Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 09/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.01_opakovani_1 Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Opakování 1 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k opakování učiva šestého ročníku. Zaměření na fyzikální veličiny - délka, obsah, objem, hmotnost a hustota.
1. Vyjmenujte několik těles, která se podobají kouli, válci, krychli a kvádru: koule válec krychle kvádr
2. Rozdělte látky mezi látky pevné, kapalné a plynné: vzduch, železo, mléko, olej, oxid uhličitý, křemen, papír, propan-butan, líh, dřevo, zemní plyn, med, nafta, beton, Kyslík. Látka pevná Látka kapalná Látka plynná železo mléko vzduch křemen olej oxid uhličitý papír líh propan-butan dřevo med zemní plyn beton nafta kyslík
3. Rozhodněte, které z následujících pojmů jsou fyzikální veličiny a které nejsou: rychlost letadla chuť polévky objem kanystru hrubost koberce výška skoku hmotnost činky vůně parfému
4. Pojmenujte tato délková měřidla:
5. Při měření délky plotu naměřili žáci následující hodnoty: 125 m, 127 m, 124 m, 122 m, 125 m a 126 m. Určete průměrnou délku plotu (aritmetický průměr naměřených hodnot). 124,8 m
6. Kolik kroků uděláte na délce 50 metrů 6. Kolik kroků uděláte na délce 50 metrů? Jaká je průměrná délka vašeho kroku? Vyber správnou odpověď: 50 kroků 1 krok-1 m 100 kroků 1 krok-0,5 m 200 kroků 1 krok-0,25 m
7. Určete obsah florbalového hřiště s rozměry 40 m a 20 m 7. Určete obsah florbalového hřiště s rozměry 40 m a 20 m. Kolikrát větší obsah má hřiště fotbalové? ŘEŠENÍ: Fotbalové hřiště: a = 110 m b = 75 m S = 8 250 m2 Florbalové hřiště: a= 40 m b= 20 m S= ? S= a∙b S= 40 ∙20 S= 800 m2 Fotbalové hřiště má přibližně 10krát větší obsah.
8. Na obrázku je obdélník. Jaký je jeho obsah 8. Na obrázku je obdélník. Jaký je jeho obsah? (čtvercová síť) Vyber správnou odpověď: 6 cm2 3 cm2 18 cm2
9. Převeďte jednotky objemu na jednotky uvedené v závorkách: 10 mm3 = ? (cm3) 5 dl = ? (l) 0,65 hl = ? (l) 200 cl = ? (l) 0,008 m3 = ? (cm3) 2 l = ? (ml) 1,25 l = ? (ml) 250 ml = ? (l) 1 200 ml = ? (l) 2 m3 = ? (dm3 )
10. Na obdélníkovou zahradu s rozměry 15 m a 25 m celý den pršelo 10. Na obdélníkovou zahradu s rozměry 15 m a 25 m celý den pršelo. Mirek si povšiml, že v původně prázdné plechovce dosahuje voda po dešti do výše 20 mm. Kolik litrů vody napršelo na celou zahradu? Úlohu vypočítej a vyber správnou odpověď: Pro výpočet použij vztah: V=a∙b∙c 7 500 l 3 500 l 5 500 l
11. Vyberte pojmy, které patří fyzikální veličině HMOTNOST a zvolený pojem vysvětlete: kilogram odměrný válec m=ρ∙V tuna osobní váha V=a∙a∙a
12. Převeďte jednotky hmotnosti na jednotky uvedené v závorkách: 3 kg = ? (g) 6,5 kg = ? (g) 2 000 g = ? (kg) 3 000 g = ? (kg) 120 g = ? (kg) 8 t = ? (kg) 0,78 t = ? (kg) 580 mg = ? (g) 9 g = ? (mg)
13. Vyberte charakteristiky, které patří fyzikální veličině HUSTOTA: pipeta kg/ m3 ρ=m/V ρ [ró] hustoměr cm3
14. Máte tři krychle stejného objemu, jejichž povrch je natřen tak abyste nepoznali, z jaké jsou látky. Víte jen, že jedna je ze dřeva, druhá z oceli, třetí z olova. Jak poznáte, z jakého materiálu která krychle je?
V nádrži je benzin o hmotnosti 31,5 kg. 15. Vypočítejte hmotnost benzinu v plné automobilové nádrži o objemu 45 litrů. Řešení: Nejprve vyhledáme hustotu benzinu ρ= 700 kg/m3 . Z toho usoudíme, že 1 m3 benzinu má hmotnost 700 kg. 0,045 m3 má hmotnost 0,045 ∙ 700 = 31,5 kg V nádrži je benzin o hmotnosti 31,5 kg.
16. Doplňte: t Základní jednotka délky ž Způsob zjišťování hmotnosti r Jednotka odpovídající dm3 r V je symbol fyzikální veličiny b Plynná látka obsažená ve vzduchu k
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 www.office.microsoft.com http://www.brufus.cz/pic_zbozi/04835.jpg [cit:2012-09-07] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Measuring_cylinder_hg .jpg [cit:2012-09-07] http://maths.cz/obrazky/17.png [cit:2012-09-07]
Metodika prezentace: Prezentace slouží k zopakování učiva šestého ročníku. Žák charakterizuje pojem těleso a látka. Žák vysvětlí pojem fyzikální veličina. Žák zná fyzikální veličiny délka, obsah, objem, hmotnost, hustota. Žák vyjmenuje symboly (značky) a základní jednotky výše vypsaných fyzikálních veličin. Žák umí měřit délku a zná délková měřidla, umí převádět jednotky délky. Žák umí určovat obsah výpočtem i pomocí čtvercové sítě. Žák měří objem odměrným válcem, převádí jednotky objemu, určuje objem různých těles. Žák váží různá tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet hustoty, dokáže vypočítat hmotnost a objem ze vzorce pro výpočet hustoty. Žák řeší úlohy na vypsané fyzikální veličiny formou výběru nebo výpočtu. Žák doplňuje slova.