Jak lze změnit odpor polovodičů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení elektrického proudu v polovodičích
Advertisements

Vedení elektrického proudu v polovodičích
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZÁVISLOST ODPORU NA TEPLOTĚ
Vedení elektrického proudu v polovodičích
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
ZÁVISLOST ODPORU NA TEPLOTĚ
Teplotní roztažnost pevných látek
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis elektromagnetu, využití elektromagnetu v praxi. Elektromagnet a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_08_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Vedení elektrického proudu v plynech
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Elektromagnet a jeho využití
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vedení elektrického proudu v polovodičích
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Jak lze změnit odpor polovodičů Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.10_Fyzika pro 9. ročník Název: Jak lze změnit odpor polovodičů? Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Jak lze změnit odpor polovodičů Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Pokus zahřívání dvou součástek (ocelového drátu a termistoru). Určení závislosti odporu na zvyšování teploty, zaznamenání hodnot do tabulky a vytvoření grafu závislosti odporu na teplotě. Popis polovodičové součástky termistor (složení, použití v praxi). Ke zjištění závislosti odporu látky na osvětlení použijeme součástku fotorezistor. Popis polovodičové součástky fotorezistoru.

Sledování změny odporu vodičů při zahřívání: Pokusem budeme zjišťovat, zda různé pevné látky, které vedou elektrický proud, se chovají při zahřívání stejně. Zahříváme ocelový drát stočený do pružinky a druhá součástka je s názvem termistor. O ocelovém drátu již víme, že se jeho odpor při zahřívání zvětšuje. Z naměřených hodnot proudu a napětí vypočítáme odpor při zahřívání termistoru. schéma termistoru:

Naměřené hodnoty jsou zaznamenány v tabulce: Pokračování pokusu: Z měření vyplývá, že ocelový drát (kov) při zahřívání svůj odpor zvětšuje, naopak termistor při zahřívání svůj odpor zmenšuje. Naměřené hodnoty jsou zaznamenány v tabulce: t [ °C] I [mA] R [ Ω] Ocelový 25 555 2,7 drát 85 500 3 Termistor 14 210 30 100

Graf závislosti odporu termistoru na teplotě:

Graf závislosti odporu ocelového drátu na teplotě:

Závěr pokusu: změna odporu u termistoru je výrazně větší než u ocelového drátu vodiče, které se chovají podobně jako ocelový drát, jsou KOVY látky, u kterých se se zvyšováním teploty odpor výrazně zmenšuje, patří mezi POLOVODIČE

TERMISTOR na změně odporu termistoru se změnou teploty je např. založeno měření teploty vyrábí se z oxidů různých prvků, např. oxidu hořečnatého MgO, oxidu kobaltnatého CoO, oxidu titaničitého TiO2, oxidu železitého Fe2O3

FOTOREZISTOR další polovodičová součástka použijeme ji ke zjištění závislosti odporu látky na OSVĚTLENÍ při osvětlení fotorezistoru proud obvodem s fotorezistorem vzroste, tj. jeho ODPOR se ZMENŠÍ

Použití fotorezistoru: k měření osvětlení, např. ve fotoaparátech při automatickém počítání předmětů (pečiva, láhví atd.) při automatickém otevírání a zavírání dveří atd. fotorezistory se vyrábějí z polovodičových materiálů, které jsou citlivé na světlo, např. ze sirníku kademnatého CdS, selenidu kademnatého CdSe fotorezistory

Vyber správnou odpověď: Jak se mění odpor kovu při jeho zahřívání? Odpor kovů se s rostoucí teplotou zmenšuje. Odpor kovů se s rostoucí teplotou zvětšuje. Odpor kovů se s rostoucí teplotou nemění.

Vyber správnou odpověď: Jak se mění odpor polovodiče při jeho zahřívání? Odpor polovodičů se s rostoucí teplotou zmenšuje. Odpor polovodičů se s rostoucí teplotou zvětšuje. Odpor polovodičů se s rostoucí teplotou nemění.

Při osvětlení polovodičů (fotorezistoru) se odpor zvětší. Vyber správnou odpověď: Při osvětlení polovodičů se jejich odpor zvětší nebo zmenší? Při osvětlení polovodičů (fotorezistoru) se odpor zvětší. Při osvětlení polovodičů (fotorezistoru) se odpor zmenší.

Použité zdroje: http://www.zsharcov.cz/Predmety/Fyzika/ucivo/9/civka_1.png [cit. 2011-11- 18 ] http://elektross.gjn.cz/obrazky/termistor3.gif [cit. 2011-11-18 ] http://fyzikalniulohy.cz/_upload/00092/graf_velky.gif [cit. 2011-11-18 ] http://fjv.sweb.cz/prikl/Fprikl5x2_soubory/image028.gif [cit. 2011-11-18 ] http://www.elektronikacz.borec.cz/Data/Regulator%20ventilatoru%20CPU_soub ory/image009.jpg [cit. 2011-11-18 ] http://www.zesilovace.cz/sedlak/zakladni/photor.gif [cit. 2011-11-18 ] http://elektronika.host22.com/test/images/articles/fotoodpor.jpg [cit. 2011- 11-18 ] http://www.tme.eu/html/gfx/ramka_4030.jpg [cit. 2011-11-18 ] doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office