Urgence Autor: Libuše Bendová
Komunikace v obchodním styku Anotace Tematický okruh Komunikace v obchodním styku Anotace Žáci 3. ročníku, obor Obchodní akademie, předmět Písemná a elektronická komunikace Urgence Metodický pokyn Žáci se naučí stylizovat dopis, kterým odběratel pobízí k dodání zboží, služby, dodavatel na dopis reaguje. Druh materiálu Prezentace Datum tvorby 24. března 2013 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Be1_15 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Urgence (pobídka) Prodávající je povinen dodržet termín dodání, který je uveden v kupní smlouvě nebo objednávce. Nedodrží-li tento termín, kupující dodávku urguje (pobízí k dodání zboží, služeb). EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Co je nutno uvést v urgenci Kupující ve své urgenci uvádí: - číslo a datum kupní smlouvy či potvrzené objednávky, - problémy, které mu nedodáním zboží či služeb vznikly, - stanoví nový termín dodání, - upozorní na sankce, které může použít. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Stylizace dopisu Pokud jde o první urgenci, píše kupující dopis taktně, může sdělit, že v minulosti byl vždy spokojený. Pro případ, že by se doklady ztratily, přiloží kopii kupní smlouvy či objednávky. Kupující stanoví náhradní dodací lhůtu. V případě, že se nedostatky opakují, má kupující právo požadovat penále, může odstoupit od smlouvy. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Osnova dopisu Upozornění, že prošla dodací lhůta. Číslo a datum kupní smlouvy či objednávky, druh zboží. Vysvětlení těžkostí, které kupujícímu vznikají. Požadavek na rychlé jednání nebo stanovení náhradního termínu. Upozornění, že bude požadováno penále, případně, že bude kupní smlouva či objednávka zrušena. Urgence se zasílají doporučeně. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Odpověď na urgenci Prodávající na urgenci obratem odpovídá, pokud chce udržet dobré obchodní vztahy. Stylizuje dopis, ve kterém vysvětlí, proč došlo ke zdržení, omluví se, že zboží nedodal včas, sdělí, jakým způsobem a kdy zboží dodá. Dopis zasílá doporučeně. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Osnova dopisu Omluva zákazníkovi Vysvětlení příčiny nedostatků Způsob nápravy Vyslovení důvěry v další spolupráci EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154
Použité zdroje KULDOVÁ, Olga; FLEISCHMANNOVÁ, Emílie Použité zdroje KULDOVÁ, Olga; FLEISCHMANNOVÁ, Emílie. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. Praha: Fortuna, 1995, ISBN 80-7168-192-X. FLEISCHMANNOVÁ, Emílie; JONÁŠ, Ivan; KULDOVÁ, Olga. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-924-6. ŠTIKOVÁ, Stanislava. Obchodní korespondence I. Plzeň: Ing. Stanislava Štiková – Korespondent, 2001 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154