Životaschopnost (= vitalita = viabilita) počet živých buněk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

A jak je to u živočichů? (tkáně)
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Biomonitoring volných vod Nové Hrady. Biomonitoring vod -zkoumá se obsah ropných látek, film na hladině -přestup kyslíku z atmosféry do vody omezen emulze.
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
1.E Biologie.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
BARVENÍ MIKROSKOPICKÝCH PREPARÁTŮ
Interakce 2,4-D a etylénu v růstu tabákové BY-2 suspenze
Bakteriologie Určování bakterií.
Jana Vaníčková 2.ročník MBB Univerzita Palackého v Olomouci 2008
Nativní preparát, vitální barvení
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Chemické složení organismů
Hydrofobní impregnace
Miroslav Luňák Vlastnosti vrstev a struktur na bázi a-Si:H
Mikroskopie.
Možnosti průtokové cytometrie v analýze mikrobiálních populací
Zkoumání a ochrana přírody
PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. poškození chladem.
Separační metody.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Suspenzní kultury.
Asistovaná reprodukce
Složky krajiny a životní prostředí
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Patologická anatomie jatečných zvířat
Homeostáza a termoregulace
Uspořádání rostlinného těla
Využití cytogenetických metod v reprodukční medicíně
ZÁKLADY BARVENÍ MUDr. Filip Wagner Ústav histologie a embryologie
Mezimolekulové síly.
CYCLIN DEPENDENT KINASES AND CELL CYCLE CONTROL Nobel Lecture, December 9, 2001 Paul M. Nurse.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní struktura živých organismů
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Mnohobuněčné organismy
Základní struktura živých organismů
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
7. První pomoc - POŠKOZENÍ CHLADEM Mgr
TEPELNÁ PORANĚNÍ Prezentaci Bc. Zuchové a Mgr. Novotné Ph. D
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
VNĚJŠÍ VNĚJŠÍ FAKTORY A ROSTLINA TEPLOTA  Patří k nejdůležitějším faktorum ovlivňující růst a vývoj  Každá rostlina má své teplotní rozmezí růstu Kardinální.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
VÝVOJOVÉ PORUCHY ČLOVĚKA Present.me. Neplodnost = Pokud nedojde k otěhotnění během roku intenzivního pohlavního styku. - U žen nad 35 let nečekáme celý.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Typy potravin jdoucí napříč komoditami a doplňky stravy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Cytologie a morfologie bakterií - cvičení
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Klinická virologie I (J12)
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Laboratorní diagnostika
Zmrazování Ground Freezing
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Mezimolekulové síly.
Nativní preparát, vitální barvení
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
Typy potravin jdoucí napříč komoditami a doplňky stravy
Transkript prezentace:

Životaschopnost (= vitalita = viabilita) počet živých buněk Životaschopnost (= vitalita = viabilita)   počet živých buněk . 100 = ---------------------------------------- [%] počet všech buněk  

kontrola životnosti po zamražení Využití: při kultivaci buněk pro různé účely (hodnocení cytotoxického účinku, vliv určitého faktoru na buňku …) kontrola životnosti po zamražení

Metody pro stanovení životnosti:   množení živých buněk (počítání vzniklých kolonií) zvýraznění živých nebo mrtvých buněk barvením a) zachování membránové a funkční integrity buňky - klasická barviva metylénová modř, Evansova modř, Janusova zeleň B, trypanová modř, eosin … - fluorescenční barviva propidium jodid – PI

Životnost klíčících pylových zrn u okurky (Cucumis sativus) b) detekce funkčního metabolismu buňky - fluorescein diacetát (FDA – exitace 495 nm, emise 520 nm,hranol WB) - Calcein AM (pro živočišné buňky) Životnost klíčících pylových zrn u okurky (Cucumis sativus) pomocí FDA

Vliv nízkých teplot na buňku Teploty blízké bodu mrazu → chladový šok Reverzibilní nebo irreverzibilní (nevratné) poškození buněk (stres) Biomembrána - za běžné teploty tekutá, při nízké teplotě rigidní struktura Rostlinné buňky jsou vůči nízké teplotě obecně odolnější než živočišné (u buněk teplokrevných živočichů už při teplotě +3 oC depolymerace mikrotubulů)  

Kryobiologie = vědní obor, který se zabývá studiem působení teplot pod bodem mrazu na buňky Důležité parametry:   obsah vody v buňkách (čím méně vody, tím je mrazová rezistence větší) → spory a semena s nízkým obsahem vody poměrně odolné rychlost odvodu tepla při zmrazení rychlost odvodu tepla při rozmrazení (účinky se sčítají)

Mrazící metody: Kryoprezervace = pomalé řízené zchlazování vyžaduje výkonný, počítačem řízený chladicí agregát, dochází k postupné dehydrataci buněk, kdy se led tvoří jen v extracelulárním prostoru   Hluboké zmrazení - buňky rychle vložíme do tekutého dusíku (-196oC) nebo hélia (-269 oC) → vitrifikace buněčné vody (vzniklé ledové krystaly velké jen několik nm, nepoškozují obsah buňky, hlavně biomembrány)

Mrazící metody: Hluboké zmrazení U tekutého dusíku P O Z O R ! - teplota tání dusíku: -196 °C - teplota bodu varu tekutého dusíku: -195,8 °C → Vznik par, které obalí objekt → v důsledku prodlevy zmrznutí objektu mohou vzniklé ledové krystaly poškodit obsah buňky

Kryoprotektiva (ochranná média) - k náhradě části buněčné vody ke snížení mrazového poškození buněk - u živočichů např. glycerol, dimetylsulfoxid (DMSO) - u rostlin manitol, sorbitol nebo vysoká c sacharózy Lyofilizace (= mrazová sublimace) - po zmrazení částečná dehydratace odsublimováním vody ve vakuu - uchovávání v životaschopném stavu po řadu let (sbírkové kultury; jen u prokaryonta) Kryonika – zmrazování celých těl

1 2 3 1 2 3 1 – při mrazení čisté vody   1 – při mrazení čisté vody 2 – při mrazení vody v živých buňkách 3 – při mrazení vody v živých buňkách ošetřených kryoprotektivem M = bod tání S = podchlazení R = rekrystalizační bod 1 2 3 1 2 3 Schematické znázornění teplotních intervalů, ve kterých mohou růst krystaly

Schematické znázornění vlivu rychlosti mrazicího procesu na zachování buněčné ultrastruktury

Využití zmrazovacích postupů: zmrazování spermií, vajíček a celých embryí (tzv. genofondové banky pro umělé inseminace a oplodnění in vitro – u lidí tzv. asistovaná reprodukce) tkáňové banky (zmrazené transplantáty kostních, chrupavkovitých, epiteliálních tkání; embrya)   uchovávání genofondu ohrožených a vzácných organismů a modelových organismů

Barvení metylénovou modří: Kvasinková suspenze; Z: 1000x (imerze)

Schéma kvasinky:

Příprava vzorku: 1) 20 uL suspenze 2) 2 uL methylenové modři 3) Smíchat pomocí preparační jehly 4) Přikrýt krycím sklíčkem K - 18 °C - 196 °C

"VÝSLEDKY" – tabulky, výpočty (vzorec) “HODNOCENÍ A DISKUSE” - srovnat své výsledky s výsledky svých spolužáků zhodnotit vliv různého způsobu zmrazování (mraznička -18 °C, tekutý dusík -196 °C) na viabilitu kvasinkových buněk (Vzít v úvahu i použití (nepoužití) kryoprotektiv, obsah vody v zamražovaných buňkách)

“ZÁVĚR” - uvést získané výsledky a rozhodnout, zda má zmrazování vliv na životnost buněčné suspenze, případně který způsob zmrazování byl z hlediska viability pro kvasinkovou suspenzi vhodnější