Převeď zlomky do základního tvaru:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
POZORUJ: = = =
1.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
7.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Sčítání lomených výrazů – 3
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Vzdělávací.
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
Znalostio zlomcích.
Rozšiřování a krácení zlomků
Zlomky Porovnávání zlomků.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Zlomky Smíšená čísla.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ.
ZLOMKY - ÚVOD.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
9.
* Postupný poměr Matematika – 7. ročník *
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
5.
2.
Desetinná čísla – dělení
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Racionální čísla.
17.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Základní škola Čelákovice
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Zlomky Krácení Převod na smíšení číslo Převod smíšeného čísla na zlomek

6 25 3. Převeď zlomky do základního tvaru: kterým číslem můžeme čitatele i jmenovatele beze zbytku vydělit? číslem 2

1 2 3. Převeď zlomky do základního tvaru: kterým číslem můžeme čitatele i jmenovatele beze zbytku vydělit? číslem 5

25 21 3. Převeď zlomky do základního tvaru: Je čitatel větší než jmenovatel? Kterým číslem můžeme čitatele i jmenovatele beze zbytku vydělit? číslem 2

3 20 3. Převeď zlomky do základního tvaru: kterým číslem můžeme čitatele i jmenovatele beze zbytku vydělit? číslem 2

3. Převeď zlomky do základního tvaru:

3. Převeď zlomky na smíšené číslo: Kolik polovin se „vejde“ do jednoho celku? dvě Kolik celků „vyrobíme“ z pěti polovin? Kolik polovin zbude? jedna dva (2)

3. Převeď zlomky na smíšené číslo: Kolik sedmin se „vejde“ do jednoho celku? sedm Kolik celků „vyrobíme“ z dvanácti sedmin? Kolik sedmin zbude? pět jeden

3. Převeď zlomky na smíšené číslo:

3. Převeď zlomky na smíšené číslo:

3. Převeď na zlomky: Kolik čtvrtin obsahuje jeden celek? Kolik čtvrtin máme navíc? 3 4 Kolik čtvrtin máme dohromady? Kolik čtvrtin obsahují tři celky? 12+3=15 3.4=12

3. Převeď na zlomky: Kolik devítin obsahuje jeden celek? Kolik devítin máme navíc? 2 9 Kolik devítin máme dohromady? Kolik devítin obsahuje pět celků? 45+2=47 5.9=45

Rozšiřování zlomků

Při krácení zlomků se čitatel i jmenovatel zlomku zmenšují Dalo by se zařídit, aby se čitatel i jmenovatel zlomku zvětšovaly? Při krácení se čitatel i jmenovatel dělí stejným číslem. Mohli bychom čitatel i jmenovatel vynásobit stejným číslem?

Při rozšiřování se čitatel i jmenovatel zlomku vynásobí stejným číslem Rozšiř zlomek číslem 7: Při rozšiřování se čitatel i jmenovatel zlomku vynásobí stejným číslem

Při rozšiřování se čitatel i jmenovatel zlomku vynásobí stejným číslem Rozšiř zlomek číslem 9: Při rozšiřování se čitatel i jmenovatel zlomku vynásobí stejným číslem

Uvedené zlomky rozšiř tak, aby měly všechny jmenovatel 24:

Uvedené zlomky rozšiř tak, aby měly všechny jmenovatel 36:

Uvedené zlomky rozšiř tak, aby měly všechny jmenovatel 48:

Uvedené zlomky rozšiř tak, aby měly všechny jmenovatel 40:

Uvedené zlomky rozšiř tak, aby měly všechny jmenovatel 60:

Uvedené zlomky rozšiř tak, aby měly všechny co nejmenší stejný jmenovatel:

Převod zlomku na desetinné číslo

Převeď zlomek na desetinné číslo: Čitatel dělíme jmenovatelem tak dlouho dokud: a) není zbytek nula b) se číslice v podílu nezačnou opakovat

Převeď zlomek na desetinné číslo: Čitatel dělíme jmenovatelem tak dlouho dokud: a) není zbytek nula b) se číslice v podílu nezačnou opakovat 3 : 4 = 0,75 (0) 30 20 7 : 8 = 0,875 (0) 70 60 40

Převeď zlomek na desetinné číslo: Čitatel dělíme jmenovatelem tak dlouho dokud: a) není zbytek nula b) se číslice v podílu nezačnou opakovat 1 : 3 = 0,33 10 1 8 : 9 = 0,88 80 8

Převeď zlomek na desetinné číslo: Čitatel dělíme jmenovatelem tak dlouho dokud: a) není zbytek nula b) se číslice v podílu nezačnou opakovat 2 : 11 = 0,1818 90 20 2 27 : 12 = 2,25 (0) 30 60

Porovnávání zlomků

Porovnej zlomky: Na jaký jmenovatel bychom mohli oba zlomky rozšířit? Jaké číslo je násobkem čísel 7 a 9? 63 Čím rozšíříme první zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 7 abychom dostali jmenovatel 63? 9 Čím rozšíříme druhý zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 9 abychom dostali jmenovatel 63? 7

Porovnej zlomky: Na jaký jmenovatel bychom mohli oba zlomky rozšířit? Jaké číslo je násobkem čísel 7 a 8? 56 Čím rozšíříme první zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 7 abychom dostali jmenovatel 56 8 Čím rozšíříme druhý zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 8 abychom dostali jmenovatel 56 7

Porovnej zlomky: Na jaký jmenovatel bychom mohli oba zlomky rozšířit? Jaké číslo je násobkem čísel 12 a 8? 24 Čím rozšíříme první zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 12 abychom dostali jmenovatel 24 2 Čím rozšíříme druhý zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 8 abychom dostali jmenovatel 24 3

Porovnej zlomky: Na jaký jmenovatel bychom mohli oba zlomky rozšířit? Jaké číslo je násobkem čísel 6 a 2? 6 Čím rozšíříme první zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 6 abychom dostali jmenovatel 6 1 Čím rozšíříme druhý zlomek? Čím vynásobíme jmenovatel 2 abychom dostali jmenovatel 6 3

Porovnej zlomky:

Porovnej zlomky:

Sčítání a odčítání zlomků

Jak sečteme dva zlomky?

Jak sečteme dva zlomky? Na jaký společný jmenovatel zlomky rozšíříme? Jaký je nejmenší společný násobek čísel 4 a 6? 12 Čím musíme rozšířit první zlomek? „Co“ krát 4 je 12? 3 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 3? Čím musíme rozšířit druhý zlomek? „Co“ krát 6 je 12? 2 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 2?

Jak odečteme dva zlomky? Na jaký společný jmenovatel zlomky rozšíříme? Jaký je nejmenší společný násobek čísel 4 a 5? 20 Čím musíme rozšířit první zlomek? „Co“ krát 4 je 20? 5 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 5? Čím musíme rozšířit druhý zlomek? „Co“ krát 5 je 20? 4 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 4?

Jak sečteme dva zlomky? Na jaký společný jmenovatel zlomky rozšíříme? Jaký je nejmenší společný násobek čísel 8 a 15? 120 Čím musíme rozšířit první zlomek? „Co“ krát 8 je 120? 15 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 15? Čím musíme rozšířit druhý zlomek? „Co“ krát 15 je 120? 8 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 8?

Jak odečteme dva zlomky? Na jaký společný jmenovatel zlomky rozšíříme? Jaký je nejmenší společný násobek čísel 3 a 4? 12 Čím musíme rozšířit první zlomek? „Co“ krát 3 je 12? 4 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 4? Čím musíme rozšířit druhý zlomek? „Co“ krát 4 je 12? 3 Co bude mít první zlomek v čitateli až ho rozšíříme číslem 3?