Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Filosofie a kultura Aristoteles.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_312 Název školyGymnázium,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_235 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
Psychologie osobnosti
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_232 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_130 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_149 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětBiologie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_130 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_27_ Vlastnosti živočichů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-10
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_202 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Jaroslava Klinderová Předmět Základy společenských věd Ročník 3. Datum vytvoření 15.10.2012 Anotace Výklad nové látky - Předvědecká historie psychologie - s otázkami pro zopakování - Prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Předvědecká minulost psychologie Psychologie má minulost velice dlouhou, ale jako věda ( samostatná ) je mladá, byla součástí filosofického myšlení

1. etapa TÉMA DUŠE

Antické období a středověk V Antickém Řecku byla duše chápána ve dvojím smyslu jako síla oživující tělo, odloučení duše od těla znamená jeho smrt jako jádro nebo podstata lidské bytosti dávající jejímu životu smysl, bytostné určení ( Aristoteles )

Aristoteles je nutné o duši pečovat ( o čistotu duše ) žít v dobru a pravdě oddáli se člověk zlu a lži, svou duši zatemňuje, život jeho pozbývá smyslu

idealismus Aristoteles, Platon – idealisté duše je nehmotná, nesmrtelná

materialismus Člověk vznikl vývojem , od zvířete se liší myšlením a schopností si uvědomit si sebe sama, duše je hmotná a končí fyzickou smrtí, činnost smyslů, paměť, představy jsou závislé na nervovém systému, např. vlastnosti temperamentu jsou dány převahou jedné ze čtyř tekutin, o nichž se domnívali, že proudí v lidském organismu / H . . . . . . . . . . /

DUŠE - SUBSTANCE ZÁKLAD DŮLEŽITOSTI

Filosofové a jejich myšlenky: Platon ( 427 – 347 ) duše je uvězněna v těle, její pravý život nastává až mimo ně Aristoteles ( 384 – 322 ) výzva „staň se čím jsi“! Augustin ( 354 – 430 ) osobnost raného křesťanství, „ Stal jsem se sám sobě otázkou“- z díla Vyznání Tomáš Akvinský ( 1225 – 1274 ) hlásil se k Aristotelovi, zdůrazňuje spojitost čl. se světem přírody

2. etapa TÉMA VĚDOMÍ

DESCARTES - fr. filosof( 1596 – 1650) Zkoumá vědomé myšlenkové pochody Vědomí je centrem zájmu

J.Locke ( 1632 – 1704 ) anglický myslitel Navazuje na Descarta Jako první navrhuje metodu „ zkoumání toho, co probíhá v mysli“ ( tedy ve vědomí ). Introspekce Nic není v mysli ( intelektu ), co nebylo dříve ve smyslech.

OTÁZKY PRO ZOPAKOVÁNÍ: Jaké jsou dvě etapy předvědecké psychologie? Jak byla chápána duše v antickém Řecku? Aristoteles, co říkal o duši? Jaký je rozdíl mezi idealismem a materialismem? Duše jinak ……… Jaké jsou myšlenky o duši jiných filosofů? Vědomí , 2. etapa předvěd. psychologie, kteří filosofové patří do této etapy a jaké měli myšlenky?

Literatura: HELUS, Zdeněk a kol. Psychologie pro střední školy [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Zdeněk Helus