Sociální ekonomika 10.3.2009 Mirka Wildmannová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Tři politické ekonomie sociálního státu
Sociální politika a Welfare State
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ing. Šárka Laboutková, Ph. D. sarka.
Hospodářská politika.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Daňová teorie a politika
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Makroekonomie.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Dlouhodobá nezaměstnanost. Obecné rysy dnešní nezaměstnanosti Nezaměstnanost se mění v čase Není určena pouze S a D 70 léta – masová nezaměstnanost s.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Základy ekonomie Seminář 10..
Sociální zabezpečení Sociální služby
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Poslání Veřejného Sektoru Jeho struktura a faktory ovlivňující jeho velikost.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Fiskální politika Pavel Seknička.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Veřejné Finance.
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Teorie fiskálního federalismu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Září 2017 Sociální stát.
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Koncepční přístupy k hospodářské politice
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Úvod do problematiky sociální politiky
Makroekonomie a hospodářská politika
Transkript prezentace:

Sociální ekonomika 10.3.2009 Mirka Wildmannová

Struktura přednášky Vývoj modelů sociálního charakteru státu Sociální plánování, sociální sféra, sociální spravedlnost, principy sociální ekonomiky Ekonomická a sociální funkce státu - typologie

Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus (15.-16. století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních služeb (16. století) – vláda je schopna organizovat lidské potřeby Klasická ekonomie (18. století) 2. SOCIAL STATE – konec 19. století Intervencionistická ekonomie – hospodářská a sociální politika (začátek 20. století) - liberální modely sociálního státu - intervencionistické modely sociálního státu

Vývoj modelů sociálního charakteru státu – II. část 3. PROSPERITY STATE – stát blahobytu ( 2. pol. 20. století) Neoliberální ekonomie (70.léta 20. století) 4. MODERN SOCIAL STATE – moderní sociální stát EU (začátek 21. století)

J.M.Keynes Formuloval ekonomické základy sociálního státu Přistupuje ke zkoumání trhu ze dvou hledisek: určení objemu zaměstnanosti (odpovídá objemu outputu) Nepružnost mezd a cen (mzdy jsou vysoké a nepružné směrem dolů) = dokazuje existenci nedobrovolné U – nerozhodují jednotlivci, ale podniky

Keynes: „Všeobecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz“ (1936) Závěry: Snížení mezd není prostředkem proti U Celkový objem zaměstnanosti a produktu neurčují jen podniky, ale řešení musí také převzít stát Příčina velké U: chybná fiskální a monetární politika státu spojená s restrikcí veřejných výdajů v období hospodářské krize Státní intervence není negativní, ale pozitivní faktor ve vztahu k U – sociální dávky zvyšují konkurenceschopnou poptávku a tvorbu nových pracovních míst

Rozvoj sociálního státu – období sociální přestavby – růst veřejného sektoru: Příčiny rychlého růstu veřejného sektoru: Nahrazovací hypotéza Baumolův zákon Fiskální iluze Demonstrační efekt Teorie státu blahobytu

Moderní hospodářsko-politické koncepce 20. století

Keynesiánství Ordolibera-lismus Monetarismus Teoretické závěry Důvod vzniku Selhání trhu, světová hospodářská krize (1929-33) Vládní selhání – hranice intervence (80. léta 20. století) Kolabs řízeného hospodářství Teoretické závěry Omezení agregátní poptávky Význam měnové rovnováhy Systém ekonomickésoutěže Role státu prvořadá Co nejmenší Významná – především v legislativě

Ordolibera-lismus Keynesiánství Monetarismus Časový horizont krátkodobý dlouhodobý Spíše dlouhodobý Cíle hospodářské politiky Plná zaměstnanost, plynulý ekon.růst Měnová stabilita Soutěživost, konsenzus Nástroje HP fiskální monetární systémotvorné

Sociální plánování Systém prognózování sociálních determinantů objektivní reality v soustavě komplexního řízení sociálního a ekonomického rozvoje společnosti Cíl: řízení vývoje společnosti Předmět: sociální stratifikace sociálních skupin společnosti Objekt: sociální procesy Subjekt: jednotlivec a sociální skupiny společnosti

Sociální sféra Systém propojení teoretických, metodologických a ekonomických vztahů,aktivit jednotlivců a sociálních subjektů na trhu (soukromý a politický trh) a jejich postavení v systému hospodářské a sociální politiky

SOCIÁLNÍ SFÉRA - sociální rozvoj - sociální plánování Veřejná politika Sociální subjekty Oblast práce Oblast občanských a politických aktivit Hospodářská a sociální politika Sociální zabezpečení

Ekonomika Trh zboží, služeb a práce Veřejná ekonomika Sociální ekonomika

Sociální ekonomika Prostřednictvím sociálních subjektů (stát, municipality, sociální podniky) reaguje na nerovnosti a negativní externality Tvoří ji sociální podniky a organizace nezávislé na veřejné správě (prosazují cíle veřejného zájmu, práci před kapitálem, sociální zisk před soukromým profitem) Mezioborová vědecká disciplína

Sociální spravedlnost Nejen ideologický pojem nebo jako čistě redistribuční spravedlnost, ale…. - požadavek na určitou míru redistribuce a přerozdělování materiálních hodnot, postavení, prestiže, odměn, solidarity, subsidiarity, ale také…. - sankce

Principy sociální spravedlnosti Výkonový princip, resp. princip zásluhovosti Princip rovnosti příležitostí Princip potřebnosti

Teoretické předpoklady rozvoje SE vědecký rozvoj Rozvoj HP a SP Teoretická řešení selhávání trhu -společensky akceptovaná sociální rovnost Rozvoj SE jako vědní disciplíny udržitelnost životních podmínek Rozvoj člověka Sociální blahobyt Ekonomický blahobyt Vznik mezioborové disciplíny - SE Metodologické předpoklady SE rozvoj všeobecných a kvantitativních metod zkoumání SE Rozvoj empirických metod zkoumání Objektivizace vědeckých kategorií využívaných v SE rozvoj SE jako vědy -praktický rozvoj SE Alternativní modely SE Objektivnost výzkumu Objektivnost výstupů

Principy sociální ekonomiky Priorita práce nad kapitálem Demokratické rozhodování Sociální podpora Přiměřená finanční participace veřejných zdrojů Transparentnost Veřejná kontrola Kvalita a udržitelnost zaměstnání Kvalita vnějších a vnitřních vztahů Pracovní ochrana

Alternativy sociální ekonomiky Participační ekonomika Solidární ekonomika Ekonomika sociální přidané hodnoty

Ekonomická a sociální funkce státu Typologie dle následujících znaků - vztah k diferenciaci příjmových skupin obyvatelstva ve společnosti - pojetí úlohy veřejné správy v sociálněekonomickém pohybu společnosti - s tím související vztah k veřejném sektoru a jeho jednotlivým blokům - shrnující charakteristika a země, které v současnosti reprezentují příslušný typ

Liberální typ Diferenciace společnosti podle výše příjmu Zásahy státu do fungování trhu jsou nežádoucí Minimalizace přerozdělovacích procesů Léčení následků chudoby (o občana se má postarat rodina, v krajním případě stát) Minimalizuje ekonomickou a sociální funkci státu USA, Kanada, Austrálie

Korporativistický typ Diferenciace společnosti podle výši příjmu Povinnost člověka pomoci druhým, a to formou od člověka k člověku (ne cestou státu- stát vytváří pouze ekonomické podmínky pro tuto činnost) Významná úloha přiznána rodině Léčí následky chudoby, ale chudobě nepředchází Není nakloněno ekonomické a sociální funkci státu Evropské katolické země- SRN, Itálie, Francie

Sociálně demokratický typ Stojí na principech tzv.státu blahobytu Přiznává státu významnou ekonomickou a sociální funkci Považuje hlubokou sociální diferenciaci za nežádoucí Preferuje vysokou mírou sociálních dávek různého typu Švédsko, Norsko, Finsko

Typ reálného socialismu (marxistické pojetí) Absolutizace ekonomické a sociální funkce státu Přerozdělovací procesy dosahují maximální úrovně Popírá funkci trhu a absolutizuje veřejný statek

Typ rovnosti šancí (prof. Strecková) Hledá optimální vztah mezi tržním sektorem a veřejným sektorem a optimální míru přerozdělovacích procesů- ekonomická i sociální funkce státu spočívá v hledání tohoto optima předpoklad: narůstající význam člověka jako zdroje ekonomického rozvoje a cíle sociálního rozvoje (lidé se rodí geneticky- sociálně nerovní) Orientace dvěma směry- zdrojovým způsobem: - aby byla práce - aby každý člověk měl rovnost šancí se na tuto práci připravit cestou uchování a kultivace všech složek lidského potenciálu Přerozdělování ve prospěch kultivace LP nabývá vyšší míry efektivnosti