Současné aspekty daňového práva procesního Vedoucí práce: Ing. Břetislav Andrlík, Ph.D. Vypracovala: Alena Němcová
CÍL PRÁCE Zhodnocení, zda zavedením nové procesněprávní normy dojde k zefektivnění daňového procesu.
ZÁKON O SPRÁVĚ DANÍ A POPLATKŮ 1993 – 2010 8 částí – průběh daň. procesu Nevýhody: - nesystematičnost normy = nepřehlednost - množství pokynů a judikátů = obtížná orientace
DAŇOVÝ ŘÁD Od roku 2011 Očekávané přínosy: - omezení soudních sporů - posílení právní jistoty Možné nevýhody: - náročná orientace v nové legislativě - vysoké náklady na proškolení zaměstnanců a úpravu softwaru
NOVINKY Terminologie Fáze daňového řízení Zásady správy daní Instituty daňového řízení Priority doručování Daňová kontrola
ODLIŠNOSTI SPRÁVNÍHO A DAŇOVÉHO ŘÍZENÍ Správní řízení = zákon 500/2004 Sb., správní řád - univerzální norma - subsidiární norma Daňové řízení = zákon 280/2009 Sb., daňový řád - speciální norma - daňové řízení nelze vést v rozporu s jeho dikcí
NOVÁ KONCEPCE DAŇOVÉ SPRÁVY Vysoké administrativní náklady Pilíře reformy Výhody projektu JIM Realizační fáze projektu JIM
SYSTÉM VÝBĚRU DANÍ - ÚVAHA Systém – jednoduchý, srozumitelný, čitelný, předvídatelný Erudice - erudované subjekty (správce daně, policie, státní zástupci, soudci) Rychlost – podmínka efektivity Důslednost – při dodržování zákonů Mravnost – identifikace jedince se systémem, rovnoměrně rozdělená daňová zátěž
ZÁVĚR Daňový proces: Funkční – kvalitní právní normy Levný – nízké administrativní náklady Efektivní naplnění státního rozpočtu