Rozšiřování lomených výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Rozšiřování lomených výrazů Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření 28. 12. 2012 Ročník 3. ročník osmiletého G Stručný obsah Procvičení rozšiřování lomených výrazů. Způsob využití První snímek prezentace obsahuje vysvětlení pojmu rozšiřování lomeného výrazu. Na dalších snímcích je vzorový příklad a příklady na procvičení včetně řešení a podmínek řešitelnosti. Autor Mgr. Sylva Potůčková Kód VY_32_INOVACE_21_MPOT13 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Postup při rozšiřování lomeného výrazu Jak rozšiřujeme lomený výraz? Odpověď: Lomený výraz rozšiřujeme tak, že čitatele i jmenovatele vynásobíme stejným číslem nebo výrazem různým od nuly.

Vzorový příklad Rozšiřte lomený výraz jednočlenem z 4 𝑥 2 − 𝑦 2 4𝑥−2𝑦 (4 𝑥 2 − 𝑦 2 )∙𝑧 (4𝑥−2𝑦)∙𝑧 = = 4 𝑥 2 𝑧− 𝑦 2 𝑧 4𝑥𝑧−2𝑦𝑧 Čitatele i jmenovatele vynásobíme jednočlenem z Nutno přidat podmínku 𝑦≠2𝑥;z≠0

Příklady na procvičení Rozšiřte dané výrazy na uvedeného jmenovatele, určete podmínky 5 𝑎 2 2𝑎− 𝑎 2 = 5 𝑎 3 −10 𝑎 2 = 5 𝑎 2 ∙ −5𝑎 −5𝑎∙ 2𝑎− 𝑎 2 = −25 𝑎 3 −10 𝑎 2 +5 𝑎 3 = −25 𝑎 3 5 𝑎 3 −10 𝑎 2 𝑎≠0;𝑎≠2 2𝑥−10 𝑥−5 = 𝑥 2 −10𝑥+25 = (2𝑥−10)∙ 𝑥−5 𝑥−5 ∙ 𝑥−5 = 2 𝑥 2 −20𝑥+50 𝑥 2 −10𝑥+25 𝑥≠5

Příklady na procvičení Rozšiřte dané lomené výrazy na zlomek se jmenovatelem uvedeným v závorce, určete podmínky 𝑣∙ 𝑢+2 𝑢−3 ; 𝑢 2 −6𝑢+9 4 𝑝 2 −4𝑝𝑞 2𝑝−𝑞 ; 2𝑝𝑟−𝑞𝑟 3𝑥+6𝑦 𝑥−𝑦 ; 𝑥 2 − 𝑦 2 𝑎 2 − 𝑏 2 𝑎+𝑏 2 ; 𝑎+𝑏 3

Řešení 𝑣∙ 𝑢+2 𝑢−3 = 𝑣∙ 𝑢+2 ∙ 𝑢−3 𝑢−3 2 = 𝑢 2 𝑣−𝑢𝑣−6𝑣 𝑢 2 −6𝑢+9 𝑢≠3 𝑣∙ 𝑢+2 𝑢−3 = 𝑣∙ 𝑢+2 ∙ 𝑢−3 𝑢−3 2 = 𝑢 2 𝑣−𝑢𝑣−6𝑣 𝑢 2 −6𝑢+9 𝑢≠3 4 𝑝 2 −4𝑝𝑞 2𝑝−𝑞 = 𝑟∙ 4 𝑝 2 −4𝑝𝑞 𝑟∙ 2𝑝−𝑞 = 4 𝑝 2 𝑟−4𝑝𝑞𝑟 2𝑝𝑟−𝑞𝑟 𝑞≠2𝑝;𝑟≠0 3𝑥+6𝑦 𝑥−𝑦 = 3𝑥+6𝑦 ∙ 𝑥+𝑦 𝑥−𝑦 ∙ 𝑥+𝑦 = 3 𝑥 2 +9𝑥𝑦+6 𝑦 2 𝑥 2 − 𝑦 2 𝑥≠±𝑦 𝑎 2 − 𝑏 2 𝑎+𝑏 2 = 𝑎 2 − 𝑏 2 ∙ 𝑎+𝑏 𝑎+𝑏 2 ∙ 𝑎+𝑏 = 𝑎 2 − 𝑏 2 ∙ 𝑎+𝑏 𝑎+𝑏 3 𝑎≠−𝑏