MATEMATIKA Geometrická posloupnost Příklady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Geometrická posloupnost Příklady

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-09-20_Geometricka-posloupnost-Priklady Autor: Mgr. Stanislav Prucek Tematický okruh: Matematika Ročník: II. Datum tvorby: srpen 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek

GEOMETRICKÁ POSLOUPNOST Příklady ? Napište prvních pět členů geometrické posloupnosti, jestliže: 𝑎 1 =2;𝑞=2 ? 2; 4; 8; 16; 32; … 𝑎 1 =−25;𝑞=− 1 5 ? -25; 5; -1; 1 5 ; - 1 25 ; … 𝑎 1 =3936;𝑞=0,5 ? 3936; 1968; 984; 492; 246; …

? Napište prvních pět členů geometrické posloupnosti: 𝑎 1 =10; 𝑎 2 =15 𝑞= 𝑎 2 𝑎 1 = 15 10 =1,5 10; 15; 22,5; 33,75; 50,625; … 𝑎 6 =128; 𝑎 7 =256 𝑞=𝑎 7 / 𝑎 6 =256/128=2 𝑎 6 = 𝑎 1 ∙ 𝑞 6−1 128= 𝑎 1 ∙ 2 5 128=𝑎 1 ∙32 𝑎 1 =4 4; 8; 16; 32; 64; … zpět

? Určete první člen a kvocient geometrické posloupnosti, v níž platí: 𝑎 5 =100; 𝑎 2 =−12500 𝑎 5 = 𝑎 2 ∙ 𝑞 5−2 100=−12500∙ 𝑞 3 𝑞 3 = 100 −12500 𝑞 3 =− 1 125 𝑞 3 = − 1 5 3 𝒒=− 𝟏 𝟓 𝑎 1 = 𝑎 2 /𝑞 𝑎 1 =− 12500 − 1 5 =12500∙5 𝒂 𝟏 =𝟔𝟐𝟓𝟎𝟎 𝒂 𝟏 =𝟔𝟐𝟓𝟎𝟎, 𝒒=− 𝟏 𝟓 zpět

? Určete první člen a kvocient geometrické posloupnosti, v níž platí: 𝑎 3 =16; 𝑎 5 =1 𝑎 5 = 𝑎 3 ∙ 𝑞 5−3 1=16∙ 𝑞 2 𝑞 2 = 1 16 𝒒 𝟏,𝟐 =± 𝟏 𝟒 I. 𝑎 3 = 𝑎 1 ∙ 𝑞 3−1 16= 𝑎 1 ∙ 1 4 2 𝑎 1 = 16 1 16 𝒂 𝟏 =𝟐𝟓𝟔 II. 𝑎 3 = 𝑎 1 ∙ 𝑞 3−1 16= 𝑎 1 ∙ − 1 4 2 𝑎 1 = 16 1 16 𝒂 𝟏 =𝟐𝟓𝟔 𝒂 𝟏 =𝟔𝟐𝟓𝟎𝟎, 𝒒= 𝟏 𝟓 nebo 𝒂 𝟏 =𝟔𝟐𝟓𝟎𝟎, 𝒒=− 𝟏 𝟓 zpět

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu Geometrické posloupnosti. Žáci řeší příklady s geometrickými posloupnostmi. Použité zdroje: Doc. RNDr. Oldřich Odvárko, CSc. a kol.: Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 6. část, 2. vydání 1987, SPN Doc. RNDr. František Jirásek, DrSc. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 2. část, 3. vydání 2000, Prometheus, ISBN 80-7196-012-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek zpět