Grafické řešení soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Grafické řešení soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých Rovnice a nerovnice Grafické řešení soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých VY_32_INOVACE_M1r0115 Mgr. Jakub Němec

Grafické řešení soustavy rovnic Grafické řešení soustavy lineárních rovnic se opírá o fakt, že grafem každé lineární rovnice je přímka. V našem případě lze každou lineární rovnici upravit do tvaru 𝒚=𝒌𝒙+𝒒, který uvádí vztah mezi neznámou x a y. Základem je umět vytvořit graf lineární rovnice, což jsme se naučili ve třetí lekci (mimochodem tento postup znáte i z nižších ročníků, popř. ze základní školy). V našem případě zakreslíme oba grafy do jednoho obrázku. V případě že: a) získáme průsečík, soustava rovnic má jedno řešení (stačí zjistit x-ovou a y-ovou souřadnici průsečíku). b) získáme dvě rovnoběžky, soustava rovnic nemá řešení. c) získáme jednu přímku, která je totožná pro obě rovnice, má soustava rovnic nekonečně mnoho řešení.

−7𝑥+3𝑦−20=−8𝑥+2𝑦−16 −8𝑥−4𝑦+3=7𝑥+𝑦−7 𝑥+𝑦=4 −15𝑥−5𝑦=−10/:5 𝑥+𝑦=4 −1+𝑦=4 Nejdříve danou soustavu rovnic vypočteme algebraicky, abychom se ujistili ve výsledku, který budeme dále zjišťovat graficky. Upravíme obě rovnice do základního tvaru. Vyřešíme soustavu sčítací metodou (dosazovací metoda je také možná). Zjistili jsme hodnoty neznámých. −7𝑥+3𝑦−20=−8𝑥+2𝑦−16 −8𝑥−4𝑦+3=7𝑥+𝑦−7 𝑥+𝑦=4 −15𝑥−5𝑦=−10/:5 𝑥+𝑦=4 −1+𝑦=4 −3𝑥−𝑦=−2 𝑦=5 −2𝑥=2/: −2 𝑥=−1 𝒙;𝒚 = −𝟏;𝟓

𝑥+𝑦=4 𝑦=−𝑥+4 = −𝟏;𝟓 −3𝑥−𝑦=−2 𝑦=−3𝑥+2 Nyní vyřešíme příklad graficky. Z upravených rovnic si jednu vybereme, vyjádříme z ní hodnotu y, díky čemuž určíme její grafické znázornění. Do stejného obrázku určíme grafické znázornění druhé rovnice (stejným postupem). Místo, kde se obě přímky (tedy grafická znázornění daných rovnic) protínají, nazýváme průsečík. Jeho souřadnice, které hledáme kolmo k souřadným osám, jsou řešením naší soustavy rovnic. 𝑥+𝑦=4 𝑦=−𝑥+4 = −𝟏;𝟓 −3𝑥−𝑦=−2 𝑦=−3𝑥+2

4𝑥+4𝑦=𝑥+3𝑦−2 7𝑥−5𝑦+4=𝑥−7𝑦+10 3𝑥+𝑦=−2 6𝑥+2𝑦=6/: −2 3𝑥+𝑦=−2 −3𝑥−𝑦=−3 Nejdříve danou soustavu rovnic vypočteme algebraicky, abychom se ujistili ve výsledku, který budeme dále zjišťovat graficky. Upravíme obě rovnice do základního tvaru. Vyřešíme soustavu sčítací metodou (dosazovací metoda je také možná). Zjistili jsme, že rovnice nemá řešení. 4𝑥+4𝑦=𝑥+3𝑦−2 7𝑥−5𝑦+4=𝑥−7𝑦+10 3𝑥+𝑦=−2 6𝑥+2𝑦=6/: −2 3𝑥+𝑦=−2 −3𝑥−𝑦=−3 0=−5 𝑲= ∅

3𝑥+𝑦=−2 𝑦=−3𝑥−2 −3𝑥−𝑦=−3 𝑦=−3𝑥+3 Nyní vyřešíme příklad graficky. Z upravených rovnic si jednu vybereme, vyjádříme z ní hodnotu y, díky čemuž určíme její grafické znázornění. Do stejného obrázku určíme grafické znázornění druhé rovnice (stejným postupem). Přímky jsou evidentně rovnoběžné, nemají tedy žádný průsečík, tudíž nemají řešení. 3𝑥+𝑦=−2 𝑦=−3𝑥−2 −3𝑥−𝑦=−3 𝑦=−3𝑥+3

−6𝑥+2𝑦−7=−3𝑥−𝑦+2 −5𝑥+2𝑦+4=−4𝑥+𝑦+7 −3𝑥+3𝑦=9/: −3 −𝑥+𝑦=3 𝑥−𝑦=−3 −𝑥+𝑦=3 Řešte danou soustavu rovnic nejprve algebraicky, poté graficky. Rovnice nejdříve upravíme na co nejjednodušší tvar. Využijeme sčítací metody řešení soustavy rovnic. Rovnice má nekonečně mnoho řešení. −6𝑥+2𝑦−7=−3𝑥−𝑦+2 −5𝑥+2𝑦+4=−4𝑥+𝑦+7 −3𝑥+3𝑦=9/: −3 −𝑥+𝑦=3 𝑥−𝑦=−3 −𝑥+𝑦=3 0=0 𝑲= 𝒙;𝒚+𝟑 , 𝒙;𝒚 ∈ ℝ 𝟐

Při grafickém řešení této soustavy si opět vybereme jednu z rovnic a vyjádříme neznámou y. Druhá rovnice má stejné vyjádření, výsledná přímka bude tedy totožná. −𝑥+𝑦=3 𝑦=𝑥+3

Úkol závěrem 1) Řešte soustavu rovnic graficky: a) −7𝑥+8𝑦−15=−4𝑥+7𝑦−12 −4𝑥+5𝑦−7=2𝑥+3𝑦+1 b) 3𝑥+4𝑦+5=−𝑥+3𝑦−2 𝑥+5𝑦−3=4𝑥+4𝑦+4 c) 5𝑥+2𝑦−1=4𝑥−𝑦+4 7𝑥−4𝑦+2=5𝑥−10𝑦+12

Zdroje Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN 987-80-7196-362-2. Pro přípravu obrázků byly použity programy Malování (součást operačního systému Windows) a Funkce 2.01 (freeware licence).