RENESANCE A HUMANISMUS - 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
KLASICISMUS.
RENESANCE A HUMANISMUS
Osvícenství.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Renesance.
Literatura období humanismu a renesance
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Literatura v období renesance
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

RENESANCE A HUMANISMUS - 1 Evropská literatura

Společensko - historické pozadí období, kdy narůstá význam měšťanského stavu RENESANCE (14. až 16. století): z francouzského renaissance – obnovení, znovuzrození obrodit člověka za pomoci obnovení kultury antických Řeků a Římanů proti teologii – rozvoj přírodních věd a věd o člověku středověký universalismus x uvědomělý individualismus základní ideologií zůstává křesťanství častější zpracování světských témat – porozumění pro radosti života

podle italských znalců umění Dělení renesance Společensko - historické pozadí podle italských znalců umění Dělení renesance

Společensko - historické pozadí HUMANISMUS: z latinského humanus – lidský zdůrazňuje lidskou důstojnost a svobodný rozvoj osobnosti v odpovídajících společenských a životních podmínkách zdůrazňování klasické „cicerovské“ x barbarské středověké zdůrazňování řeckého ideálu krásy a dobra zaměřen proti feudalismu a nadvládě církve vyústí v reformaci a osvícenectví není spojen s určitou epochou jedná se o určitý životní a vzdělanostní program ve středověku je člověk součást bezejmenného davu novověk – oceňován jako jednotlivec, jehož práce je užitečná pro celou společnost

14. století – malíři objevují krajinu – rodí se perspektiva – 1420 – malíř Masaccio [mazačo] MALÍŘSTVÍ

MALÍŘSTVÍ Leonardo da Vinci – Poslední večeře milánský chrám Santa Maria delle Grazie MALÍŘSTVÍ

Sandro Botticelli – Zrození Venuše MALÍŘSTVÍ

ARCHITEKTURA stavitel perpektivy Filippo Brunelleschi [bruneleski] – florentský chrám Santa Maria del Fiore ARCHITEKTURA

SOCHAŘSTVÍ tematika – biblická, náboženská, rovněž z antiky pozornost se obrací k lidskému tělu, jeho proporcím, anatomii Michelangelo Buonarotti, Benvenuto Cellini SOCHAŘSTVÍ Michelangelo: David Michelangelo: Mojžíš

objevuje antické žánry zapomenuté středověkem a to: epos satira LITERATURA objevuje antické žánry zapomenuté středověkem a to: epos satira lyrická píseň epigram komedie tragédie životopisná a historická povídka duchovní tematika ustupuje základním otázkám lidské existence do literární tvorby nastupují národní jazyky rozsáhlá epická báseň odsuzující záporné vlastnosti a jevy společnosti píseň vyjadřující subjektivní city a myšlenky krátká báseň, vtipně a úsečně vyjadřuje vážnou myšlenku veselá divadelní hra drama s nesmiřitelným konfliktem, končí zpravidla smrtí hrdiny

z latinského reformare – přetvářet, obnovovat REFORMACE: z latinského reformare – přetvářet, obnovovat cílem reformovat římskokatolickou církev odstranit nedostatky, jež se v ní rozmohly omezit její moc směřovala k nápravě společenských rozporů směřovala k nápravě sociálních problémů první vyjádřil myšlenky John Wycliff [viklef] u nás – Jan Hus, Petr Chelčický + hnutí jednoty bratrské Martin Luther - Německo Jean Calvin - Švýcarsko Hus Luther Calvin