DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
6. Nukleové kyseliny Nukleové kyseliny jsou spolu s proteiny základní a nezbytnou složkou živé hmoty. Hlavní jejich funkce je uchování genetické informace.
Advertisements

Digitální učební materiál
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
NUKLEOVÉ KYSELINY Základ života.
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
NUKLEOVÉ KYSELINY BIOCHEMIE.
VY_32_INOVACE_05_PVP_257_Hol
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Chemická stavba buněk Září 2009.
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Zpracoval Martin Zeman 5.C
Základy přírodních věd
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Nukleové kyseliny Struktura DNA a RNA Milada Roštejnská Helena Klímová
Sloučeniny v organismech
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Molekulární genetika DNA a RNA.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
METABOLISMUS BÍLKOVIN II Anabolismus
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nukleové kyseliny Nukleové kyseliny (NA) jsou makromolekulární látky a spolu s bílkovinami tvoří nejdůležitější látky v živé hmotě. Funkce: V molekulách.
Genetika.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_11 Tematická.
Molekulární základy dědičnosti
Pro charakteristiku plazmidu platí: je kruhová DNA
Molekulární genetika.
Nukleové kyseliny RNDr. Naďa Kosová.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
EXPRESE GENETICKÉ INFORMACE Transkripce
Nukleové kyseliny Přírodní látky
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NUKLEOVÉ KYSELINY (NK)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
GENETIKA. CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI ŽIVÝCH ORGANISMŮ.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Chemické složení buňky a organismů.
1. 1.Molekulární podstata dědičnosti. Čtyři hlavní skupiny organických molekul v buňkách.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
GENETIKA dědičnost x proměnlivost.
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Nukleové kyseliny Charakteristika: biopolymery
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NUKLEOVÉ KYSELINY [6], [7]
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Od DNA k proteinu - v DNA informace – geny – zápis ve formě 4 písmen = nukleotidů = deoxyribóza, fosfátový zbytek, báze (A, T, C, G) - DNA = dvoušroubovice,
Molekulární základ dědičnosti
Molekulární základy genetiky
Co to je DNA? Advanced Genetics, s.r.o..
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Genetika.
Prokaryotická buňka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_CH19 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor RNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Základy přírodních věd - chemie Tématický okruh Chemické složení živých organismů Téma Nukleové kyseliny Ročník 2. M Datum tvorby 11.3. 2014 Anotace Prezentace se týká nukleových kyselin, jejich funkce a stavby jejich molekul. Zahrnuje genetický kód, jeho realizaci v organismu, mutace a GMO. Motivuje žáky k zájmu o tuto problematiku. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, lze ji rovněž využít k zopakování a procvičení učiva. Navazuje na ni pracovní list. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Nukleové kyseliny DNA deoxyribonukleová kyselina RNA

Funkce nukleových kyselin Nukleové kyseliny jsou spolu s bílkovinami nejvýznamnějšími složkami živých organismů. Jsou to makromolekuly, uchovávají a přenášejí genetickou informaci (informace o průběhu všech životních dějů). DNA je pro život nezbytnou látkou, ve své struktuře kóduje a buňkám zadává jejich program a tím předurčuje vývoj a vlastnosti celého organismu. RNA – odpovídá za přenos genetické informace z DNA do pořadí aminokyselin v bílkovinách, který probíhá v ribozomech.

Objev struktury DNA V r. 1953 James D. Watson a Francis Crick V r. 1962 za tento objev obdrželi Nobelovu cenu

Typy DNA 1. Jaderná DNA 2. Mitochondriální DNA -->> - v chromozomech jádra eukaryotických buněk, obsahuje genetickou informaci daného organismu. 2. Mitochondriální DNA -->> - kruhový tvar, dědí se v mateřské linii. 3.Plastidová DNA - obsažena v plastidech.

Stavba DNA Nukleotidy = základní stavební jednotka NK Nukleotid = dusíkatá baze + cukr + kyselina fosforečná Dusíkaté baze : adenin (A) thymin (T) guanin (G) cytosin (C) v RNA - uracil (U - místo T) Cukr : ribóza (v RNA) nebo deoxyribóza (v DNA). Pořadí nukleotidů v NK = sekvence, ke čtení kódu – sekvenátor.

Genetický kód - je dán pořadím nukleotidů (bazí) v NK. Realizace genetické informace : Buněčné jádro -----> DNA ----> chromozomy ----> geny-->> ---> určitá vlastnost (vnější projev genetické informace) Mutace = změna v pořadí bazí v NK, vede ke změně genetické informace, z toho vyplývá např. vznik nefunkčního enzymu, hormonu apod., vznikají poruchy v metabolismu, což může mít za následek různá onemocnění, postižení až smrt jedince. Mutageny – způsobují mutace (radioaktivní záření, UV záření, insekticidy, aflatoxiny – produkují plísně, kyselina dusitá, dehet, těžké kovy, onkogenní viry).

Ústřední dogma molekulární biologie : DNA slouží jako vzor (matrice) k transkripci = přepisu do RNA, ta slouží pak v ribozomech jako předloha k translaci = překladu do pořadí aminokyselin v bílkovinách, ty se pak účastní metabolických dějů. Transkripce se uskutečňuje díky schopnosti bazí tvořit páry : G – C A - T Při dělení buněk probíhá nejprve dělení jádra, kdy se mateřská DNA replikuje (kopíruje) do dceřinné DNA.

Genetická manipulace, genetické inženýrství   V současnosti je lidstvo schopné provádět cílené změny v genetické informaci (v pořadí nukleotidů v DNA) a ovlivňovat tím některé vlastnosti organismů ( GMO = geneticky modifikované organismy). Genetické manipulace způsobily revoluci v celé řadě biotechnologických odvětví , umožňují např. průmyslovou produkci hormonů, srážecích faktorů pro hemofiliky, enzymů užívaných v potravinářství a některých vakcín. Výsledkem genetického inženýrství jsou i různé transgenní plodiny (vznikají vložením určitých genů do stávajícího organismu, který je pak např. odolný vůči herbicidům). V Evropské unii je z geneticky modifikovaných plodin povolena pouze kukuřice, která nese gen z půdní bakterie. Tento gen způsobuje, že je rostlina jedovatá pro hmyzí škůdce.

Transgenní organismy „Zlatá“ rýže - tato transgenní rýže obsahuje beta-karoten, který je zdrojem vitamínu A. Tato rýže pomáhá odstranit nedostatek vitamínu A u poloviny světové populace, která je závislá na rýži jako hlavní potravině. V současnosti trpí 70% dětí stáří do pěti let v jihovýchodní Asii nedostatkem vitamínu A a následně pak onemocněním zraku.

GMO = Geneticky modifikované organismy Akvarijní rybka dánia pruhovaná - mají ve své DNA vloženy geny pro fluorescenci v USA jsou komerčně dostupné v ČR zákaz jejich chovu byly vyšlechtěny za účelem monitorování znečištění mořské vody, na které jsou velmi citlivé.

Případná nebezpečí Transgenní rostliny by mohly cizí geny (např. odolnosti proti pesticidům) nějak předat divokým plevelům. Hrozí nebezpečí vzniku „superplevele“. Vzniká technologie pro vytvoření „geneticky modifikovaného člověka“. S tím souvisejí etické problémy – mohlo by dojít k nekontrolovanému zneužití výsledků vědeckého výzkumu, které si v současné době těžko dokážeme představit.

ZDROJE: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ADN_animation.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mitochondrial_DNA_cs.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DNA_orbit_animated_static_thumb.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dna_strand3_cs.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diagram_human_cell_nucleus_cs.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GloFish.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maclyn_McCarty_with_Francis_Crick_and_James_D_Watson_-_10.1371_journal.pbio.0030341.g001-O.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Geneticky_modifikovan%C3%BD_organismus http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3930010,00.html http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Base_pair_AT.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Base_pair_GC.svg BANÝR, Jiří a kolektiv: Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 1995.