Asfaltové hydroizolační pásy BJ13
Asfaltové hydroizolační pásy Funkce: ochrana stavby proti vlhkosti a kapalné vodě Výhody: poměrně nízká hmotnost, dlouholetá životnost, jednoduchá montáž a údržba, cenová přijatelnost, možnost více variant řešení při aplikaci.
Použití asfaltových pásů v praxi Izolace základů a podzemních staveb (zemní vlhkost), Izolace mokrých provozů (volně stékající voda), Izolace střech, balkonů, zahrad, parkovišť, provozních střech a střech s opačným pořadím jednotlivých vrstev, Izolace bazénů, nádrží apod., Izolace mostů, tunelů, lávek a dalších jiných inženýrských staveb.
Druhy asfaltových pásů Základní Typy: - A – pouze impregnovaná vložka, bez krycí vrstvy asfaltu - R – asfaltová krycí vrstva, tl. max. 1 mm - S – asfaltová krycí vrstva, tl. min. 1 mm, tyto pásy jsou svařovatelné, min. tloušťka 4 mm Speciální Např. jednostranné, protipožární, samolepicí, pro mechanické kotvení, mostové, pro zelené střechy, jumbo, mikroventilační s therm proužky, bezvložkové, kombinované
Rozdělení nosných vložek Typy nosných vložek dle nasákavosti: Nasákavé Př. hadrové vložky – ozn. H, nejlevnější, malá pevnost, bez dilatačních schopností, využití především do pásů A, R. Nenasákavé - univerzální V … skelná rohož (cenově výhodná, malá pevnost, bez dilatačních vlastností) G … skelná tkanina ST (dražší, velká pevnost, bez dilatačních schopností, měkká-řešení detailů) PV … polyesterová vložka (dražší, pevná, s dilatačními schopnostmi) - speciální AL nebo Al + V … hliníková nebo kombinovaná se skelnou rohoží CU … měděná (proti prorůstání kořínků) PV + … kombinovaná polyesterová rohož, např. se skelnou rohoží
Rozdělení krycích vrstev asfaltů Asfalt – Bitumen – zákl. materiál pro střešní a izolační pásy Vlastnosti asfaltu: nerozpustný ve vodě, odolný vůči: anorganickým i organickým solím, alkáliím, H2CO3, agresivní vodě, výborně se zpracovává Pro pásy se používají následující druhy asfaltu: oxidovaný modifikovaný
Typy asfaltů využívaných pro asfaltové hydroizolace Oxidovaný – klasické pásy Cenově výhodný, méně pevný, bez dilatačních schopností. Modifikovaný – modifikované pásy pomocí přísad – modifikátorů Druhy modifikátorů: elastomery SBS (styren-butadien-styren) extrémní pevnost, tažnost, zvýšení stability za studena, zlepšení stability za tepla plastomery APP (ataktický polypropylen) využití při požadavku na extrémní stabilitu za tepla s fcí UV filtru, zvýšení pevnosti a tažnosti, zlepšení stability za studena
Tepelná stabilita asfaltových směsí dle typu asfaltu Asfaltové směsi Za studena Za tepla Rozsah plasticity Oxidované 0°C + 70°C 70°C Elastomerické -25°C +100°C 125°C Plastomerické -15°C +130°C 135°C Směsné kopolymery -35°C 165°C
Asfaltové směsi Oxidované SBS APP Kopolymery Výhody - nízká cena - vratná deformace, - výborná ohebnost za studena. - extrémní stálost za tepla, - zvýšená přilnavost. - výborná stálost za tepla i za studena. Nevýhody - nízká pevnost, - bez dilatačních schopností. - nižší stálost za tepla, - nutnost dodržení náročnějších podmínek montáže. - nevratná deformace - vysoká cena Tažnost 2 % až 1000 % cca 100 % cca 1000 %
Stárnutí modifikovaného asfaltu Z grafu vyplývá minimální vliv procesu stárnutí na technické parametry u plně modifikovaného asfaltu kaučukem, a výrazné u upravené modifikace s výrazným snížením obsahu kaučuku.
Separace a ochrana povrchu Separace – proces snižující stárnutí asfaltu, možnosti mechanického poškození, dále pak slouží jako ochrana proti ohni, sálavému teplu a UV záření, při skladování zamezuje slepení jednotlivých vrstev. Nejčastější typy povrchových úprav: jemnozrnný písek, PE natavitelná fólie, mikroventilační úprava, silikonová fólie, další úpravy, např. ochranný násyp štěrku, dlažba, reflexní nátěr, termoizolační vrstva (obrácená střecha),…
Značení pásů (PYE) PV 200 S4 -25 PARAELAST Typ modifikace obsažený v názvu ELAST-SBS, PLAST-APP, BIT-oxidovaný Tepelná stabilita za studena v °C Typ pásu a jeho tloušťka v mm (A, R, S,…) Druh vložky (H, V, G, Al, Cu, …) Typ modifikace asfaltu (PolYmer Bitumen modifikovaný Elastomery)
Základní technické parametry Tloušťka pásu Základní parametr určující životnost jednotlivých vrstev hydroizolačního souvrství, měří se speciálními měřidly. Rozměry pásu Měří se ocelovými metry. Tolerance ±10 mm je u běžné šířky 1 m a ±50 mm u běžných délek 5; 7,5; 10 m. Tahové vlastnosti (pevnost v tahu, tažnost) Nejdůležitějším parametrem pásu je pevnost v tahu. Měří se v podélném a příčném směru na trhacím stroji a dosahuje hodnot od stovek do tisíce N/5 cm. Tažnost bývá vyjádřena prodloužením v % při přetržení pásu na trhacím stroji. Udává dilatační schopnosti pásu v podélném a příčném směru. Tepelná stabilita (ohebnost za nízkých teplot, zaručená stékavost) Vzorek se ohýbá přes trn za nízkých teplot a zjišťuje se údaj ve °C, kdy ještě nevzniknou trhlinky na vzorku. Vzorek se zavěsí na dobu 2 hod. do pece a měří se rozměrové odchylky, kdy ještě nepřekročí +2 mm je stanovena hodnota ve °C teplota stékavosti.
Další zkoumané parametry Bod měknutí krycí vrstvy, Rozměrová stálost, Přilnavost posypu, Kontrola vzhledu, Smyková odolnost ve spoji, Plošná hmotnost, Nasákavost, Penetrace asfaltu, a mnoho dalších vlastností.
Použití asfaltových hydroizolačních pásů - střechy Doporučený sklon asfaltových pásů: Oxidované … 1° - 20° Modifikované … 1° - 45° Modifikované s mech. upevněním … 1° - 85° Povlaková krytina – sklon min. 1°
Použití asfaltových pásů v praxi Izolace základů a podzemních staveb (zemní vlhkost), Izolace mokrých provozů (volně stékající voda), Izolace střech, balkonů, zahrad, parkovišť, provozních střech a střech s opačným pořadím jednotlivých vrstev, Izolace bazénů, nádrží apod., Izolace mostů, tunelů, lávek a dalších jiných inženýrských staveb.