Světlo jako elektromagnetické vlnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy a jejich využití
Advertisements

Macháčková Ludmila Donátová Klára
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Světlo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
O základních principech
Světlo - - podstata, lom, odraz
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
Zobrazení rovinným zrcadlem
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
OPTIKA.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
18. Vlnové vlastnosti světla
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Tato prezentace byla vytvořena
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Optika.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Světlo.
Paprsková optika hanah.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Základní vlastnosti světla
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Vypracoval: Karel Koudela
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Elektromagnetické záření
Mikroskopické techniky
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Světlo.
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Světlo Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. L. KašparJméno: Vojtěch Bezděk.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Částicový charakter světla
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvantová fyzika.
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Světlo jako elektromagnetické vlnění Jan Olbrecht

Repete Jaký obraz vytvoří rovinné zrcadlo? Zdánlivý, vzpřímený, stejně velký Jaký obraz vytvoří vypuklé zrcadlo? Zdánlivý, vzpřímený, zmenšený Jaký typ lomu nastane při průchodu světla z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí? Lom od kolmice

Repete Jak dělíme optiku? Na optiku paprskovou (geometrickou), vlnovou a kvantovou.

Jak šel čas 17. století – vznikly dvě teorie ČÁSTICOVÁ TEORIE SVĚTLA - Isaac Newton světlo je proud částic VLNOVÁ TEORIE – Christiaan Huygens světlo je vlněním prostředí

Jak šel čas 19 století ELEKTROMAGNETICKÁ TEORIE SVĚTLA - James Clerk Maxwell světlo je příčné elektromagnetické vlnění v určitém rozsahu frekvencí

Jak šel čas 20. století KVANTOVÁ TEORIE SVĚTLA – Max Planck Světlo je vyzařováno a pohlcováno v určitých energetických dávkách, neboli kvantech. V roce 1905 nazval tato „kvanta“ Einstein FOTONY

Co je tedy světlo? Světlo je příčné elektromagnetické vlnění, nepotřebuje ke svému šíření žádné látkové prostředí (šíří se tedy i ve vakuu) Je charakterizováno intenzitou elektrického pole „E“ a magnetickou indukcí „B“ Vektory E a B jsou na sebe kolmé, mají souhlasnou fázi a jejich kmity probíhají napříč ke směru, kterým se vlnění šíří

Světlo jako elektromagnetické vlnění Světlo je příčné elektromagnetické vlnění, které má ve vakuu rozsah 380 nm – 790 nm. Rozsah těchto vlnových délek zachytíme lidským okem. Proto hovoříme o viditelném světle. Elektromagnetické vlnění která má vyšší, případně nižší vlnovou délku než viditelné světlo označujeme jako elektromagnetické záření (např. Infračervené záření, ultrafialové záření)

Rychlost světla Jedná se o fyzikální konstantu Je to nejvyšší rychlost, které jsme schopni dosáhnout Rychlost světla ve vakuu: c = 299 792 458 m/s = 3* 108 m/s = c = 300 000 km/s v jiných prostředích je rychlost světla nižší než ve vakuu Rychlost světla tedy závisí na prostředí : n = c/v a na frekvenci: c = *f

Kolikrát stihne tuto vzdálenost urazit za jednu sekundu? Abyste mi neusnuly! Určete dobu, za kterou přeletí paprsek světla z Opavy do Brna. Vzdálenost mezi těmito městy je 169 km. Kolikrát stihne tuto vzdálenost urazit za jednu sekundu?

Řešení Známe: s = 169 km v = 300 000 km/s t = ? Použijeme vztah: s = v*t t = s/v Dosadíme: t = 169/300 000 = 5,633 * 10-4 s = 563,3s Odpověď: Paprsek světla urazí dráhu mezi Opavou a Brnem za 563,3 s

Řešení Kolikrát stihne tuto vzdálenost urazit za jednu sekundu? Známe: t = 563,3 s Výpočet: 1 s = 1/ 563,3 * 10-6 = 1 775 krát Odpověď: Za jednu sekundu urazí světlo tuto vzdálenost 1 775 krát.

Vlnová délka  označuje nám vzdálenost dvou nejbližších bodů vlnění, které kmitají ve fázi c = *f  = c/f Vlnové dálky se nejčastěji uvádějí v nanometrech (1nm = 10-9 m) Nejdelší vlnovou délku má červená barva (790 nm) a naopak nejkratší fialová (390 nm) při přechodu světla z jednoho prostředí do druhého se vlnová délka mění

při přechodu světla z jednoho do druhého prostředí se frekvence nemění Frekvence f Frekvence je závislá především na barvě světla c = *f f = c/ Nejdelší frekvenci má barva fialová (cca 7,69*1014 Hz) a nejkratší frekvence odpovídá červené barvě (cca 3,79*1014 Hz). při přechodu světla z jednoho do druhého prostředí se frekvence nemění

Zdroje světla Můžeme je rozdělit na primární a sekundární Primární zdroje - Jedná se o tělesa, která vyzařují světlo (světelná energie v nich vzniká přeměnou z jiného druhu enegie). Např. Slunce, hvězdy Sekundární zdroje – tato tělesa světlo nevytváří. Světlo se od nich rozptyluje nebo odráží. Např. měsíc, zrcadla

Optické prostředí Jedná se o prostředí, přes které se světlo šíří A. Průhledné Průsvitné Neprůhledné B. Homogenní Nehomogenní C. Izotropní Anizotropní

Optické prostředí Průhledné – nedochází v něm k rozptylu světla. Světlo se jím šíří bez velkého zeslabení. Např. vzduch, čiré sklo, … Průsvitné – světlo prochází prostředím, ale dochází k částečnému rozptylu. Např. mléčné sklo u žárovek, tenký papír, … Neprůhledné – světlo jím neprochází, buď se odráží nebo dochází k pohlcení. Např. zeď, kovy, …

Čas na pokus? Budeme potřebovat:

Čas na pokus? Otázka zní: Jak se bude jevit barva vína v láhvi, když na ni budeme svítit bodovým zářičem?

Čas na pokus? Víno se bude jevit jako černé, protože sklo láhve propouští jen zelené světlo, které víno pohlcuje.

Optické prostředí Homogenní – jedná se o prostředí, které má kdekoli ve svém objemu stejné optické vlastnosti Nehomogenní – jedná se o prostředí, které nemá všude ve svém objemu stejné optické vlastnosti

Optické prostředí Izotropní – v každém směru má světlo stejné optické vlastnosti. Světlo se všemi směry šíří stejnou rychlostí. Např. voda, vzduch,vakuum Anizotropní – rychlost šíření světla závisí na směru šíření. Např. anizotropní krystaly (islandský vápenec)

Zvoní !!! Děkuji Vám za pozornost.