Název projektu: Podpora výuky v technických oborech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název školy: SOŠ NET OFFICE Orlová, spol. s r.o. Vypracoval/a: Ing. Joanna Paździorová  

Algebraické výrazy – dělení mnohočlenů

Dělení mnohočlenu mnohočlenem Pro dělení mnohočlenů požíváme návod, který si ukážeme na příkladu: 20 𝑎 3 +32 𝑎 2 +7 𝑎 4 −5𝑎 : −1+7𝑎 = Oba mnohočleny uspořádáme sestupně podle klesajících hodnot mocnin proměnné a: 7 𝑎 4 +20 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 =

Dělení mnohočlenu mnohočlenem 7 𝑎 4 +20 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 = Dělíme První člen dělence dělíme prvním členem dělitele: 7 𝑎 4 : 7𝑎 = 𝑎 3 Získaným výsledkem násobíme všechny členy dělitele: 7𝑎−1 ∙ 𝑎 3 =7 𝑎 4 − 𝑎 3 Výsledek odečteme od dělence: 7 𝑎 4 +20 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 = 𝑎 3 − 7 𝑎 4 − 𝑎 3 21 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎

Dělení mnohočlenu mnohočlenem 21 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 = Postup opakujeme 21 𝑎 3 : 7𝑎 =3 𝑎 2 Získaným výsledkem násobíme všechny členy dělitele: 7𝑎−1 ∙3 𝑎 2 =21 𝑎 3 −3 𝑎 2 Výsledek odečteme od dělence: 7 𝑎 4 +20 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 = 𝑎 3 +3 𝑎 2 − 7 𝑎 4 − 𝑎 3 21 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 − 21 𝑎 3 −3 𝑎 2 35 𝑎 2 −5𝑎

Dělení mnohočlenu mnohočlenem 35 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 = Postup opakujeme 35 𝑎 2 : 7𝑎 =5𝑎 Získaným výsledkem násobíme všechny členy dělitele: 7𝑎−1 ∙5𝑎=35 𝑎 2 −5𝑎 Výsledek odečteme od dělence: 7 𝑎 4 +20 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 : 7𝑎−1 = 𝑎 3 +3 𝑎 2 +5𝑎 − 7 𝑎 4 − 𝑎 3 21 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 − 21 𝑎 3 −3 𝑎 2 35 𝑎 2 −5𝑎 − 35 𝑎 2 −5𝑎

Zkouška O správnosti výsledku se přesvědčíme zkouškou: 𝑎 3 +3 𝑎 2 +5𝑎 ∙ 7𝑎−1 = 7 𝑎 4 +21 𝑎 3 +35 𝑎 2 − 𝑎 3 −3 𝑎 2 −5𝑎= 7 𝑎 4 +20 𝑎 3 +32 𝑎 2 −5𝑎 Nezapomeneme uvést podmínky dělení: 7𝑎−1  0 7𝑎  1  :7 𝒂  𝟏 𝟕

Procvičení Dělte: 𝑎 3 +3 𝑎 2 +3𝑎+1 : 𝑎+1 4 𝑥 3 +4 𝑥 2 −29𝑥+21 : 2𝑥−3 2 𝑦 3 +5 𝑦 2 +8𝑦+3 : 2𝑦+1

Anotace Materiál seznamuje žáky s postupem dělení mnohočlenů. Probírané pojmy: dělení mnohočlenů, podmínky dělení, zkouška dělení Obsahuje řešené vzorové příklady i příklady k procvičení učiva Předpokládaná doba: 35min.

Zdroje: Calda E. – Petránek O. – Řepová J.: Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť – 1.část. Prometheus Praha 1999 Petáková J.: Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus Praha 2004 Hudcová M. – Kubičíková L.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus Praha 2005