislý řez půdou = půdní profil, na němž lze pozorovat členění půdy na půdní horizonty Podle charakteristiky půdního horizontu rozeznáváme převažující půdní typy Rozhodující je : uspořádání půdních částic půdní reakce obsah živin v půdě ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

2. PŮDNÍ TYPY a jejich vlastnosti Černozemě na sprašových pokryvech (300-400 m.n.m.) půdní reakce neutrální, nebo slabě zásaditá bohaté humusem => velmi rodné půdy pěstování pšenice, zeleniny, cukrovky Hnědozemě podobné černozemím, ale obsahují méně humusu a živin Hnědé půdy v ČR nejrozšířenější typ půdy půdy mírného podnebného pásu v různých nadmořských výškách, kromě horských oblastí nižší úrodnost (menší množství humusu) je potřeba je přihnojovat, pokud z nich chceme získat dobrou úrodu (vápněním půdy) Podzolové půdy v nadmořské výšce 400-1500 m.n.m., na kyselých horninách, půdy nepříliš úrodné ve vyšších polohách zalesněny v nižších polohách – plodiny méně náročné na půdu (brambory) ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

2. PŮDNÍ TYPY a jejich vlastnosti Rendziny na vápenitých nebo dolomitových substrátech teplé i chladné oblasti často v krasových územích tenká vrstva humusu Nivní půdy vývojově mladé půdy naplavené řekami nepříliš zamokřené mohou být velmi úrodné => pěstování zeleniny VÝZNAM PŮDY zajišťuje výživu lidstva a ostatních organismů nejcennější přírodnina plocha půdy je omezená tvorba půdy je velmi pomalá činností člověka jí ubývá (stavby silnic, železničních tratí, výstavba nových budov atp.) ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

http://byty.rcreal.cz/fotografie/36489_1.jpg http://www.ochranapudy.cz/grafika/clanky/louka-baliky-slama.jpg http://mek.kosmo.cz/sondy/usa/mars/mer/imgsp/spi400s.jpg http://gnosis9.net/img2/puda2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Geran-01.jpg http://www.povodiohre.cz/VHD/images/srazky1a.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Edinburgh_Salisbury_Crags_2004-05-18.jpg http://www.priroda.cz/nahledy/r/rychnburk-skryvka2-foto-176x0.jpg http://geologie.vsb.cz/geomorfologie/Prednasky/8_obrazky/8_12_pudni_horizonty.jpg http://www.zsbites.cz/priroda/_img/prirodni-pomery/thumb-07.jpg http://www.celysvet.cz/images/druhy-pudy_1.jpg http://hobbyzahrada.cz/fotogalerie/articles_images/t_1830-dracaena_krisy_1.jpg ICT2-1-30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR