SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Porod Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Kojenecké období.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Porod mimo zdravotnické zařízení
Těhotenství, dětství a dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Fyziologický porod Porod mimo ústav Ošetření novorozence
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Těhotenství (gravidita) 8. ročník
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Průběh porodu a šestinedělí
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Multikultura stáří Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.
Rozmnožovací soustava
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Duševní zdraví a psychohygiena
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Výchova k občanství RODINA
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/01 Porod.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
početí, těhotenství a porod jako traumatizující zkušenosti
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Neonatologie v České republice (a v Mostě)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Porod Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012

ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Název sady POROD  Tematická oblast Psychologie  Anotace  VÝUKOVÝ MATERIÁL POMÁHÁ ŽÁKŮM CHÁPAT PROBLEMATIKU PORODU Z PSYCHOLOGICKÉHO HLEDISKA  Očekávaný výstup  Žáci lépe pochopí psychickou problematiku rodičky Autor  Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu  prezentace, pracovní list Cílová skupina  Žáci 16 – 17 let Stupeň a typ vzdělávání  Střední odborné Vytvořeno  Jaro 2012 ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová PERINATÁLNÍ OBDOBÍ Perinatální období – vymezeno v porodnictví nejčastěji od 26. (28.) týdne vývoje do 4. týdne po porodu (úžeji po 7.den po porodu) V užším významu v porodnictví je takto označována doba těsně před porodem, porod samotný a doba těsně po porodu. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Závěry výzkumu prenatálního období (J. Langmeier, 1991) Plod je již prenatálně připravován pro činnosti, které budou nutné pro jeho přežití a pro interakci s vnějším světem po narození. Plod je aktivní, tj. ovládá – „kontroluje“ prostředí. Již v prenatálním období získává jedinec schopnost sociální interakce. Diskuze: „Jak může probíhat komunikace mezi matkou a jejím plodem ? Pokuste se objasnit pojem „aktivní“ poloha plodu !“ ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Porod (partus) je ukončení těhotenství a vypuzení: živého plodu, který váží minimálně 500g a více mrtvého plodu o váze 1000g a více. Pokud je hmotnost plodu menší než 500g, jedná se o porod v případě, kdy plod přežije 24 hodin. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

DŮSLEDKY PORODU PRO DÍTĚ Porod je mimořádně náročný děj pro matku i pro dítě. Dítě se musí v relativně velmi krátkém časovém úseku adaptovat na zcela nové životní prostředí: přechází z prostředí tekutého do prostředí plynného přerušuje placentární oběh adaptuje se a zahajuje funkci plicní systém adaptuje se oběhový systém nutnost vlastní termoregulace adaptace a zahájení celé řady metabolických funkcí (např. ve spojení s příjmem potravy – GIT, močový systém, řízení samostatného organismu CNS …) ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

PŘÍSTUPY SOUČASNÉHO PORODNICTVÍ „Přirozený“ či tzv. „něžný porod“ ohleduplný k matce i k dítěti klade mnohem větší důraz na stránku psychologickou znamená úpravu podmínek porodu a změnu přístupu zdravotníků k matce i dítěti: tlumená světla, žádný zbytečný hluk - ticho jemné doteky a šetrné zacházení s dítětem nepřestřihuje se předčasně pupeční šňůra dítě položeno na břicho, hruď matky, novorozenec se pokouší sát – přípravná fáze vlastního kojení ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

NÁZORY MODERNÍ SOUČASNÉ PSYCHOLOGIE MUDr. Stanislav Grof , český emigrant žijící v USA, psycholog = tvůrce teorie tzv. bazálních perinatálních matric (nezaměňovat za porodnické rozdělení porodu na 1.–3. dobu porodní) Názory moderní současné psychologie: psychický vývoj člověka začíná již v prenatálním období dítě a matka jsou schopny vzájemných emocionálních reakcí počátky prenatální komunikace pak dále pokračují po narození dítěte (intenzívní bohatá neverbální komunikace) Diskuze: Popište chování matky a novorozence. Všimli jste si, jak se matka k dítěti chová, jak s ním komunikuje ? ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

PROSTŘEDÍ A VYBAVENÍ SOUČASNÝCH PORODNIC ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová POMŮCKY K PORODU ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

I. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Trvá od početí do začátku porodních děložních kontrakcí. Jedná se o symbiózu matky a plodu. Dítě vnímá psychické i fyzické rozpoložení matky i její pocity vůči němu. Pokud je tato matrice radostná a harmonická, vytváří pro dítě základ bezpečí, jistoty a pevné půdy pod nohama v jeho budoucím životě, dává mu schopnost překonávat problémy. Nechtěné dítě, které matka vnitřně odmítá, si může nést z tohoto období zárodky deprese či negativního základního životního postoje (nestojí vůbec za to žít). ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

II. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Začíná porodními stahy dělohy a trvá celou 1. dobu porodní (tj. „Otevírací“ – která začíná porodními stahy dělohy a končí otevřením branky děložní, trvá asi 8 - 12hodin.) Z hlediska dítěte je tato fáze pro něj nepříjemná. Dítě neví, co se s ním děje a je nuceno čekat. Po celou dobu je vystaveno silným tlakům. Pokud probíhá 1.doba porodní fyziologicky, pak je pro dítě výchovná a posiluje jeho odolnost. Pokud trvá 1.doba porodní příliš dlouho, může být zárodkem těžkých depresí – tzv. endogenních (vnitřních) depresí, bez zjevné příčiny v pozdějším životě dítěte. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

III. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Začíná momentem, kdy jsou porodní cesty otevřeny a dítě sestupuje, zahrnuje tedy 2. dobu porodní ( tj. „ vypuzovací“ – která začíná momentem kdy jsou porodní cesty otevřeny, dítě sestupuje porodním kanálem, a končí porodem plodu. ) Matrice je fyzicky náročná pro matku i dítě. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

III. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Ve srovnání s II. matricí je optimistická a přináší úlevu. Nekomplikovanost této matrice přináší do budoucna smysluplnost, pevnost a vnitřní sílu. Možné komplikace mohou mít za následek koktavost, psychosomatické potíže: např. astma, problémy ze zažíváním. Tato matrice má také vliv na sexualitu, její špatný průběh může být někdy příčinou sexuální agresivity (většinou u mužů). ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová IV. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Trvá od narození k přestřižení pupečníku. Zahrnuje tedy část 3. doby porodní ( tj. „porod placenty“ a je zde důležitý moment přestřižení pupečníku). V tomto období prožívá dítě spoustu smyslových podnětů. Důležitou roli zde má prostředí a ohleduplné chování zdravotníků. Např. tlumené osvětlení, tiché hlasy, položení dítěte bezprostředně po porodu na břicho matky, jemné pomalé dotyky, neoddělování dítěte od matky. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

IV. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE V této matrici se dítě setkává s prvkem přijetí sebe sama. Nekomplikovaný průběh je základem pozdější mentální dospělosti, kdy člověk dokáže nést odpovědnost za své činy. V opačném případě se může v dospělosti objevovat častá sklíčenost, přílišné odevzdání se a člověk nedokáže přijmout sebe sama. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

VÝVOJ PSYCHICKY ZDRAVÉHO DÍTĚTE Vycházíme-li ze základu matric – pak bychom měli dodržet tyto skutečnosti pro vývoj zdravého a netraumatizovaného dítěte : dítě by mělo být plánované a chtěné klidné těhotenství, v lásce a těšení se na dítě jemný, fyziologický porod, který bude respektovat psychiku dítěte jemný přechod ze symbiózy s matkou k samostatné existenci vedle matky. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

DALŠÍ POZITIVA PRO VÝVOJ ZDRAVÉHO DÍTĚTE Přítomnost otce u porodu: snížení nejistoty a úzkosti obou partnerů porod jako společný prožitek prohlubuje jejich vzájemný citový vztah. Dítě je od počátku ve společném pokoji s matkou = metoda zvaná rooming in. Mezi matkou a dítětem vzniká snáze a rychleji emoční pouto. Jednoznačná podpora a preference plného kojení do ukončeného 6. měsíce dítěte. Diskuze: Pokuste se najít další důležité faktory ovlivňující vývoj zdravého dítěte ! ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová ZDROJE FOTOGRAFIÍ Fotografie prostředí porodního sálu uvedeny se souhlasem managementu KNTB a.s. a porodnicko-gynekologického oddělení. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová