SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Porod Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012
ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Název sady POROD Tematická oblast Psychologie Anotace VÝUKOVÝ MATERIÁL POMÁHÁ ŽÁKŮM CHÁPAT PROBLEMATIKU PORODU Z PSYCHOLOGICKÉHO HLEDISKA Očekávaný výstup Žáci lépe pochopí psychickou problematiku rodičky Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 16 – 17 let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012 ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová PERINATÁLNÍ OBDOBÍ Perinatální období – vymezeno v porodnictví nejčastěji od 26. (28.) týdne vývoje do 4. týdne po porodu (úžeji po 7.den po porodu) V užším významu v porodnictví je takto označována doba těsně před porodem, porod samotný a doba těsně po porodu. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Závěry výzkumu prenatálního období (J. Langmeier, 1991) Plod je již prenatálně připravován pro činnosti, které budou nutné pro jeho přežití a pro interakci s vnějším světem po narození. Plod je aktivní, tj. ovládá – „kontroluje“ prostředí. Již v prenatálním období získává jedinec schopnost sociální interakce. Diskuze: „Jak může probíhat komunikace mezi matkou a jejím plodem ? Pokuste se objasnit pojem „aktivní“ poloha plodu !“ ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Porod (partus) je ukončení těhotenství a vypuzení: živého plodu, který váží minimálně 500g a více mrtvého plodu o váze 1000g a více. Pokud je hmotnost plodu menší než 500g, jedná se o porod v případě, kdy plod přežije 24 hodin. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
DŮSLEDKY PORODU PRO DÍTĚ Porod je mimořádně náročný děj pro matku i pro dítě. Dítě se musí v relativně velmi krátkém časovém úseku adaptovat na zcela nové životní prostředí: přechází z prostředí tekutého do prostředí plynného přerušuje placentární oběh adaptuje se a zahajuje funkci plicní systém adaptuje se oběhový systém nutnost vlastní termoregulace adaptace a zahájení celé řady metabolických funkcí (např. ve spojení s příjmem potravy – GIT, močový systém, řízení samostatného organismu CNS …) ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
PŘÍSTUPY SOUČASNÉHO PORODNICTVÍ „Přirozený“ či tzv. „něžný porod“ ohleduplný k matce i k dítěti klade mnohem větší důraz na stránku psychologickou znamená úpravu podmínek porodu a změnu přístupu zdravotníků k matce i dítěti: tlumená světla, žádný zbytečný hluk - ticho jemné doteky a šetrné zacházení s dítětem nepřestřihuje se předčasně pupeční šňůra dítě položeno na břicho, hruď matky, novorozenec se pokouší sát – přípravná fáze vlastního kojení ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
NÁZORY MODERNÍ SOUČASNÉ PSYCHOLOGIE MUDr. Stanislav Grof , český emigrant žijící v USA, psycholog = tvůrce teorie tzv. bazálních perinatálních matric (nezaměňovat za porodnické rozdělení porodu na 1.–3. dobu porodní) Názory moderní současné psychologie: psychický vývoj člověka začíná již v prenatálním období dítě a matka jsou schopny vzájemných emocionálních reakcí počátky prenatální komunikace pak dále pokračují po narození dítěte (intenzívní bohatá neverbální komunikace) Diskuze: Popište chování matky a novorozence. Všimli jste si, jak se matka k dítěti chová, jak s ním komunikuje ? ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
PROSTŘEDÍ A VYBAVENÍ SOUČASNÝCH PORODNIC ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová POMŮCKY K PORODU ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
I. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Trvá od početí do začátku porodních děložních kontrakcí. Jedná se o symbiózu matky a plodu. Dítě vnímá psychické i fyzické rozpoložení matky i její pocity vůči němu. Pokud je tato matrice radostná a harmonická, vytváří pro dítě základ bezpečí, jistoty a pevné půdy pod nohama v jeho budoucím životě, dává mu schopnost překonávat problémy. Nechtěné dítě, které matka vnitřně odmítá, si může nést z tohoto období zárodky deprese či negativního základního životního postoje (nestojí vůbec za to žít). ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
II. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Začíná porodními stahy dělohy a trvá celou 1. dobu porodní (tj. „Otevírací“ – která začíná porodními stahy dělohy a končí otevřením branky děložní, trvá asi 8 - 12hodin.) Z hlediska dítěte je tato fáze pro něj nepříjemná. Dítě neví, co se s ním děje a je nuceno čekat. Po celou dobu je vystaveno silným tlakům. Pokud probíhá 1.doba porodní fyziologicky, pak je pro dítě výchovná a posiluje jeho odolnost. Pokud trvá 1.doba porodní příliš dlouho, může být zárodkem těžkých depresí – tzv. endogenních (vnitřních) depresí, bez zjevné příčiny v pozdějším životě dítěte. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
III. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Začíná momentem, kdy jsou porodní cesty otevřeny a dítě sestupuje, zahrnuje tedy 2. dobu porodní ( tj. „ vypuzovací“ – která začíná momentem kdy jsou porodní cesty otevřeny, dítě sestupuje porodním kanálem, a končí porodem plodu. ) Matrice je fyzicky náročná pro matku i dítě. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
III. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Ve srovnání s II. matricí je optimistická a přináší úlevu. Nekomplikovanost této matrice přináší do budoucna smysluplnost, pevnost a vnitřní sílu. Možné komplikace mohou mít za následek koktavost, psychosomatické potíže: např. astma, problémy ze zažíváním. Tato matrice má také vliv na sexualitu, její špatný průběh může být někdy příčinou sexuální agresivity (většinou u mužů). ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová IV. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE Trvá od narození k přestřižení pupečníku. Zahrnuje tedy část 3. doby porodní ( tj. „porod placenty“ a je zde důležitý moment přestřižení pupečníku). V tomto období prožívá dítě spoustu smyslových podnětů. Důležitou roli zde má prostředí a ohleduplné chování zdravotníků. Např. tlumené osvětlení, tiché hlasy, položení dítěte bezprostředně po porodu na břicho matky, jemné pomalé dotyky, neoddělování dítěte od matky. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
IV. BAZÁLNÍ PERINATÁLNÍ MATRICE V této matrici se dítě setkává s prvkem přijetí sebe sama. Nekomplikovaný průběh je základem pozdější mentální dospělosti, kdy člověk dokáže nést odpovědnost za své činy. V opačném případě se může v dospělosti objevovat častá sklíčenost, přílišné odevzdání se a člověk nedokáže přijmout sebe sama. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
VÝVOJ PSYCHICKY ZDRAVÉHO DÍTĚTE Vycházíme-li ze základu matric – pak bychom měli dodržet tyto skutečnosti pro vývoj zdravého a netraumatizovaného dítěte : dítě by mělo být plánované a chtěné klidné těhotenství, v lásce a těšení se na dítě jemný, fyziologický porod, který bude respektovat psychiku dítěte jemný přechod ze symbiózy s matkou k samostatné existenci vedle matky. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
DALŠÍ POZITIVA PRO VÝVOJ ZDRAVÉHO DÍTĚTE Přítomnost otce u porodu: snížení nejistoty a úzkosti obou partnerů porod jako společný prožitek prohlubuje jejich vzájemný citový vztah. Dítě je od počátku ve společném pokoji s matkou = metoda zvaná rooming in. Mezi matkou a dítětem vzniká snáze a rychleji emoční pouto. Jednoznačná podpora a preference plného kojení do ukončeného 6. měsíce dítěte. Diskuze: Pokuste se najít další důležité faktory ovlivňující vývoj zdravého dítěte ! ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová ZDROJE FOTOGRAFIÍ Fotografie prostředí porodního sálu uvedeny se souhlasem managementu KNTB a.s. a porodnicko-gynekologického oddělení. ZA 2. ročník / Porod / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová