Poměr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Trojúhelník – výpočty Téma: Geometrie.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_315_VELIKOST ÚHLU
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Grafické znázornění síly
Užití goniometrických funkcí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
Krácení a rozšiřování poměru
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Poměr v základním tvaru.
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
Stavební fakulta ČVUT, B407
Posuň čárku 2.
Zlomky a desetinná čísla
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
POMĚR.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Zlomky Sčítání zlomků..
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Procenta Jitka Mudruňková 2014.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Podobnost trojúhelníků
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Poměr v základním tvaru.
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Poměr a trojčlenka - opakování
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Dělitelnost přirozených čísel
Rovnice.
PODOBNOST.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Dělitelnost přirozených čísel
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Podobnost trojúhelníků
Dělení racionálních čísel
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Poměr

Poměr je vyjádřením vztahu mezi množstvími veličin ve stejných jednotkách zapisujeme a:b čteme a ku b u poměru závisí na pořadí: Ve třídě je 6 chlapců a 14 dívek. Počet chlapců ku počtu dívek je 6:14=3:7 počet dívek ku počtu chlapců je 14:6=7:3

Příklady: čisticí prostředek řeďte v poměru 1:4 znamená smíchat jeden díl prostředku se čtyřmi díly vody měřítko mapy 1:10 000 znamená, že 1cm na mapě odpovídá 10 000cm ve skutečnosti

Krácení poměru znamená první i druhý člen poměru dělit stejným číslem různým od nuly: 12:18= čísla 12 a 18 mají největšího společného dělitele 6 12:6=2 18:6=3 12:18=2:3

Poměr je v základním tvaru, když jeho členy jsou celá čísla a nelze je krátit např.: 1:5, 4:5, 5:7:8, 2:15, 3:10, 4:15 Převést poměr do základního tvaru znamená krátit poměr největším společným dělitelem

Převeď na základní tvar poměry: 2:18= 3:21= 45:54= 22:55= 12:15= 18:42= 35:63= 42:72= 18:26= 56:21=

Převedení na základní tvar: 2:18=1:9 3:21=1:7 45:54=5:6 22:55=2:5 12:15=4:5 18:42=3:7 35:63=5:9 42:72=7:12 18:26=9:13 56:21=8:3

Rozšiřování poměru znamená první i druhý člen poměru násobit stejným číslem různým od nuly rozšíření 4: 2:5= 2.4=8 5.4=20 2:5= 8:20

Převrácený poměr k poměru a:b je poměr b:a např Převrácený poměr k poměru a:b je poměr b:a např. k 4:7 je převrácený 7:4 k 5:3 je převrácený 3:5

Rozdělení celku v poměru a:b znamená dělit celek na (a+b) částí celku Rozdělení celku v poměru a:b znamená dělit celek na (a+b) částí celku. První část celku je tvořena a díly, druhá část celku b díly. Např.: rozděl 15 v poměru 2:3 15:(2+3)=3…..1 díl 2 díly….2.3=6 3 díly….3.3=9

Zvětšení čísla 15 v poměru 3:7 znamená násobit číslo 15 zlomkem (>1) číslo 15 odpovídá číslu 3 v poměru 3:7, jeden díl je 15:3=5 7 dílů je 7.5=35 15 zvětšené v poměru 3:7 je 35

Zmenšení čísla 15 v poměru 3:2 znamená násobit číslo 15 zlomkem (<1) číslo 15 odpovídá číslu 3 v poměru 3:2, jeden díl je … 15:3=5 2 díly jsou … 2.5=10 15 zmenšené v poměru 3:2 je 10

Postupný poměr je poměr tří a více hodnot Příklad: Do těsta se dávají čtyři díly mouky,dva díly cukru a jeden díl mléka. Mouka, cukr a mléko jsou v poměru 4:2:1 Krácení, rozšiřování a rodělování v poměru je stejné.

Příklad, jak sestavit postupný poměr: V trojúhelníku je poměr velikosti úhlu β ku úhlu α 3:2 a velikost úhlu γ ku úhlu β je v poměru 4:1. Sestav postupný poměr velikostí vnitřních úhlů a vypočítej velikosti.

Řešení:Poměry zapíšeme v pořadí α : β = 2:3 β : γ = 1:5 rozšíříme tak, aby stejný člen měl v obou poměrech stejnou hodnotu β : γ = 3:15 . Pak lze napsat do jednoho poměru: α : β = 2:3 β : γ = 3:15 α : β : γ = 2:3:15 Poměr vnitřních úhlů je 2:3:15 Rozdělení 180° v poměru 2:3:15 α=(180°:20).2=18° α=(180°:20).3=27° α=(180°:20).15=135° Velikosti vnitřních úhlů jsou 18°,27° a 135°.